Zaujímalo ma najmä to, v čom je konkrétne DSS lepšia od ostatných a čimi jasne poradí, čo mám urobiť, ak som sa pre ňu rozhodol.
Aegon
Do prvého kandidáta som tajne vkladal svoje nádeje - ako jediný má televíznu reklamu, ktorá obsahuje nápad. Titulná stránka webu je však mizerná -neponúka žiadne informácie, ale len rozcestník k rôznym produktom firmy(Aj spoločnosti, ktoré majú viac oblastí podnikania, ako Aegon, dokážutitulnú stránku vyriešiť oveľa inteligentnejšie )
Poprvom kliknutí zlý sen pokračuje. Čo je podľa Aegonu úplnenajdôležitejšie a čo by som sa mal dozvedieť o nich ako prvé? Nie, nieto, prečo sú lepší ako konkurencia. Najdôležitejšie je, že Aegon "Získanie povolenia na vznik a činnosť dôchodkovej správcovskej spoločnosti 30.9.2004 rozhodnutím č. GRUFT – 005/2004/PDSS zo dňa 1.10.2004. Obchodný register Okresného súdu Bratislava I, oddiel Sa, vložka č. 3431/B 3"
Nevymýšľam si, je to hlavná informácia na stránke, choďte sa tam pozrieť.
A druhá najdôležitejšia informácia?
"S uzatvorením zmluvy s dôchodkovu správcovskou spoločnosťou je spojenéaj riziko, a doterajší alebo propagovaný výnos portfólia dôchodkovéhofondu v jej správe nie je zárukou budúceho výnosu portfóliadôchodkového fondu."
Postupne sa preklikávam všetkými položkami v menu. Nájdem informácie o dôchodkovej reforme, ktoré som si ale už dávno preštudoval na vládnej stránke . Pozornosť zbystrím pri položke Dôchodkový účet. Umožní mi teda firma cez internet sledovať, koľko peňazí na svojom účte mám? V Aegone to vedia, ale rozhodli sa nechať si to pre seba, celú stránku tvorí len veta: "Informácie o osobnom dôchodkovom účte budú prístupné odzačiatku roka 2005."
Allianz
Allianz má rovnako zlú a zbytočnú úvodnú stránku, ale pre DSS zriadil aspoň vlastnú subdoménu (dss.allianzsp.sk), takže nabudúce môžem ísť priamo tam. Hlavná stránka je informačne relatívne bohatá, ponúka priamo informácie o fondoch a hneď aj prvý motivátor pre klientov - stručnú informáciu o tom, že podobný produkt už firma úspešne ponúka v iných krajinách.
Nedotiahnutá je navigácia, takže sa musím neustále vracať na úvodnú stránku, ale po chvíli objavím hotový poklad - "päť pé", čiže dôvodov, prečo by som sa mal rozhodnúť pre Allianz.
Tu je "päť pé" Allianzu: Postavenie na trhu, Tradícia, Medzinárodné skúsenosti, Dostupnosť a Zahraničné skúsenosti.
Argumentov síce nie je päť (ktorý kreatívec vymyslel, že Medzinárodné skúsenosti a Zahraničné skúsenosti sú dve rôzne výhody?) a ani sa nezačínajú na pé, ale snahu treba oceniť.
V Allianzi sa však zjavne rozhodli, že výsadu byť ich klientom nemôže získať každý, ale bude to len odmena za predchádzajúce životné strádanie - na päť hlavných argumentov, ktorými chcú získať klientov, neumiestnili výrazný odklik na titulnú stránku, a navyše ešte pred ne do textu umiestnili strašidelné vety ako: "Nikto z nás určite nepochybuje, že vývoj posledných rokov, sprevádzanýnepriaznivým demografickým vývojom, odkryl nevyhnutnosť reformydôchodkového zabezpečenia na Slovensku." Racionálne uvažujúceho klienta, ktorého zaujímajú fakty a nie slohové úlohy o dôchodkoch (a prečo by "nemohol pochybovať" o reforme? Allianz zaujímajú len klienti, ktorí volili vládne strany?!), môžu takéto nezmysly len odradiť.
