Aké sú naozaj preferencie nových strán?

Tento týždeň zverejnila agentúra Focus prvý prieskum, kde boli zahrnuté aj nové strany, konkrétne Progresívne Slovensko.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (45)

Pôvodne som chcel napísať dlhý blog k tomu, ako pri nových stranách brať prieskumy verejnej mienky. Tu sú však radšej tri obrázky.

1. SaS rok pred prvými voľbami (2010) vykazovala v prieskumoch 2-3%. Vo voľbách nakoniec získala 12,15%. Išlo o postupný rast, ktorý sa urýchľoval posledných šesť mesiacov.

Obrázok blogu

2. Českí Piráti mali pol roka pred nedávnymi voľbami podľa jednej solídnej agentúry 3%, podľa inej solídnej agentúry 6%. Vo voľbách dosiahli 10,79%.

Obrázok blogu

3. Naopak, trojnásobne premiérska ČSSD mala v českých voľbách 2013 cez 20% a ešte pol roka pred voľbami 2017 jej prieskumy ukazovali 15%. Nakoniec dostala 7,27%. Nebol za tým žiadny zničujúci škandál, “len” únava materiálu a neschopnosť čeliť fenoménu Babiš.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Vidíme, že pri nových stranách sú preferenčné čísla osobitne klamlivé hneď z troch dôvodov:

  • Veľa ľudí ich ešte ani len nepozná a tak ich preferencie ešte budú rásť už len vďaka rastu poznateľnosti

  • Ľudia venujú viac pozornosti politike najmä pred voľbami a preto bez veľkých škandálov či iných „bômb“ sa dá očakávať, že k najväčšiemu preskupovaniu podpory dôjde práve vtedy

  • Štatistická chyba je vážna vec a preto sa aj slušné agentúry môžu líšiť o niekoľko percent. To je osobitne vážna vec pri nových stranách, ktoré začínajú na nižších číslach.

SPOLU-občianska demokracia ešte nebola zahrnutá v regulérnom prieskume Focusu, keďže nás ministerstvo vnútra zaregistrovalo až po tom, čo agentúrni prieskumníci vyrazili do terénu. SPOLU si však súkromne u agentúry FOCUS objednala v tom istom prieskume ešte jednu otázku kde boli respondenti opýtaní na preferencie už so zaradením SPOLU. Išlo o neoficiálny “predtest” pred ďalšími prieskumami.

Preferencie SPOLU-občianska demokracia boli na úrovni 3,9%. Aj keď táto otázka sa snažila maximálne napodobniť otázku z regulárneho prieskumu a výsledky ostatných strán sa výrazne nelíšili, metodici upozorňujú, že vzhľadom na spomenutie mena strany v otázke dochádza k miernemu nadhodnoteniu preferencií SPOLU. Skutočné úvodné preferencie SPOLU sú preto pravdepodobne skôr niekde na úrovni 3%. Je to dobrý začiatok na ďalšiu prácu, ale len veľmi skromný začiatok. 

SkryťVypnúť reklamu

Politik, ktorý povie, že nečíta prieskumy, klame. Ako však ukazujú aj príklady z minulosti, pri štarte novej strany je dôležitejšie robiť na tom, aby rástla jej poznateľnosť, zrozumiteľnosť a dôveryhodnosť. Keď sa to podarí, dá sa zopakovať úspech SaS či Pirátov. Keď nie, žiadne prieskumy nepomôžu.

Miroslav Beblavý

Miroslav Beblavý

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  102
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Od malička mám sen. Chcem, aby sa na Slovensku žilo tak dobre, ako vo vyspelej Európe.Preto som vstúpil do politiky a kandidujem aj v parlamentných voľbách 2020. Aby som ľuďom na Slovensku pomohol v oblastiach, ktorým najlepšie rozumiem - vzdelávanie, verejné financie, boj s korupciou.V roku 2017 sme založili SPOLU - občianska demokracia. S kolegami pracujeme na tom, aby sme našu krajinu očistili od Kočnerovej generácie politikov. Zmenu k lepšiemu môžu zaistiť len najlepšie pripravení. Prečítajte si ako vznikla strana SPOLU.Nestačí vymeniť figúrky. Nový štýl politiky pre mňa znamená hľadať riešenia, nie spory. S naším koaličným partnerom, Progresívnym Slovenskom, sme pripravili zlomový program pre zlomové voľby. Prečítajte si Bod zlomu. Zoznam autorových rubrík:  správa týždňaarchívTransparentnosťškolstvoNezaradené

Prémioví blogeri

SkryťZatvoriť reklamu