Nation branding na Slovensku

Nation branding je určité vytváranie a hodnotenie značky krajiny. Ako u nás funguje nation branding? V čom sa máme a musíme zlepšiť? Je chyba aj v prístupe obyvateľov ku vlastnej krajine? Môj pohľad na túto problematiku sa pokúsim opísať v nasledujúcich riadkoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Obrázok blogu

Proces vytvárania značky a povesti krajiny je dlhodobý a neľahký. Na svete máme množstvo krajín, ktoré sa vyznačujú rôznymi charakteristikami a vynikajú v rôznych oblastiach. Takisto aj nation branding sa môže prejaviť v rôznych oblastiach. Krajine môže vytvoriť pozitívnu, ale aj negatívnu reklamu. Vzniká cielene, ale aj nezámerne. Pokiaľ sa pozrieme na našu krajinu, dobré meno vo svete nám naposledy urobila tenistka Dominika Cibulková. Všeobecne má naša krajina vo vytváraní svojej značky veľkú oporu v športe. Poľsko napríklad doteraz žije z reklamy, ktorú im urobil pápež Ján Pavol II. svojou neopakovateľnou ľudskosťou. Takto by som mohol pokračovať a uvádzať rôzne príklady z rôznych častí sveta. Negatívnu povesť našej značky nám ako krajine momentálne vytvára rozmáhajúci sa extrémizmus. Do sveta samozrejme prúdili správy o zvolení Mariána Kotlebu v BBSK, alebo útok neonacistov v Nitre. Aj politika môže mať samozrejme podiel na vytváraní národnej značky. Politik vo vysokej pozícii je pre Slovensko niečo ako brand manažér a preto by mal byť dobrým reprezentantom Slovenska ako na domácej pôde, tak i v zahraničí. Film natočený v nejakej oblasti môže taktiež vytvoriť danej krajine určitú povesť a to ako pozitívnu, tak negatívnu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľudia si kladú otázku, prečo naše produkty často nie sú úspešné vo svete. Veľkú úlohu tu zohráva reputačný rozdiel. Naša krajina je mladá a preto možno nemáme vytvorenú takú národnú značku ako má napríklad Nemecko, alebo Veľká Británia. V medzinárodnom obchode však vždy platí jedna zásada : produkt s úspešnejšou vlajkou nemusí byť lepší. Mali by sme sa teda snažiť prezentovať v iných krajinách produkty, v ktorých výrobe a spracovaní vynikáme. Veľmi dôležité je premyslieť stratégiu každej značky, ktorá nás môže prezentovať ako krajinu. Jednou z takýchto značiek je napríklad ESET. Táto značka nám robí dobré meno a je relatívne neznáma len preto, že s ňou jej užívateľ neprichádza do každodenného styku. Nikdy netreba zabudnúť taktiež na skutočnosť, že produkt ktorým sa prezentujeme musí niečo hovoriť aj zahraničiu (musí byť pre zahraničie relevantný).

SkryťVypnúť reklamu

Jedným z faktorov, ktorý sa veľmi odráža v prezentovaní danej krajiny je národná hrdosť. Na Slovensku a najmä medzi príslušníkmi novej generácie (a tým myslím aj ľudí v mojom veku) sa často stretávam s pohŕdaním vlastným národom a krajinou. Je to smutné keďže národná hrdosť je jedna z vecí, ktorú by sme mali mať všetci spoločnú. Problémom je, že k národnej hrdosti nie sú často vedené deti ani v rodinách a vo vzdelávacích inštitúciách. Školy si dokonca často na svoju pôdu púšťajú lektorov, ktorí sú síce výborným riešením z hľadiska výučby jazyka, avšak niekedy nadmerne prezentujú výnimočnosť svojej krajiny (napríklad lektori z USA) a tým tak trochu odrádzajú mladých študentov od toho, aby boli hrdí na svoju krajinu a aby sa podieľali na zlepšení mena našej krajiny, nie inej. Iné národy predsa nie sú o nič lepšie ako ten náš (stačí si spomenúť ako dopadli vedomostné testy študentov stredných škôl v USA).

SkryťVypnúť reklamu

Na záver by som rád podotkol, že na začiatku tejto dlhej cesty budovania stabilnej národnej značky by sme sa mali v prvom rade identifikovať vo vlastnom národe a zbaviť sa určitej psychickej podradenosti nášho národa. My ako jednotlivci pomôžeme našej značke prinajmenšom tak, že budeme veriť v zaujímavosť a jedinečnosť našej krajiny a tak ju budeme opisovať aj vo svete.

Robert Bestro

Robert Bestro

Bloger 
  • Počet článkov:  44
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek zaujímajúci sa o verejné dianie. Zaoberám sa hlavne bezpečnostnou a hospodárskou politikou. Vo voľnom čase sa venujem futbalu, konkrétne trénerskej a hráčskej práci. Licenciu mám udelenú od SFZ v rámci programu, ktorého garantom je UEFA. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,080 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu