Tlačových správ Slovanetu mi chodí pomaly viac ako výziev na zväčšenie penisu a ponúk na rýchly zárobok v Nigérii. Ich filozofia je stále tá istá: Slovak Telecom neférovými krokmi a obštrukciami brzdí rozvoj slovenského telekomunikačného trhu, zákazníci kvôli nemu musia zbytočne platiť priveľa, a jedine statočný Slovanet sa Telecomu odvážil vzoprieť.
Hoci s prvou časťou vety väčšina ľudí vrátane autora tohoto článku nemá problém súhlasiť, Slovanet vo svojej konfrontačnej kampani pričasto používa bizarné a hlúpe argumenty. Ukážku toho, ako vyzerá mediálna prestrelka medzi ST a Slovanetom nájdete v tomto článku , mňa v poslednom čase najviac zaujali dve správy Slovanetu.
1. Chcete platiť viac alebo menej?
Slovanet bojuje za oddelenie hlasových služieb od DSL služieb - aby sme nemuseli platiť aj za telefónnu linku, ak chceme používať len internet. ST už dokonca dostal od štátu uloženú povinnosť služby oddeliť, ale obštrukciami to stále odďaluje.
Vo februári sa Slovanet pokúsil túto svoju snahu podporiť anketou na svojej webovej stránke, v ktorej položil pozoruhodnú otázku: ľudí sa opýtal, či chcú platiť aj za telefón alebo nie.
Nie že by som bol sám proti oddeleniu - používam tiež DSL a za posledné tri-štyri mesiace som z pevnej linky neurobil jediný telefonát (telefón mi už ani nefunguje a nechce sa mi zaoberať jeho opravou) - poplatok za telefónnu linku je teda čistým výpalným, ktoré platím T-Comu, a nedostávam zaň nič.

Blbé na ankete však je, že do nej možno dosadiť akýkoľvek produkt - kto by totiž kedy klikol na možnosť "nevadí mi, že platím za X" namiesto "nechcem platiť viac ako doteraz"? Kto asi tak chce za niečo platiť viac ako platil doteraz? Slovanet napriek tomu našiel v sebe tú drzosť, že výsledky prezentoval ako seriózny výskum, ktorý dokazuje potrebu oddeliť hlas od dát.
Čudujem sa, že ST nezareagovalo druhou anketou s otázkami typu:
- Ste za to, aby sa riaditeľ Slovanetu vzdal svojho platu a rozdelil ho medzi zákazníkov?
Možno by sa zrazu ukázali úplne nové, a rovnako "ľudom odobrené" možnosti, ako by mohol byť internet lacnejší.
Referendá o daniach nie sú v ústave zakázané náhodou - ak sa ľudí spýtate, či chcú viac alebo menej peňazí, vždy chcú viac. Ale prezentovať takýto názor ako serióznu informáciu?
2. Cenzúra na slovenskom internete!!!
Dnes vydal Slovanet tlačovú správu tohoto znenia:
Cenzúra na internete : Holding Slovak Telekom nechal „zmiznúť“ bannery Slovanetu
Zo servera Zoznam.sk bola odstránená reklama Slovanetu na registráciu záujemcov o rýchly internet v rámci štátnej dotácie. Stalo sa tak len niekoľko hodín po jej nasadení. Zoznam ani po opakovanej výzve prostredníctvom mediálnej agentúry bannery znovu nespustil. Majiteľom portálu je spoločnosť Slovak Telekom. Komunikácia Slovanetu bola riadne objednaná, portálom schválená a nasadená.
Napriek tomuto pokusu o zmarenie aktivít Slovanetu, ten aj naďalej pokračuje v registrácii záujemcov na stránke www.slovanet.sk/registracia. Slovanet pripravuje v rámci štátneho dotačného programu pre jeho účastníkov až 2 roky vysokorýchlostného internetu GoDSL zadarmo.
"Ide o bezprecedentný krok. O registráciu je veľký záujem, preto Slovanet bude hľadať všetky cesty na to, aby možnosť využívať služby GoDSL internetu až 2 roky zadarmo dostali všetci záujemcovia. Keďže Slovanet bol veľkým a pravidelným zadávateľom reklamy na Zozname, mrzí nás zároveň strata prestíže tohto kedysi seriózneho partnera," reaguje obchodný riaditeľ Slovanetu Juraj Kováčik.
V prvom rade, každé médium má absolútne právo rozhodovať, akú inzerciu prijme a akú nie. Denník SME napríklad neprijíma politickú inzerciu od HZDS alebo SNS - nezhoduje sa so základnými filozofickými princípmi a tým, aké posolstvo chceme novinami šíriť.
Použiť na označenie situácie, kedy médium odmietne zverejniť reklamu, slovo cenzúra, je zvrhlé. Tak ako nikto nemôže donútiť pekára vyvesiť si do výkladu reklamu "najlepšie rožky nájdete u konkurencie oproti cez ulicu" (ďakujem kolegovi, zamestnancovi ST, za prirovnanie :-), nikto nemôže ST donútiť propagovať na svojich vlastných stránkach produkty konkurencie.
Ak mal Slovanet riadne podpísanú zmluvu na inzerciu a bannery nasadené neboli, je to prúser niekoho v Zozname, kto si poriadne neprečítal, pre koho mediálna agentúra reklamný priestor nakupuje, alebo prúser autora pravidiel reklamy na Zozname, ktorý do nich zabudol jasne napísať, kedy môže Zoznam reklamu odmietnuť (rozumné je napísať tam, že hocikedy). Zoznam/ST spravil chybu a tak nech od nich Slovanet pokojne vysúdi odškodné za porušenie zmluvy.
Cenzúra je ale zásah štátneho orgánu proti šíreniu špecifických myšlienok (v žiadnom prípade nie reklám - napr. v USA je reklama spod ochrany slobody slova výslovne vyňatá), a odmietnutie reklamy konkurencie nie je cenzúra, ale jednoducho základná obchodnícka logika.
And now for something completely different.
Slovanet mi svojou zarputilosťou pripomína zarytých protikomunistických bojovníkov zamorujúcich diskusné fóra. Nie že by som fandil komunizmu. Ak ale budem vstávať aj zaspávať s myšlienkou, ako sa dnes komunistom (alebo T-comu) pomstím, svet nebude o nič lepší. A pokiaľ takáto fanatická nenávisť chronicky zamoruje všetky externé výstupy firmy, vyvoláva to nutne otázku, či sa popri vypisovaniu tlačových správ stíhajú zamestnanci občas venovať aj vlastnému biznisu a zákazníkom.
Podľa štatistík NetMeter.sk (nie práve dokonalý nástroj, ale najlepší, ktorý máme) je napríklad kvalita DSL pripojenia od Slovanetu zďaleka najhoršia zo všetkých slovenských internetových providerov. Od niekoľkých kolegov novinárov som si už pri debate o DSL počul: "hocikoho, len nie Slovanet" (Prekvapenie, prekvapenie, milý Slovanet: si síce často v médiách, ale väčšina novinárov - aspoň tých, ktorých ja poznám - sa na Tebe v súkromí smeje a pohŕda Tvojimi doslova bulvárnymi a útočnými metódami nafukovania každej drobnej informácie.)
Slovanet, prosím, venuj sa konečne biznisu.
P.S. - doplnené 17.3. 2006. Zoznam.sk dnes vydal tlačovú správu , v ktorej záležitosť vysvetluje, tu je podstatná časť (tučné vety som vyznačil ja):
Jedným zo základných pravidiel stratégie najväčšieho internetového portálu Zoznam.sk po majetkovom vstupe Slovak Telekomu bolo „neobmedzovať ostatných poskytovateľov internetu pri zadávaní reklamy na internet – na Zoznam.sk“. Špeciálne to platí pre spoločnosť Slovanet, ktorá patrí medzi pravidelných a najväčších zadávateľov reklamy na stránkach Zoznam.sk a práve preto má u nás veľmi výhodné podmienky nákupu mediálneho priestoru.
Našou ďalšou zásadou je, že sa snažíme nezobrazovať dve kampane konkurenčných klientov s rovnakým zameraním v rovnakom časovom období na tej istej službe či podstránke internetového portálu Zoznam.sk. Platí to pre všetky oblasti pôsobenia našich klientov a robíme tak po dohode s oboma stranami, čo považujeme za štandardný a korektný postup.
Pravidlom tiež je, že skôr objednaná kampaň má prednosť. V tomto prípade bolo nasadenie kampane komunikované a objednávka zaslaná najprv spoločnosťou Slovak Telekom a až neskôr s mediálnou agentúrou zastupujúcou spoločnosť Slovanet. Kampaň pod značkou T-Comu mala byť spustená (a aj spustená bola) včera, 15.3.2006.
Keďže s agentúrou zastupujúcou spoločnosť Slovanet nebolo vykomunikované nasadenie kampane v súlade s nasadením kampane značkyT-Comu, kampaň sme na pár hodín zastavili, kým nedošlo k dohode aj s mediálnou agentúrou zastupujúcou Slovanet aj s marketingovým oddelením spoločnosti Slovak Telekom. Po dohode s oboma zadávateľmi bola kampaň Slovanetu opäť spustená. Problémom, ktorý si uvedomujeme, bola slabá komunikácia medzi obchodnými managermi Zoznamu zastupujúcimi klienta Slovanet a klienta Slovak Telekom, no už boli urobené potrebné opatrenia na to, aby sa podobné situácie v budúcnosti lepšie koordinovali.
Spoločnosť Slovanet dostala od nás oficiálny vysvetľujúci list, v ktorom spoločnosť Zoznam vysvetlila svoje konanie, pretože takýto spôsob komunikácie považuje za korektnejší ako cesta zbytočnej medializácie a útočenie prostredníctvom médií.