O pár hodín to už bolo tam - nový portál T-zones namiesto E-zones, nové farbičky aj štruktúra. Nechcem sa rozčuľovať nad zvláštnou logikou toho, že pri zmene názvu firmy treba zmeniť aj navigáciu na jej webovej stránke, aby náhodou surfisti nemohli rýchlo nájsť to, čo potrebujú - iné slovenské firmy totiž menia navigáciu aj z oveľa horších dôvodov. (Viem, T-mobile by namietol - chceli sme zjednodiť dizajn so zahraničnými sesterskými firmami. To je ale dokonale egoistický argument - žiaden zákazník predsa nie je zákazníkom T-mobile vo viacerých krajinách naraz a tak mu môže byť jedno, či majú stránky v iných jazykoch rovnakú alebo odlišnú štruktúru - chodí zväčša len na jednu z nich a chce sa NA NEJ čo najlepšie orientovať. Na zjednotení dizajnu záleží len manažérom firmy, ktorí sa môžu vytešovať, akú majú pekné jednotnú štruktúru v celej Európe - je to klasický prístup "značka (naše ego) dôležitejšia než zákazník".)
Ale späť k esemeskám - na E-zones bol odkaz na SMS bránu na titulnej stránke vpravo dole, pekne poruke. Na novej stránke žiaden takýto odkaz. Začínam teda blúdiť po menu, pekne poporiadku. Mohol by to byť Môj T-mobile - je tu sľubná položka I-SMS, to by mohlo znamenať "internetové SMS"? Ale nie, je to niečo úplne iné, aktivácia prijímania správ cez esemesky. Ďalšia sľubná položka Minúty/SMS - zasa vedľa. Nedozviem sa ani o akú službu ide, len že musím najskôr overiť svoju identitu a až potom mi to portál prezradí - prefíkané. Blúdim ďalších päť minút v menu, ale neúspešne - SMS bránu nie a nie nájsť.
Nakoniec mi dôjde trpezlivosť, esemesku pošlem z Orangeportalu a uchýlim sa k tomu, čo som za 8 rokov používania ešte nikdy nespravil - posielam do T-mobile e-mail so žiadosťou, aby mi vysvetlili, kde v menu SMS bránu nájdem.
Odpoveď dorazila o necelé dva dni:
Dovolujeme si Vas informovat, ze ze SMS branu mozte najst v zalozke T-zones Email a Chat, SMS brana.
Aaah, ako že mi to samému nenapadlo? Že SMS brána je vlastne podmnožinou skupiny "E-mail a Chat". Veď čo iné sú esemesky, ako vlastne také malé e-maily? T-mobile ma však zároveň informuje, že vlastne je jedno, kde tá položka je, pretože posielanie esemesiek aj tak od redizajnu nefunguje, ale na odstránení poruchy sa intenzívne pracuje. (O chvíľu to už skutočne išlo.)
Na starej stránke ma poslanie esemesky stálo tri kliknutia (prihlásenie, klik na SMS brána, odoslanie). Na novej stránke je to o jedno kliknutie viac a o jedno rolovacie menu (čítaj: zdržovacie menu) viac. (Mimochodom, na Orangeportali sú to dohromady len dve kliknutia - prihlásenie a odoslanie správy.)
Redizajn však priniesol aj pár ďalších "vylepšení". V záujme speknenia stránky bolo napríklad zmenšené okno s adresárom kontaktov pod textom esemesky, ktorú píšete. Teraz pod sebou vidíte už len tri kontakty - zmizla dokonca aj lišta, ktorou bolo možné pohybovať sa v kontaktoch hore-dole, takže vám neostáva nič iné, ako klikať o dušu a posúvať sa vždy po jednom kontakte, ak sa chcete k tomu správnemu prepracovať.
T-mobile je dosť veľká firma na to, aby si predtým, než kompletne prerobí nejakú svoju službu, dala námahu aspoň s elementárnym testom použiteľnosti a ubezpečila sa, že ak už nič nevylepší, tak aspoň svoje služby NEZHORŠÍ len preto, že sa chce pochváliť, že je ružová namiesto modrej.
Nový portál T-mobile však zjavne ani elementárnym testom použiteľnosti neprešiel (aj keď som ho, samozrejme, nerobil ani ja - zaujíma ma tam len táto jediná služba, nie som masochista, aby som surfoval po celej stránke), pretože výsledkom aj toho najjednoduchšieho testu by bol kopanec do zadku autora štruktúry webu, ktorý by dostal odporúčanie hľadať si prácu mimo internetového sektora.
Dnes som stránku T-mobile navštívil ešte raz a dočkal som sa ešte jedného šoku - hádajte, čo sa objavilo ako prvé? FLASHOVÉ INTRO, ktorá ma informalo, že čoskoro budeme svetoví.

Je vcelku podrobne empiricky zmapovaný fakt, že ľudia prichádzajú na webové stránky preto, že niečo konkrétne potrebujú (v tom sa internet líši napríklad od televízie) - nie preto, že by nemali čo robiť a chcú sa nechať baviť alebo pozerať treťotriedne reklamy. Ak už som na webe T-mobile, nechcem pozerať reklamu na T-mobile - dočerta, už ste ma presvedčili, teraz ma pustite na stránku!
V T-mobile, respektíve v nejakej ich hlúpej reklamnej agentúre , buď absolútne nechápu, že zákazníci prichádzajú na ich stránky s konkrétnym cieľom, alebo ich nenávidia a chcú im život čo najviac znepríjemniť. Nie, neumožníme vám rýchly prístup k informáciám. Nie, neuľahčíme vám používanie našich služieb. Budeme vás radšej otravovať reklamou a navigačné prvky budeme premiestňovať, aby bola väčšia zábava. A bude to svetové!