Vedeli ste napríklad, že niektorí veterány majú okolo sto rokov? Alebo že tu pravidelne prebieha burza? O tomto mieste nám porozprával Branislav Pastorek, jeden z členov OLDTIMER SEREĎ.
Ako a kedy vznikla myšlienka založiť múzeum zamerané na veterány spojené s kaviarňou a klubom?
Táto myšlienka vznikla na prelome rokov 2014/2015. V roku 2015 boli už konkretizované priestory s obhliadkou, ktoré boli vhodné na prestavbu pre múzeum v Seredi.
Bolo potrebné získať priestory a zrekonštruovať ich. Kde vás nájdeme? A ako prebiehali rekonštrukcie?
Sú to bývalé priestory kasární - opravárne v Seredi. Budova múzea je na adrese Starý most 4728/12A v smere do kempingu. Tieto haly boli zrekonštruované v roku 2017, kedy bola navozená prvá technika do týchto priestorov.
Za pomoci aj vtedajšieho vedenia mesta Sereď boli tieto haly odkúpené do súkromných rúk Občianskeho združenia OLDTIMER MÚZEUM SEREĎ.
Občianske združenie OLDTIMER - MÚZEUM SEREĎ má svoje poslanie. Čo je jeho cieľom?
Hlavným poslaním, ako aj pre Veteran Club Car Sereď, nakoľko obidve združenia fungujú na jednej adrese a spolu paralelne fungujeme, je prezentovať a uchovávať historické vozidlá ako významnú súčasť technického a kultúrneho dedičstva.
Keďže máte klub, kto všetko môže byť členom? Aké podmienky musí spĺňať?
Tieto dve občianske združenia, pretože OLDTIMER - MÚZEUM SEREĎ je jedno občianske združenie a Veteran Car Club Sereď je druhé, tvoria tí istí ľudia. Celá budova je kupovaná zo súkromných prostriedkov. Nikdy na to neboli dotácie ani sponzori.
Členom Veteran Car Clubu sa môže stať každý, kto sa venuje veteránom, či už sú to motocykle alebo autá. Po podaní prihlášky sa musí aktívne zúčastňovať našich klubových akcií. Naše akcie sú brigády, burzy, výjazdy.
Pokiaľ sa nám tento človek preukáže ako aktívny člen, tak sa po roku stáva právoplatným členom Veteran Car Clubu Sereď.
Vo svojej ponuke máte tiež burzy. Čo na nich návštevníci môžu nájsť?
Na našich burzách je predaj náhradných dielov alebo aj áut a motoriek. Zameriavame sa hlavne na náhradné diely. Veľké zastúpenie majú u nás stánkari, ktorí chodia aj s novými náhradnými dielmi alebo replikami náhradných dielov.
Potom sú to nájdené veci. To znamená klasický burzový štýl - predaj toho, čo zostane v garáži ľuďom. Sú to veľakrát veci, ktoré sa len spájajú s motorizmom. Sú to nádoby, náplne, opravárenské náradie, atď., takže všetkého druhu, čo sa týka motorizmu.
Medzi pravidelnými podujatiami je Galantský ovál. O čom je toto podujatie? Ako často sa koná?
Galantský ovál bol názov, ešte keď Veteran Car Club fungoval v Galante. Po presťahovaní sa v roku 2017 do Serede zmenil názov iba na Ovál. Vždy je označený patričný rok. Posledný ročník bol 2024. Teraz je naplánovaný Ovál 2025.
Táto naša akcia je najväčšia prezentačná akcia klubu, respektíve obidvoch združení. Sú tam pozvaní hostia z celého Slovenska, Čiech a z iných krajín, kde fungujeme formou pozvánky. Ľudom sa snažíme odprezentovať vozidlá, ktoré ešte u nás nevideli na našich akciách.
Štart sa koná vždy v Seredi. Z Námestia ide trať, ktorá je približne okolo 100 až 110 kilometrov dlhá. Väčšinou je rozdelená na dve polovice. Zastavujeme v mestách a obciach na občerstvenie, obed a maximálne nejaký program. Prezentujeme naše autá alebo našich hostí na Západnom Slovensku.
Ako na jednotlivé podujatia reagujú návštevníci z vášho pohľadu?
Z nášho pohľadu naše prezentačné akcie sú burzy, pretože sa konajú v našich priestoroch. To znamená, že ľudia si nás fyzicky môžu pozrieť, ako fungujeme, ako vyzerá náš klub a naše múzeum a priestory k tomu priľahlé.
Zatiaľ najväčším meradlom toho úspechu je návštevnosť burzy, čo sa týka z hľadiska predajcov aj návštevníkov. Momentálne sa burza v Seredi radí medzi päť najväčších alebo najúspešnejších burz na Slovensku, čo je za posledné tri roky najväčší nárast popularity.
Zároveň vystavujete veterány ako také. Ako ich zháňate či už Vy sám alebo majitelia daných vozidiel?
Naše autá, všetky, čo sú vystavené, sú vozidlá, ktoré patria členom Veteran Car Clubu a členom OLDTIMER MÚZEA SEREĎ.
Nakoľko tí ľudia majú čoraz viac druhov áut alebo aj motoriek, tak sa snažíme tieto vozidlá obmieňať. Vystavené máme autá všetkého druhu a z rôznych kútov sveta.
Čo sa týka motoriek, máme jednu z najstarších a najzaujímavejších zbierok na Západnom Slovensku. Všetko sú to motorky členov múzea.
Čo všetko obnáša starostlivosť o takéto vozidlá?
Starostlivosť je prioritne udržiavať tie stroje v kondícii, ktorá umožňuje prevádzku týchto vozidiel. Všetky naše vystavené exponáty sú plne pojazdné s pár výnimkami, ktoré ešte čakajú na svoju renováciu.
Na tých strojoch je dôležité jazdiť, preto využívame naše akcie aj na prezentáciu vystavených kusov. Dôležitá je návšteva búrz v zahraničí a na Slovensku na zháňanie náhradných dielov.
Z ktorých období a regiónov máte vystavené veterány?
Začal by som motorkami. Najväčšia expozícia sú Česko-Slovenské, to znamená ČZ a Jawy. Čo sa týka najstarších motoriek, ktoré pochádzajú hlave z Ameriky, napríklad Indian a Harley-Davidson. Sú tu tiež anglické a nemecké motorky. V podstate sú tu z každého kútu sveta.
Najstarší veterán je Aero 500 z roku 1930. Čím je zaujímavý alebo špecifický?
Momentálne sa nenachádza v našom múzeu. Nadobudla nového majiteľa. Tieto vozidlá boli špecifické tým, že mali pohonné ústrojenstvo použité z motocyklov. Išlo o tzv. cafe racere. Využívali ich len na víkendové voľné výjazdy.
Druhým z nich je Škoda 422 sedan z 1932. Aké sú špecifikácie tohto auta?
Predvojnové vozidlá sú zaujímavé tým, že sú postavené na drevenom ráme. To znamená, že hrubá konštrukcia vozidla je vyslovene z dreva. Oplechovanú sú z vonka.
Technickou zaujímavosťou tejto Škodovky je, že sa v tom období ponúkala aj so šesťvalcovým motorom.
Jedna tá motorizácia sa nachádza v Seredi. Náš vystavený model je štvorvalcový. Motor je s vodným chladením. Toto vozidlo je zaujímavé, že má zvláštne uloženie obslužných pedálov do tzv. srdiečka.
Vystavujete tiež motorky. Ktorá z nich je najstaršia? A aké má technické vlastnosti?
Najstaršia motorka je Dougles. Tieto motorky sú všetko z rokov okolo 1923 až 1925. To znamená, že majú sto a viac rokov.
Medzi sa tiež radia obidve motorky Indian, ktoré sú u nás vystavené, sú z rokov 1928 až 1930. Takisto motorky Harley-Davidson, ktoré tú máme v civilnom a vojenskom prevedení. Sú z obdobia rokov 1935 až 1940.
Je niečo ďalšie, čo chcete odkázať čitateľom?
Aby si nás prišli pozrieť a vychutnali si tieto priestory, ktoré sme tu vybudovali pre verejnosť a mohli prezentovať tak túto techniku aj ďalším generáciám.