Credit Suisse
Firma sľubujúca švajčiarsky dôchodok si neodpustila, aby ma na svojej stránke neprivítala (o absurdnosti privítaní písal nedávno Miro Veselý). Opäť mi ponúka informácie o dôchodkovej reforme, ale v oveľa prehľadnejšej forme, ako Allianz či Aegon. K dispozícii je dokonca kalkulačka, kde si môžem vypočítať, aký budem mať dôchodok. Radosť z nej kazí len skutočnosť, že výpočet neprebehne na webe, ale musíte si do počítača stiahnuť špeciálny program , ku ktorému vám navyše firma dáva špeciálny návod, aby vôbec fungoval. Cieľovou skupinou Credit Suisse sú teda najmä programátori, systémoví administrátori a vôbec profesionáli od počítačov, ktorých baví inštalovať nové programy a študovať ich manuály, pochopil som.
Navigácia na stránke je však prehľadná a informácie ľahko čitateľné. Firma sľubuje, že bude na webe zverejňovať aktuálnu hodnotu spravovaného majetku (super!), zatiaľ tu však svietia samé nuly, čo nepôsobí veľmi povzbudzujúco.
V užitočných často kladených otázkach nájdem aj stručnú odpoveď na otázku, prečo by som si mal vybrať práve túto DSS. Je tu zopár dôležitých informácií, potešilo by ma, keby by boli viac rozvedené, ale i tak je to lepšie, ako u predchádzajúcich kandidátov.
ČSOB
Toto je prvá veta, ktorú si prečítate: "ČSOB dnes získala rozhodnutie Úradu pre finančný trh o udelenípovolenia na vznik a činnosť dôchodkovej správcovskej spoločnosti ČSOB d.s.s., a.s. . " Nie, nebolo to dnes, keď tento článok čítate, ani dnes v deň, keď som ho ja písal. Bolo to dnes 7. októbra. ČSOB to dodnes považuje za udalosť, o ktorej by ma mala prioritne informovať.
(Á propos, často opakované spojenie d.s.s., a.s. je síce vtipné, pretože evokuje prejav koktavého, ale do textu určeného pre kohokoľvek s výnimkou predstavenstva firmy je úplne nevhodné. Vo všeobecnosti si myslím, že každého, kto do textov určených verejnosti pchá za každý názov svojej firmy "a. s.", by bolo treba odstrániť do bezpečnej vzdialenosti od akejkoľvek klávesnice.)
Na stránke ČSOB sú aj ďalšie prvky typické pre drobné firemné weby v štýle tento-web-urobil-syn-nášho-šéfa-však-vyzerá-super. Dočítate sa tu trebárs, kto má meniny, aký je dátum a koľko je hodín - pretože práve toto je typ informácií, ktorý podľa ČSOB očakávame od každej firmy, ktorej zveríme podstatnú časť svojej výplaty.
Všetky texty na webe sú maličkým písmom (ten, kto zle vidí, má asi blízko do dôchodku, t.j. je neperspektívny klient), napokon to však až tak nevadí, pretože väčšina z nich je len reklamnými žvatlaninami hmýriacimi sa spojeniami ako know-how a prídavnými menami (" renomované, silné a medzinárodne pôsobiace finančné inštitúcie ").
Akékoľvek informácie o tom, v čom sa ČSOB odlišuje od konkurencie, chýbajú. Jediným náznakom je všeobecný sľub, že budem mať "neustály prehľad o stave osobného účtu", neviem však, či to znamená, že dostanem k nemu prístup cez internet, alebo že môžem kedykoľvek navštíviť pobočku, kde mi stav účtu neochotná úradníčka napíše na papierik.
Poslednou nádejou je "dôchodková kalkulačka", kde sa dozviem, že "Na tejto stránke pre vás pripravujeme dôchodkovú kalkulačku." Opäť amaterizmus, lákať budúcich klientov na niečo zaujímavé a potom sa im vysmiať - naleteli ste, v skutočnosti pre vás na webe nič nemáme (aj keď to konkurecia už má).
ING
Prehľadná navigácia, aj keď som musel až trikrát kliknúť, kým som sa dostal k úvodnej informácii o dôchodkoch. Povinné informácie o dôchodkovej reforme, ale na rozdiel od konkurenčných stránok sú napísané zrozumiteľným jazykom namiesto úradníckeho newspeaku a v často kladených otázkach sa dozviem o reforme aj zopár vecí navyše v porovnaní s kampaňou ministerstva práce.
Akékoľvek argumenty, ktoré by ma mohli presvedčiť o odlišnosti ponuky ING však chýbajú, okrem jediného, že firma má v našom regióne najviac klientov zo všetkých DSS.
Namiesto možnosti nájsť najbližšieho poradcu ING ma navyše čaká hlásenie "Požadovaný dokument nie je momentálne dostupný"
Prvá dôchodková sporiteľna
Na chvíľu mám pocit, že som sa ocitol v starých dobrých 90. rokoch, keď ma na stránke privíta hudba, tak typická pre webové stránky o tom, že Elvis stále žije, no na Slovensku zrejme prvýkrát na svete použitá na stránke finančnej inštitúcie. Našťastie rýchlo stíchne.
Pre titulky používa firma dve pozoruhodné kombinácie farieb: žltú na bielom pozadí a červenú na žltom pozadí, Prvá asi kvôli odradeniu starších klientov a druhá, bezpečnostná asi preto, aby sme sa o firemnú stránku neudreli hlavou. Autor stránky by si vôbec zaslúžil vyplieskať po zadku, stránka napríklad používa rámce, takže ak by ste chceli poslať známemu odkaz na konkrétne informácie z nej, nedá sa to. (Ale prečo klientom uľahčovať, aby nás propagovali, všakže.)
Obsah je, našťastie, lepší, ako forma - v často kladených otázkach sa prvýkrát dozviem, koľko presne budem platiť za správu účtu. (Hoci väčšina odpovedí je všeobecná a platí rovnako dobre pre všetky DSS.)
Teším sa, že objavujem samostatnú sekciu Prečo Prvá dôchodková sporiteľna. Názov trochu klame - v skutočnosti argumenty platia pre všetky DSS. Dozviem sa aspoň niečo o akcionároch.
Výborným nápadom bolo zverejniť vzorový výpis z dôchodkového účtu - konečne niečo konkrétne a rukolapné v mori všeobecných slov.
Hriechom je, naopak, zverejnenie letákov vo formáte PDF. Prečo firma nemá záujem o klientov, ktorý nepoužívajú programy od firmy Adobe? (Aby nedošlo k omylu - je to stále lepšie, ako keby boli dokumenty vo Worde. Toto však nie je spôsob, ako sa pripravujú profesionálne stránky - zobrať papierové letáky a zavesiť ich na web ako prílohy namiesto toho, aby sa informácie prepísali do HTML podoby.)
Sympatia-Pohoda

Táto poisťovna sa tvári, akoby do spustenia reformy ešte zostávalo pár rokov. Sekcia Dokumenty na stiahnutie - prázdna. Sekcia Moje konto - žiada heslo, ale ani slovo o tom, kto ho môže dostať a na čo sekcia slúži. Orgány spoločnosti aj Napísali o nás - obsah sekcie sa pripravuje, ďakujeme za pochopenie. Za málo.
Stránka je rýchla a prehľadná, ale mohla by patriť ktorejkoľvek DSS - sú tu len všeobecné informácie, nič konkrétne o tom, prečo by som si mal vybrať práve Sympatiu-Pohodu.
Zaujal ma tu ešte srandovný obrázok, ktorým chceli autori zrejme názorne ukázať, že sa ľudia nemajú spoliehať na štát (pilier úplne vľavo), ale že ich podrží len Sympatia-Pohoda (druhý, v tomto prípade stredný pilier). Názornosť nadovšetko .
Zdá sa neuveriteľné, že len túto spoločnosť napadlo zriadiť zoznam ľudí zaujímajúcich sa o jej ponuku, ktorým bude posielať aktuálne informácie e-mailom.
Ľudia predsa majú na rozhodovanie 18 mesiacov a mnohí budú vyčkávať - prečo si natrvalo nezískať pozornosť klienta, ktorý sa o produkt vážne zaujíma a našu stránku už raz navštívil??
VÚB-Generali
Vstup do stránky je sympatický - namiesto anonymných tvári z fotodiskov sú tu tie isté tváre, ako v televíznej reklame (ale nie príliš veľké), čo je ideálne a efektívne prepojenie. Okamžite tu dostanem informáciu aj o pridanej hodnote, ktorú neponúka nikto iný - Generali mi dá k dôchodkovému účtu ak kartu, s ktorou si budem môcť preverovať stav účtu v bankomatoch. Super. (Len aby s ľudia nestali závislími na kontrole stavu svojho dôchodkového účtu, ako americkí zamestnanci na preverovaní stavu svojich akcií.)
