Kódex novinára hovorí: "Novinár pri výkone svojej práce alebo v súvislosti s ňou neprijíma dary alebo iné výhody, ktoré by mohli ohroziť jeho nestrannosť a objektivitu, alebo ktoré sa dajú chápať ako pokus o ovplyvnenie jeho práce."
video tu: http://www.youtube.com/watch?v=QkDa3dyMT0U&feature=youtu.be
Novinár by mal zostať nestranný, tým že prijíma dar, je ovplyvňovaný tak, aby v budúcnosti písal pozitívne o subjekte, ktorý ho obdaroval, prípadne sa obmedzil v kritike, ak by nejaký problém v súvislosti so spoločnosťou nastal.
Bol som pred pár rokmi svedkom zlyhania pravicových poslancov vo VUC Žilina. Pridali sa vtedy ku SMERU a škandalózne odvolali všetkých riaditeľov inštitúcií podliehajúcich župe. Bol z toho škandál, ktorý si vynútil tlačovku na ktorej novinári dostávali od organizátorov fľaštičky s vínom i rôzne ďalšie darčeky. Bol som prekvapený - nikoho to nepohoršilo, väčšina novinárov si prezenty bez problémov brala. Ich články potom vyšli ako inak - nemastné, neslané, pravdu zahmlievajúce.
V inom prípade zase podnikateľ pri príležitosti otvorenia leteckej linky Žilina - Praha, zaplatil novinárom letenky na exkurziu do Prahy - letisko, niektorí si mohli otestovať letecký trenažér, večer ich ubytoval v luxusnom hoteli, kde ich čakalo štedré pohostenie, spojené s požívaním alkoholu. Ráno ich potom nechal lietadlom prepraviť späť do Žiliny.
Osobne vidím problém v dvoch rovinách:
1. Slabom platovom ohodnotení novinárov. Novinári - hlavne v regiónoch sú dnes veľmi slabo finančne ohodnotení. Často robia za veľmi stresujúcich podmienok, pričom ich plat niekedy len veľmi málo prevyšuje sumu 400,- eur. Za týchto okolností nie je možné od nich očakávať enormné výkony, to už ani nehovorím o investigatíve, kde je potrebné nasadzovať často aj vlastný krk.
2, Rezignácia vydavateľov a majiteľov médií. Majiteľom médií ide často primárne o zisk a nie o plnenie spoločenskej úlohy, ktorú by novinárčina mala plniť. Zisk z inzercie je často mantrou. V časoch krízy, býva zaujímavá najmä inzercia z verejných inštitúcií. A to je kapitola sama o sebe. V regiónoch sú hlavnými inzerentmi obce, mestá, či vyššie územné celky. Pomocou nej akože informujú verejnosť o svojej činnosti. Často vidíme verejne činné osoby pri strihaní pások, sadení stromčekov, návšteve nemocníc a pod. Robia si tak v predstihu kampaň, zviditeľňujú sa za naše spoločné peniaze. Pri kritickom článku príde neraz smerom k majiteľom varovanie),, ak neprestanete, zastavíme finančnú podporu a inzerciu presunieme inam." Nie som si istý, či sa podobná prax vyhýba i verejnoprávnym médiám, ktoré môžu byť pod vplyvom straníckych nominácií.
Cesta z bahna vedie v postupne vzrastajúcej hrdosti samotných novinárov, v zlepšovaní ekonomickej situácie ich zamestnávateľov a lepšej kontrole narábania s verejnými zdrojmi.
Ľubo Bechný, OZ Proti korupcii