Hudíková - Porubcová: (najmenej) 6,5: 4 (a menej)

Dnes sa budem venovať „študijným textom k projektu KEGA č.3/4253/06 Mediálne kompetencie (k Vademecu sa vrátim neskôr). Podľa oficiálnych zdrojov má ísť o súčasť koncepcie výučby predmetu Mediálna výchova na stredných školách. Bohužiaľ, texty, ktoré sa mi dostali do ruky pod názvom „Televízia“, od autoriek Zora Hudíková a Jana Porubcová (zv. č.5), sú pre stredoškolákov miestami príliš náročné a z praktického hľadiska miestami nepoužiteľné na zvýšenie „mediálnej kompetencie“, t.j. na hlbšie porozumenie činnosti médií. Prečo je to tak, uvediem na príklade prvých dvoch a hneď kvalitatívne odlišných kapitol.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Prvá kapitola (autorka J. Porubcová) obsahuje najmä doslovný prepis vybraných znení zákona o STV a zákona o vysielaní a retransmisii. Vôbec sa nezaoberá vysvetľovaním jednotlivých častí zákonov, resp. použitých výrazov, ani ich dodržiavaním či nedodržiavaním v praxi. Kapitola obsahuje množstvo z hľadiska zamerania publikácie zbytočných textov. Napríklad na čo je stredoškolákovi potrebné vedieť, koho možno zvoliť za člena Rady STV, kedy (za akých okolností) členovi rady končí funkcia a aké sú jeho povinnosti? Keď už, autorka mohla uviesť, že toto hovorí zákon, ale v praxi ide o politických nominantov a politické rozhodnutia...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trochu absurdne vyznieva kategorizácia médií na „tlač a elektronické médiá“, pričom do druhej skupiny autorka zaraďuje aj „gramofónové platne“. Žeby medzičasom vznikli nové druhy elektronických gramofónových platní?

Druhá kapitola (autorka Z. Hudíková) má názov Programová štruktúra. Kapitola je celkom dobre (zrozumiteľne, jednoducho, pre stredoškolákov) napísaná, až na občasné pravopisné chyby (V materiály...-s.34) a s výhradou nevyhnutne rýchlej zastaranosti niektorých faktografických údajov (napríklad na s.30). Autorka na záver uviedla aj dobré otázky na premýšľanie a dokonca písomné úlohy.

Našťastie, väčšinu kapitol napísala Z. Hudíková, takže publikácia je pomerne vhodnou pomôckou pre stredoškolákov. Môj titulok preto nenaznačuje len pomer kapitol, ktoré napísali jedna alebo druhá autorka, ale v konečnom dôsledku sa tento titulok môže brať aj ako vyjadrenie kvalitatívneho rozdielu medzi obidvoma autorkami. (Pričom Hudíková je na tom ešte lepšie ako naznačuje uvedený pomer). Prečo je to tak, naznačujú pôvodné kompetencie obidvoch viac alebo menej odborne (ne)kompetentných recenzentiek. Jedna - prof. Ing. Libuša Radková, PhD - je vedúca Katedry dobrovoľníctva a misijnej práce alebo katedry sociálnej práce TU (čiže k televízii má asi tak blízko ako každý divák), druhá – doc. PhDr. Helena Čertíková, CSc, je hlasová pedagogička. Tá druhá recenzentka aj niečo publikovala na tému médií, ale v podstate iba na prakticky zamerané témy..

SkryťVypnúť reklamu

Ej veru, mať mediálne alebo iné kompetencie, to je veru dobrá vec... :-)

Zora Hudíková , Jana Porubcová, Televízia. V. Zväzok cyklu Mediálne kompetencie. 2007, 136 strán.

Oskar Bardiovsky

Oskar Bardiovsky

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  1x

a tak si tu obcas kritizujem a kritizujem a kritizujem... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

319 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,079 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu