Dnes som dostal do dispozície protest prokurátorky Okresnej prokuratúry vo Zvolene voči Všeobecne záväznému nariadeniu (ďalej len VZN), ktorý prokuratúra podala na základe môjho podnetu.
V uvedenom proteste je konštatované, že VZN mesta Sliač č. 1/2020 O miestnom referende je najmenej v šiestich bodoch v rozpore s ustanoveniami Zákona o obecnom zriadení (Zákon č.369/1990 Zb.) a teda je nezákonné.
Logicky teda vyplýva, že aj uskutočnené "Miestne referendum so záväzným odporúčaním, s otázkou : „Súhlasím s tým, aby mestské zastupiteľstvo mesta Sliač podniklo všetky zákonné opatrenia k tomu, aby zabránilo umiestneniu vojenskej základne USA na území letiska Sliač,“ ktoré sa konalo 29.10.2022 je nezákonné. "
Ustanovenia ako mesto Sliač majú vo svojich VZN aj ďalšie obce a mestá.
Pre zaujímavosť som si pozrel stránky niektorých miest a obcí v rámci Slovenska, ako majú upravenú podmienky miestneho referenda a bol som nemilo prekvapený.
Rovnaké ustanovenia ako tie, ktoré Okresná prokuratúra Zvolen v prípade VZN Sliača označila, že sú v rozpore so zákonom majú aj iné obce a mestá, napríklad:
Stará Ľubovňa (VZN č.55/2014)
Šenkvice (VZN č.11/2021)
mesto Púchov (VZN č. 3/2018)
Veľký Slivník (VZN č.2/2021)
Kráľovce (VZN č. 4/2019)
Fulianka (VZN č. 33/2017)
Pečovská Nová Ves (VZN č.1/2017)
Zlatníky (VZN č. 1/2018)
Bušovce (VZN č.1/2019)
Plaveč (VZN č. 77/2018)
Somotor (VZN č.1/2017)
Horný Lieskov (VZN č.1/2018)
Bezpochyby je takýchto obcí, ktorých VZN obsahujú totožné (nezákonné) ustanovenia, na území Slovenska oveľa viac ako mi náhodou ukázal prehliadač.
Dúfam, že sa v žiadnej z týchto obcí nekonalo nejaké zásadnú referendum..
Zaujímavé je, že VZN o spôsobe vykonania miestneho referenda v obciach v okolí Sliača, teda napríklad: obce Kováčová (VZN č. 114/2021), Veľká Lúka (VZN č.6/2012), Budča (VZN č. 129/2022), Lieskovec (VZN č.5/2019), Lukavica (VZN č.3/2022) také ustanovenia, aké boli napadnuté okresnou prokuratúrou Zvolen (napríklad o referende so záväzným odporúčaním) neobsahujú.
Nejedná sa teda o nejaký regionálny problém, ale poukazuje to na skutočnosť, akým spôsobom jednotlivé obce pristupujú k prijímaniu svojich VZN. Či ich považujú len za nutné zlo, ktoré musia prijať, alebo si uvedomujú ich skutočný význam.
Obce si musia uvedomiť , že tvoria záväznú právnu normu.
Mestá a obce by si mali uvedomiť, že prostredníctvom svojich VZN nielen upravujú spoločenské vzťahy, v rozsahu na aký ich splnomocní zákon, ale zároveň umožňujú svojim občanom uplatňovať ich základné práva garantované Ústavou Slovenskej republiky.
Aj v prípade referenda na Sliači sa stalo, že prijatím VZN v rozpore so zákonom mesto Sliač prakticky zabránilo uplatniť obyvateľom mesta Sliač petičné právo a následne rozhodovať svojou účasťou v referende na správe vecí verejných (napriek tomu, že im to okrem iných Zákon o obecnom zriadení umožňuje)
Našťastie v prípade referenda o umiestnení americkej základne na Sliači išlo o absurdnú otázku a jeho výsledok by bol aj v prípade jeho platnosti nevykonateľný.
Vedenia obcí a miest a poslanci zastupiteľstiev územnej samosprávy si, v súvislosti s prijímaním VZN, musia uvedomiť ich dôležitosť.
V prípade Sliača išlo o nezmyselnú otázku, ale v iných obciach môže ísť o veci dôležité akými sú napríklad referendá o umiestnení skládky odpadu, priemyselného parku alebo o zlúčení či rozdelení obcí.
