1. Farby semafora: zelená, zelená a oranžová.
Keď sa mi to stalo prvýkrát, myslel som si, že som natrafil na blázna. Druhýkrát som sa už začal cítiť trochu nesvoj a po treťom raze som sa prispôsobil - a začal sa modliť, aby mi taliansky návyk nezostal aj po návrate na Slovensko.
Odohrávalo sa to takto: blížim sa ku svetelnej križovatke, zelená sa mení na oranžovú a ja som tak ďaleko, že mi je jasné, že dorazím už na červenú, takže zastavujem. Nato sa spoza mňa vyrútia ďalšie dve tri autá a s trúbením preletia križovatkou. V Bratislave nie som nijaký zanietený nadšenec zastavovania na oranžovú a občas sa mi zadarí prejsť aj v prvej sekunde červenej, keď križovatku poznám a viem, odkiaľ hrozí nebezpečenstvo. V Taliansku som ale zistil, že akýmkoľvek spomalením ešte počas oranžovej vážne ohrozujem svoje zdravie. Taliani skrátka poznajú len dva odtiene zelenej (zelenozelená a oranžovozelená, bez rozlíšenia významu) a potom ešte dva odtiene červenej (krátkočervená a dlhočervená), pričom len v tej druhej je možné uvažovať o zastavení, ak sa práve nikam neponáhľate. Ak farby nie ste schopní rozlišovať poriadne a predčasným zastavením ich donútite na križovatke ešte aj predbiehať, aby stihli krátkočervenú, trúbením vám dajú rýchlo najavo, čo si o vašich šoférskych schopnostiach myslia.
Farebné spektrum sa od stredoeurópskeho odlišuje tým viac, čím ďalej na juh idete - kamarát, ktorý v Taliansku niekoľko rokov žil, ma poinformoval, že "v Neapoli sú semafory len na zvýšenie koloritu mesta" a to, že som tam auto trochu oškrel, označil za "úplne normálne", keďže tam "nenájdeš auto, ktoré by nebolo oškreté". Vraj sú dokonca poisťovne, ktorých poistka v Neapole neplatí... upokojujúce.
2. Predbiehanie - free your mind.
Idem si zdravou osemdesiatkou v menšej kolóne, tesne pri stredovej čiare a vykúkam dopredu. Nepoznám cestu a tak neriskujem, vlečiem sa a čakám na príležitosť. Pretekárovi vo Fiate Panda za mnou sa už nechce čakať a zrazu sa ocitá vedľa mňa, ibaže na trochu nezvyklej strane - vpravo. V prvom momente také niečo človek zaskočí, to vám poviem - pár sekúnd som bol úplne vykoľajený a narýchlo som nevedel, kto koho vlastne predbieha a odkiaľ sa tam to auto vzalo. Chlapík ale štadardne dokončí predbiehací manéver s pravým kolesami na krajnici, pokojne sa zaradí predo mňa a ďalej už predbieha normálne.
Skrátka, prečo sa viazať konvenciami, keď človek jasne vidí, na ktorej strane je viac miesta?
3. Ak nepoznáš cestu, opýtaj sa.
Bolo to na polceste z Ríma do Neapola, na najhlavnejšej ceste hneď po diaľnici. Blížil som sa ku križovatke v tvare T a netušil, kam za ňou pokračovať: smerovacie tabule boli (ako je dobrým zvykom) až ZA križovatkou. Talian idúci v odstupe za mnou mal rovnaký problém, čo mi umožnili porovnať si, akým rôznym spôsobom sa dá prekérna situácia riešiť.
Riešenie hlúpeho turistu (moje): odbočiť náhodným smerom, zastaviť na chodníku hneď za križovatkou, pozrieť do mapy, opýtať sa okoloidúceho s pomocou všetkých ôsmich talianskych slov, ktoré ovládam (myslím, že som použil aj pizza a Berlusconi ), ešte raz pozrieť do mapy, otočiť sa o 180 stupňov a vyraziť správnym smerom.
Riešenie profesionálneho talianskeho vodiča : Zastaviť uprostred križovatky. Nie obrazne, ale doslovne - tak, aby zo žiadnej strany autá nemohli prechádzať. Počkať, kým pri vjazde do križovatky zastavia prvé autá. Pristúpiť k prvému a opýtať sa vodiča na cestu - ten vystúpi, ukáže správnym smerom, popraje šťastnú cestu a pridá ešte pár historiek zo svojej vojenčiny. Vrátiť sa k autu, naštartovať, vypnúť blikačky a bez zbytočného otáčania sa vyraziť hneď správnym smerom. (Mimochodom - ani jedno zatrúbenie, všetci predsa chápu, že keď človek nevie, ako ďalej, musí sa opýtať...)
Mimochodom, napriek týmto veselým historkám sa mi v Taliansku, i na juhu, šoférovalo skvele - oveľa príjemnejšie, ako na Slovensku. Vytvoril som si dokonca teóriu, prečo to tak je. Na Slovensku sa šoféruje podľa predpisov, ale niektorí si myslia, že ich dodržiavať nemusia - a ohrozujú tých, ktorí sa nimi riadia. V Taliansku sa šoféruje v prvom rade podľa rozumu a ak je to aj v súlade s predpismi, je to len príjemý bonus: to, že ste na hlavnej alebo máte zelenú neznamená, že musíte mať za každú cenu prednosť (ak sa ten druhý viac ponáhľa - to dá rozum), ale oveľa menej tu stretnete hlupákov, ktorí vás budú predbiehať cez plnú čiaru v neprehľadnej zákrute. (Ale pozor, v tej zákrute môže niekto iný stáť, ak sa potrebuje opýtať... :-)
Taliansko: tri pravidlá cestnej premávky
Minul leto sme sa prvkrt vybrali na dovolenku autom - vo vrecku som mal ete plne čerstv vodičk a tak nm nenapadlo nič lepie, ako sť do Talianska, keď už na tamojie cesty vetci tak dobre spomnaj. Dopadlo to dobre, len som sa musel naučiť niekoľko novch pravidiel cestnej premvky pecifickch pre tento zvltny kus sveta.