Aké sú naozaj preferencie nových strán?

Tento týždeň zverejnila agentúra Focus prvý prieskum, kde boli zahrnuté aj nové strany, konkrétne Progresívne Slovensko.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (45)

Pôvodne som chcel napísať dlhý blog k tomu, ako pri nových stranách brať prieskumy verejnej mienky. Tu sú však radšej tri obrázky.

1. SaS rok pred prvými voľbami (2010) vykazovala v prieskumoch 2-3%. Vo voľbách nakoniec získala 12,15%. Išlo o postupný rast, ktorý sa urýchľoval posledných šesť mesiacov.

Obrázok blogu

2. Českí Piráti mali pol roka pred nedávnymi voľbami podľa jednej solídnej agentúry 3%, podľa inej solídnej agentúry 6%. Vo voľbách dosiahli 10,79%.

Obrázok blogu

3. Naopak, trojnásobne premiérska ČSSD mala v českých voľbách 2013 cez 20% a ešte pol roka pred voľbami 2017 jej prieskumy ukazovali 15%. Nakoniec dostala 7,27%. Nebol za tým žiadny zničujúci škandál, “len” únava materiálu a neschopnosť čeliť fenoménu Babiš.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Vidíme, že pri nových stranách sú preferenčné čísla osobitne klamlivé hneď z troch dôvodov:

  • Veľa ľudí ich ešte ani len nepozná a tak ich preferencie ešte budú rásť už len vďaka rastu poznateľnosti

  • Ľudia venujú viac pozornosti politike najmä pred voľbami a preto bez veľkých škandálov či iných „bômb“ sa dá očakávať, že k najväčšiemu preskupovaniu podpory dôjde práve vtedy

  • Štatistická chyba je vážna vec a preto sa aj slušné agentúry môžu líšiť o niekoľko percent. To je osobitne vážna vec pri nových stranách, ktoré začínajú na nižších číslach.

SPOLU-občianska demokracia ešte nebola zahrnutá v regulérnom prieskume Focusu, keďže nás ministerstvo vnútra zaregistrovalo až po tom, čo agentúrni prieskumníci vyrazili do terénu. SPOLU si však súkromne u agentúry FOCUS objednala v tom istom prieskume ešte jednu otázku kde boli respondenti opýtaní na preferencie už so zaradením SPOLU. Išlo o neoficiálny “predtest” pred ďalšími prieskumami.

Preferencie SPOLU-občianska demokracia boli na úrovni 3,9%. Aj keď táto otázka sa snažila maximálne napodobniť otázku z regulárneho prieskumu a výsledky ostatných strán sa výrazne nelíšili, metodici upozorňujú, že vzhľadom na spomenutie mena strany v otázke dochádza k miernemu nadhodnoteniu preferencií SPOLU. Skutočné úvodné preferencie SPOLU sú preto pravdepodobne skôr niekde na úrovni 3%. Je to dobrý začiatok na ďalšiu prácu, ale len veľmi skromný začiatok. 

SkryťVypnúť reklamu

Politik, ktorý povie, že nečíta prieskumy, klame. Ako však ukazujú aj príklady z minulosti, pri štarte novej strany je dôležitejšie robiť na tom, aby rástla jej poznateľnosť, zrozumiteľnosť a dôveryhodnosť. Keď sa to podarí, dá sa zopakovať úspech SaS či Pirátov. Keď nie, žiadne prieskumy nepomôžu.

Miroslav Beblavý

Miroslav Beblavý

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  102
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Od malička mám sen. Chcem, aby sa na Slovensku žilo tak dobre, ako vo vyspelej Európe.Preto som vstúpil do politiky a kandidujem aj v parlamentných voľbách 2020. Aby som ľuďom na Slovensku pomohol v oblastiach, ktorým najlepšie rozumiem - vzdelávanie, verejné financie, boj s korupciou.V roku 2017 sme založili SPOLU - občianska demokracia. S kolegami pracujeme na tom, aby sme našu krajinu očistili od Kočnerovej generácie politikov. Zmenu k lepšiemu môžu zaistiť len najlepšie pripravení. Prečítajte si ako vznikla strana SPOLU.Nestačí vymeniť figúrky. Nový štýl politiky pre mňa znamená hľadať riešenia, nie spory. S naším koaličným partnerom, Progresívnym Slovenskom, sme pripravili zlomový program pre zlomové voľby. Prečítajte si Bod zlomu. Zoznam autorových rubrík:  správa týždňaarchívTransparentnosťškolstvoNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu