Škoda Octavia RS 2.0 TFSI – Do tretice...konečne dobre

Viem si teraz veľmi dobre predstaviť tie prevrátené oči do hora mojich kamarátov či známych s povzdychom „jéžiš mária oktávka...“. Nedivím sa. Octavia bola prvým ako tak schopným počinom s okrídleným šípom v znaku v novodobej ére a vybudovala si za ten čas širokú základňu obdivovateľov. Neprejdete kdekoľvek na Slovensku a Česku čo i len 10km po ceste, aby ste ju nestretli v niektorej z jej generačných podôb. Sú s ňou spojené rôzne báje o jej schopnostiach, je to dlhodobo najpredávanejšie a najkradnutejšie auto na našom trhu, stelesnený česko-slovenský sen do podoby vozidla a právom teda vyvoláva rozporuplné reakcie medzi tými, ktorí na ňu nedajú dopustiť a tými, ktorý ju kategoricky odmietajú už len pre to, že to je Škoda. Ja som si povedal, že napriek svojim určitým výhradám ku koncernovým značkám jej dám šancu, aby ma o svojich kvalitách presvedčila a to rovno v tom najlepšom prevedení - Octavia RS 2.0 TFSI

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Octavia RS súčasnej generácie je podľa mňa konečne dizajnovo podarená. Kombinácia ostrých, agresívnych, ale zároveň aj elegantných línií z nej robia univerzálne auto čo sa dizajnu týka. Je jasne odlíšiteľná od bežných verzií Octavie, čo bol doteraz celkom problém. Spredu ani zozadu si ju už nepomýlite. Vpredu je agresívny nárazník s veľkým otvorom pre prívod vzduchu k motoru a veľká maska s logom RS. Vzadu decentné krídlo, dve zvýraznené koncovky v nárazníku po celej dĺžke s tiahnucou sa odrazkou a opäť logom RS. Veľké kolesá dopĺňajú celok a dotvárajú športovo - elegantný zjav. V Škode konečne pochopili, že kolesá robia auto. Je dostatočne agresívna na to, aby vám niekto vynadal, že ste „konzerva“, no zároveň nepoburuje okolie hulvátskym zjavom, aký má napríklad Focus RS. Nepotrebuje na seba strhávať pozornosť, no ani sa už neskrýva v dave.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
zboku
zboku 

Šedá Steel farba bola asi najdiskutovanejšia záležitosť pri debate o aute všade tam, kde som sa s ňou objavil. Môj brat má názor, že ju zabudli v továrni nalakovať a je len v základnej farbe. Nechám na vás. Pre mňa osobne je farba akýsi bonus. Je v dnešnej dobe bielych, čiernych a strieborných áut netradičná, pekne v nej vyniknú línie auta, ladí ku kolesám, a ani spomínaná zadná odrazka tiahnuca sa cez celý nárazník tak nekričí, ako v prípade iných farieb. V neposlednom rade je aj praktická, pretože špinu na nej bolo vidieť len naozaj z blízka. Samozrejme, Race blue je krásna a stala sa po vzore Arden blue v prípade divízie OPC či Performance blue pri rýchlych Fordoch akýmsi symbolom prevedenia RS, ale Škoda z nej už urobila tuctovú, zárobkovú záležitosť a sprístupnila ju aj na iné modely a prevedenia. Pri dizajne teda konštatujem, že sa mi naozaj páči.

SkryťVypnúť reklamu
predobok
predobok 
zadobok
zadobok 

V nasledujúcich odstavcoch si asi určite všimnete, že budem Octaviu RS porovnávať hlavne s Golfom GTI, prípadne inými "rýchlymi" konkurentmi v triede. Nie je to náhoda napriek tomu, že Octavia RS určite nie je žiadny hot-hatch, aj keď určite sa nájdu pomätenci, čo budú tvrdiť opak. Hlavne v prípade Golfu GTI ide predsa o darcu orgánov a etalón, na ktorého mieste by chcel byť asi každý, takže nejakému porovnaniu v rámci značiek koncernu sa vyhnúť proste nedá. 

Po otvorení dverí vpadnete do koncernovej reality. Nechápte ma zle, ale nečakajte tu nič, čo by vás prekvapilo. Jednoduchosť, prehľadnosť a kvalita tu hrajú prím, žiadne výstrelky nečakajte. Ergonómia koncernu je legendárna a môžete byť trebárs aj slepý, no určite vám nebude robiť problém základná obsluha. Ako prvé si všimnete veľmi pekné sedadlá v prevedení koža/látka a čierno/červenej kombinácií s červeným prešitím. Nechýba ani na opierkach vyrazený znak RS. Správnu atmosféru dotvára čierny strop a stĺpiky, obklady nekričia, nič opticky neruší. Palubnej doske dominuje veľká navigácia. Kvalita spracovania a prevedenie nedosahuje kvalitu Golfu, ale je to určite nadpriemer. Multifunkčný volant je príjemný, dobre sa drží, opäť je tu kontrastné prešitie kože s červenou niťou a aj on nesie decentný štítok RS. Veniec mohol byť o niečo hrubší, ale naozaj to je len nepodstatná drobnosť. V príplatkovej výbave na to však mysleli a dá sa objednať ešte menší so skosenou spodnou hranou. Označenie RS v interiéri nájdete ešte na radiacej páke manuálnej prevodovky, ku ktorej sa ešte neskôr vrátime.

SkryťVypnúť reklamu
predok interier
predok interier 
RS volant
RS volant 

Octavia je v súčasnosti najmodernejší zástupca značky Škoda, čo sa odzrkadľuje aj na jej bezpečnostnej či komfortnej výbave. Keďže sme pri Škode a koncerne, tak rozhodne nesklame ani ponuka príplatkovej výbavy, ktorej zoznam je naozaj obsiahly a nechýbajú tam prakticky žiadne vychytávky súčasnej doby. Štandardná výbava Octavie RS je slušná a v podstate už v základe nemá čo bežnému motoristovi vyslovene chýbať, no v mojom prípade bola výbava podstatne bohatšia. Z bezpečnostných prvkov boli na palube napríklad Front Assistant, ktorý varuje pred prípadnou kolíziu a dokáže samostatne brzdiť, aby boli škody čo najmenšie. Crew Protect Assistant zahŕňa bočné airbagy nielen vpredu, ale aj vzadu. Z komfortných prvkov vypichnem hlavne adaptívny tempomat Adaptive Cruise Assistant, ktorý v kombinácií s Front Assistant funguje naozaj dobre a často som ho využíval, aj keď povedzme si pravdu, u nás je to dosť ťažké využiť ho, pretože nech si necháte akýkoľvek odstup či už v meste alebo na dialnici, vždy sa nájde niekto, kto sa tam pichne. Následné brzdenie býva niekedy dosť nepríjemné. Performance Mode Selection slúži pre výber režimu jazdy. Ja som mal stále Sport, ktorý mi vyhovoval. Iné možnosti som ani len nevyskúšal, nebol dôvod. Ja osobne by som ale privítal ešte jednu voľbu Sport+, ktorá by bola naozaj športová. Od zvoleného režimu závisí aj zvuková kulisa od motora, ktorú zabezpečuje sympozér známy napríklad z modelov ST od Fordu. Automatic Parking Assistant som nevyužil vôbec, osobne to považujem za absolútnu zbytočnosť. Naopak, veľmi som ocenil veľkú navigáciu Columbus a audiosústavu Canton, ktorá pri správnom nastavení vie potešiť aj náročnejšie ucho. Tu by som vytkol možno len jednu vec, a to umiestnenie subwoofera v kufri. Pri mne vyhovujúcom nastavení subwoofera išlo pasažierom na zadných sedačkách vytlačiť mozog z hlavy. Ideálnejšie by bolo umiestnenie pod sedačkami, ako to má napríklad BMW. 

SkryťVypnúť reklamu
columbus
columbus 

Prístroje sú jednoduché, prehľadné a dobre čitateľné, až by som im najradšej vytkol, že by to chcelo trošku viac kreativity. Asi najväčšia revolúcia sa však odohrala vzadu. Predošlé dve generácie strácali body kvôli nedostatku miesta vzadu, no v tejto generácií je už všetko inak a miesta tu je viac ako dosť. Sedačky prebrali športové stvárnenie s červeným prešitím a vyrazenými znakmi RS a dokonca sú v tejto verzií aj vyhrievané, čo poteší cez studené zimné rána aj ďalších spolucestujúcich. Trochu vytknúť sa možno dajú len o niečo kratšie sedáky, ale nie je to nič, čo by prekážalo. Najväčšia výhoda Octavie v porovnaní s konkurenciou sa však nachádza za zadnými sedačkami. Batožinový priestor je silná zbraň a 590 litrov nepriestrelný argument aj pre praktickejšie založených oteckov. Batožinu pre 4 ľudí na víkend auto zhltlo takým spôsobom, že som nezaplnil cestovnými taškami ani len dno. Bonusom je systém Simply Clever obsahujúci napríklad držiak na mobil, smetný kôš či úchyty a sieťový program v batožinovom priestore.

volant1
volant1 

Statické dojmy sú jedna vec, jazdné výkony a pocity vec druhá. Kto nepretáčal oči doteraz, tak teraz má poslednú šancu, budú sa totiž diať veci. Štartujeme!

Benzínové 2.0 TFSI v najnovšej evolúcií zvukovo zbytočne neprovokuje, kým mu k tomu nedám dôvod. Ten prichádza po rozbehu a stlačení pedálu. Spod palubovky sa ozve brumlavý sympozér, ktorý pomáha zvukovej kulise na palube a robí to naozaj dobre. Zvyknutý z podstatne uhučanejších bojovníkov proti kríze ma toto bručanie, aj keď len umelé, neotravuje ani na dlhšej ceste či diaľnici. V podstate je to v interiéri RS zvukovo totožné ako v GTI, akurát tu chýbalo typické „prdkanie“ do výfuku v podaní DSG prevodovky, keďže RS bola vybavená 6 stupňovým manuálom. Robilo sa mi s ním dobre, dráhy sú presné, ale neviem sa ubrániť dojmu, že DSG sa mi do Octavie bude hodiť viac vzhľadom na jej každodenné a praktické zameranie. Čítal som síce niekoľko recenzií, kde DSG v RS príliš nechvália, no možno sú už len niektorí novinári príliš rozmaznaní...alebo koncern sabotuje RS v neprospech GTI, pretože tam bola DSG naozaj úžasná. V mestskom režime je auto príjemné, snaží sa dobre tlmiť nerovnosti napriek veľkým 19“ diskom s „izolačkovým“ obutím 225/35. Auto pri práci so spojkou neskáče, nie je nadržané a pri bežnom dennom využívaní vás nebude obťažovať svojimi zbesilými chúťkami. Mimo mesto, na okreskách a diaľniciach, tam sa Octavii páči najviac. Hneď na úvod musím porovnať odhlučnenie podvozku s Golfom GTI. Je horšie. Nie je to síce žiadna tragédia, ale rozdiel je počuteľný. Blatníky a celkovo ruch od podvozku je vec, kde je počuť rozdiel v cene asi najviac. Ak ste však nemali tú česť s GTI, vôbec sa touto výčitkou nezaoberajte, inak je to porovnateľné s konkurentmi vo svojej triede. Odhlučnenie by bola moja prvá úprava, to je isté. Dojem z auta a podvozku je prekvapujúci, napriek tomu, že som čakal veľmi podobné správanie ako v GTI, no rozdiel som predsa len pocítil. Neviem či sa pod to podpísal mierne dlhší rázvor alebo samotné naladenie, ale RS mi prišla stabilnejšia či už vo vyšších až vysokých rýchlostiach, tak aj pri prejazde tiahlich zákrut. Podvozok sa snaží auto držať na ceste za akýchkoľvek podmienok, či idete po krásnom asfalte alebo typicky slovenskej, rozbitej okreske. Bol som až prekvapený, akou rýchlosťou sa dá aj na nerovnosťami posiatej ceste prepletať zákrutami a pritom posádka neutrpela zlomeninu chrbtice. Keď ma prepadli chúťky trošku si zašpásovať, tak ma čiastočne umravnilo nevypínateľné ESP. Je možnosť nastaviť si akýsi športový režim, ktorý síce má snahu fušovať do zábavy, ale robí to našťastie až vtedy, keď je to už hraničné. Toto robí z Octavie RS blbuvzdorné auto, ktoré vyslovene praje namachrovaným dementom za volantom, ktorí si myslia, akí sú skvelí vodiči. Žiaľ, nie vždy je to tak. V Octavií RS vie byť rýchly aj priemerný vodič. Nemusíte byť pilot, mať skúsenosti a schopnosti. V podstate je to rovnaké ako v GTI. K jazdným schopnostiam nepochybne patrí aj schopnosť brzdiť. Brzdy a brzdiče sú vpredu masívne, čo je aj cítiť. Veľmi dobre sa dávkujú, brzdný účinok je naozaj dobrý, aj keď Mégane RS či Astra OPC to nie je. 