Hlavná stránka je navrhnutá takmer optimálne, navyše prefíkane ponúka namiesto sekcie "Prečo si vybrať nás" odkaz "Ako si vybrať správnu DSS", čo znie oveľa lákavejšie a užitočnejšie. Po nadšení však prichádza sklamanie - celý návod dokázali autori stránky zhrnúť do piatich viet ničnehovoriacich viet typu: "vyberte si dôveryhodného a uznávaného partnera"...
Navigácia stránky je trochu divoká a viac "atraktívna" ako účelná. Takmer každá veta je začlenená v samostatnej kategórií a treba kvôli nej zvlášť klikať, čo čitateľa oberá o množstvo času.
V časti Môj dôchodok firma sľubuje, že tu budem môcť sledovať stav svojho dôchodkového účtu - opäť by potešilo viac informácií o tom, ako to bude fungovať.
Kto potrebuje informovaného klienta?
Po stránkach jednotlivých spoločností som nezačal surfovať v tajnej túžbe všetkým vynadať, aké majú zlé weby - skutočne sa potrebujem rozhodnúť, ktorej firme zverím svoje financie. Po piatich hodinách za internetom som múdrejší len o tieto dve informácie:
Credit Suisse mi ponúka bezplatné vedenie účtu (ale nie som si úplne istý, či som to správne pochopil).
Vo VÚB-Generali dostanem kartu, ktorá sa bude podobať na bankomatovú.
Inak sú všetky DSS úplne rovnaké, všetky sú stabilné, silné finančné inštitúcie s bohatými skúsenosťami a všetky mi zaručia, že budem mať čerstvo omietnutý dom so záhradou a vnúčatami v cene. Takže zostáva už len jediné - vybrať si DSS hodením mince a tešiť sa na šťastnú budúcnosť...
Vytvoriť dobrú webovú stránku je lacnejšie, ako odvysielať pár reklamných spotov večer v televízii. Napriek tomu to žiadna DSS nepovažovala za potrebné. Na kvalitnom webe by sme totiž nenašli experimenty grafikov s rôznymi farbičkami, pohybujúcimi sa menu, zmätenú navigáciu a nadpisy "Vitajte na našej stránke".
Voľba DSS nie je voľbou pracieho prášku - ľudia o nej musia rozmýšľať. Z doterajších kampaní som nadobudol dojem, že to je to posledné, čo si DSS želajú - svojim klientom totiž neponúkajú takmer žiadne informácie či racionálne argumenty, na základe ktorých by sa mohli rozhodnúť. V propagácii svojich služieb sú síce obmedzené prísnymi pravidlami, ale nechce sa mi veriť, že sa nebudú odlišovať vôbec ničím , ani poplatkami, ani doplnkovými službami - taký je však dojem z ich prezentácií.
Namiesto informovania svojich potenciálnych klientov presviedčajú o výhodách dôchodkovej reformy vo všeobecnosti (zrejme v duchu webovej stratégie "bachnime na tú stránku aspoň hento, keď nič iné nemáme") - to je však vyrážanie otvorených dverí, pretože ak už niekto príde na stránku konkrétnej firmy, hľadá na 99 % odpoveď na otázku, KTORÚ firmu si vybrať a nie či má vôbec do druhého piliera vstúpiť.
Ak by som sa musel teraz rozhodnúť pre jednu z DSS len na základe ich prístupu k informovaniu zákazníkov cez web, pravdepodobne by som si vyberal medzi VÚB-Generali a Credit Suisse. Tajne však dúfam, že sa napokon budem môcť rozhodnúť aj podľa iných kritérií.
Mám víziu ideálnej reklamy na dôchodkové sporenie. Sedím za svojím čerstvo omietnutým farebným domom v záhrade, zrazu sa spoza rohu vynorí vnúčik, ktorý ku mne pribehne (v spomalenom zábere, ako inak), sadne si na kolená a hovorí: "Dedko, rozprávaj mi o tom, aké to bolo, keď si bol mladý!"
A ja začnem: "Vieš, boli to ťažké časy a veľmi sme strádali - internet sa ešte takmer nepoužíval a veci sme nekupovali podľa toho, aké sú užitočné a koľko stoja, ale podľa toho, akí pekní herci hrali v reklamách..."