Donedávna neobsahoval zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch (č.317/2009 Z.z) o procese výberu pedagógov ANI ZMIENKU. Riaditelia škôl teda mali takmer úplnú voľnosť pri prijímaní nových pedagógov. Zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme, ktorý sa týka aj pedagógov verejných škôl, síce má ustanovenie o prijímaní do zamestnania, ale to je veľmi všeobecné a ako sme poslaneckým prieskumom zistili, na školách neuplatňované.
V októbri 2011 sa mi pozmeňujúcim návrhom k novele zákona o pedagogických zamestnancoch podarilo dosiahnuť, že od 1.1.2012 budú školy musieť zverejniť voľné pozície na svojej internetovej stránke, takisto na webe obce alebo VÚC a zaslať ju aj krajskému školskému úradu, aby to zverejnil na svojej stránke. Takáto povinnosť škôl nič nestojí a môže pomôcť k tomu, aby pri uchádzaní o voľné miesta existovala aspoň základná rovnosť šancí.
Môže sa zdať, že ide o zbytočnosť, lebo pri súčasnej úrovni platov o učiteľské miesta aj tak nie je záujem? Aj keby to tak bolo, tak lepšie zverejňovanie môže pomôcť. V skutočnosti je to však zložitejšie.
Na základe výsledkov online dotazníka, ktorého sa na jar 2011 zúčastnilo vyše 3700 pedagógov vieme, že:
- v mnohých regiónoch, najmä tých s vyššou nezamestnanosťou, je pretlak pedagógov a záujem o miesta je výrazne väčší ako počet voľných miest na školách,
- otvorené konkurzy pri výbere pedagógov sú v súčasnosti na Slovensku minoritou a väčšina pedagógov je vybratých na základe neformálnych pravidiel a to najmä na základe sociálnych sietí. Aj výber na základe sociálnych sietí môže viesť k prijatiu najkvalitnejšieho uchádzača. Je však rozdiel, či si dá riaditeľ poradiť známym, ktorým dôveruje, že mu odporučia naozaj kvalitného uchádzača alebo si vyberie niekoho len preto, lebo je príbuzný alebo príbuzný príbuzného. V druhom prípade je prijatie najkvalitnejšieho uchádzača ďaleko od reality.
Podľa nastavenia súčasného systému majú riaditelia úplnú voľnosť pri prijímaní nových pedagógov. Riaditeľ školy je v súčasnosti majster sto umení: Je fundraiser, pedagóg, právnik, manažér a v neposlednom rade personalista. Riaditelia, aj v najlepšom úmysle vyberajúci najlepšieho uchádzača, či už otvoreným konkurzom alebo na základe sociálnych sietí, však možno nevedia presne určiť, aké kvalifikácie a charakteristiky by mal vlastne mať. Personalistika je už v dnešnej dobe umenie a má svoje know-how. Takisto, vybrať kvalitných učiteľov je umenie. Preto práve v tejto súvislosti pracujeme na základe konzultácii s ministerstvom školstva, odborníkmi na vzdelávanie ako aj s riaditeľmi škôl na príprave metodickej príručky určenej pre riaditeľov škôl, v ktorej by mali nájsť tipy, ako čo najlepšie vyberať učiteľov na voľné pracovné miesta.
Zverejňovanie voľných pracovných miest na webe školy, webe obce a VÚC prispeje k tomu, že pri uchádzaní o voľné miesta bude existovať aspoň základná rovnosť šancí. Následne metodická príručka pre riaditeľov, ktorú práve intenzívne pripravujeme sa dúfame stane využívanou pomôckou pri manažmente výberu, ktorý má byť nastavený tak, aby bol na jeho konci vybratý ten najlepší pedagogický pracovník pre danú pozíciu. Veríme teda, že naša metodická príručka svojim dielom prispeje k vyššej objektivite výberového konania pedagógov a následne aj k zvyšovaniu kvality školského systému na Slovensku.
Tento blog je súčasťou série Osobný odpočet poslanca o mojej práci v parlamente v rokoch 2010 a 2011. Vysvetlenie prečo a o čom nájdete tu. Zoznam všetkých dielov nájdete tu.