koleso
koleso 

Motor má veľmi dobrú odozvu na plynový pedál a je aj veľmi pružný. Pružné zrýchlenia som využíval naozaj hojne pri mojej dynamickej jazde a vzhľadom na nižší výkon oproti konkurencií, motor ťahá naozaj prekvapivo. Miestami som neveril, že má "len" 220 koní. Veľmi ochotne zrýchľuje už od 2000 otáčok a nemá v podstate zmysel ho točiť nad 6000, aj keď motor citeľne nevädne až do obmedzovača. Rýchlosti do 200km/h autu nerobia žiadny problém nech ste na diaľnici alebo na okreske. Vyššie rýchlosti som nemal potrebu skúšať. Výčitku by som štandardne smeroval na tupé riadenie, ktoré neposkytuje dostatok informácií vodičovi bažiacemu po zážitkoch, čo sa dá ale v dnešnej dobe odpustiť, doba je zlá a nepraje zážitkom, v koncerne vôbec. Ako takú odozvu som pocítil až po tom, ako sa začala činiť elektronická uzávierka XDS. Pri jazdných dojmoch sa ešte raz vrátim k sedačkám, ktoré sú síce na pohľad efektné, ale na môj vkus boli trochu mäkké, bočné vedenie nebolo zďaleka také pevné ako v GTI. Tu sa ale moje výčitky končia. Keď som plne naložené auto naháňal v podstate čo premávka a bezpečnosť dovolila, tak prišiel šok v podobe spotreby. Trasa BA-VK s diaľnicou po NR a následne okresky a dediny s priemernou dosiahnutou rýchlosťou 93km/h si vypýtala 8,9 litra/100km, cesta naspäť VK-BA pri priemernej rýchlosti 87km/h bola spotreba neuveriteľných 8,3 litra/100km. Dynamických pružných zrýchlení bolo neúrekom, taktiež ma zbrzdila prietrž mračien. Celková spotreba, ktorá zahŕňala aj skúšku schopností na Pezinskej Babe a mestský režim cestou do a z práce bola 9,1 litra/100km, čo považujem za vynikajúcu hodnotu. Pre porovnanie, rovnaká trasa s trošku dynamickejším presunom si vypýtala pri Astre OPC kombinovane 13 litrov/100km. Octavia RS teda boduje aj v efektívnosti, kedy vás naozaj nezožerie aj pokiaľ pôjdete rýchlejšie, ako by sa Novému Času a iným lovcom cestných pirátov mohlo pozdávať. V dnešnej dobe moderných a dobre vyladených turbomotorov nerozumiem existencií traktoroidných naftožrútov. Octaviu RS je možné si kúpiť aj vo verzií TDI no prečo to niekto robí? Benzínové TFSI je silnejšie, vo všetkých režimoch rýchlejšie, kultivovanejšie a rozdiel v spotrebe vyrovnávajú práve prvé tri spomenuté vlastnosti. 

Doteraz som mal autá konkurencie rozdelené podľa toho, čo dokážu a ako na mňa pôsobia. Mégane RS považujem za jednoznačne najzábavnejší hot-hatch a Golf GTI ako ideálny denný povoz, ktorý dokáže zabaviť, ale dokáže byť aj rovnako dobrý sluha v dennom režime. Astra OPC je niekde v strede, keby nemala zbytočnú nadváhu veľmi by konkurovala Méganu RS. Po skúsenosti s Octaviou RS už viem, ako raz možno bude vyzerať moje rodinné auto, pretože je rovnako zábavné ako Golf GTI a rovnako dobre zvláda denný režim a bežné presuny. Bonusom je praktická stránka, veľký batožinový priestor a možnosť si ešte zvoliť verziu Combi. Takže ak niekto hľadá nadržaného, nepraktického dravca pre zábavu, čo z vás vytrasie dušu, ste na zlej adrese. Pre tých ostatných tu je (aj) Octavia RS, len jej treba dať šancu aby vás presvedčila a vyhnala všetky predsudky. Do tretice sa to Škode konečne podarilo.

+ pružnosť a reakcie na plyn

+ spotreba

+ vynikajúca stabilita a nastavenie podvozku

+ denné využitie

+ batožinový priestor

+ cena „od“

+ dizajn a farba

+ široká príplatková výbava

- odhlučnenie podvozku

- spätná väzba od kolies do volantu

- veľmi slabý zvuk od výfuku

Technické údaje

Zdvihový objem (cm3) 1984

Výkon (kW/ot.) 162/4500 - 6200

Krútiaci moment (Nm/ot.) 350/1500 - 4400

Maximálna rýchlosť (km/h) 248

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,8

Kombinovaná spotreba (l/100km) 6,2

Pohotovostná hmotnosť* (kg) 1425

* hmotnosť štandardnej výbavy so 75kg vodičom

Link na galériu TU

Majo Bielený

Majo Bielený

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Autá a všetko s nimi spojené - to som ja :) Zoznam autorových rubrík:  Mégane Renaultsport 225TestyPredstavenieNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

104 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,079 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu