V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?

Bratislava mala mať metro. To sa postupne začalo stavať koncom minulého režimu a storočia. Nakoniec zostal len zlomok.

V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
(Zdroj: cloudia.hnonline.sk)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Bývalé depo bolo nedávno zbúrané kvôli výstavbe novej električkovej trati.

Obrázok blogu
(zdroj: cloudia.hnonline.sk)

História

V histórii treba začať v 70. a 80. rokoch, kedy sa Bratislava začala rozrastať. V roku 1974 schválili koncepciu rozvoja mestskej hromadnej dopravy. Tá bola založená na rýchlodráhe. Hoci bol oficiálne používaný názov rýchlodráha, no podľa vtedajšej praxe išlo o metro sovietskeho typu.

Prepojené malo byť historické jadro mesta a sídlisko Petržalka. Využívané mali byť súpravy 81-71 sovietskej (neskôr východonemeckej) výroby. Vďaka rýchlo rastúcej potrebe presunu obyvateľov Petržalky cez Dunaj a uvoľnenia železničného koridoru na Starom meste bolo rozhodnuté o výstavbe dočasnej povrchovej rýchlodráhy. Začiatok mal byť na Bosákovej ulici v Petržalke. Konečnou zastávkou mali byť Mlynské nivy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
(zdroj: bratislavskykraj.sk)

Zaujímavosťou je, že: „Stavebné povolenie pre prvú, nadzemnú verziu dráhy, bolo vydané v auguste 1983 a následne na jeseň Doprastav začal s výstavbou. Už v roku 1985 však bola výstavba zastavená. Plány sa prepísali a zasadili rýchlovlaky do podzemia. Metro sa začalo budovať v roku 1988, ale netrvalo dlho a práce opäť zamrzli.“

Obdobie, kedy sa začínalo riešiť metro, mala Bratislava okolo 290 000 obyvateľov. Petržalka mala tento stav zvýšiť o ďalších 150 000 ľudí. Vďaka tomu bolo potrebné vyriešiť prepravu medzi novým sídliskom, historickým centrom a na Trnavské mýto. Na Trnavskom mýte bol pre tento účel postavený podchod, ktorý je známy dodnes.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavba metra v Bratislave začala v roku 1988. Išlo o časť trasy B z Petržalskej stanice Lúky Juh. Končiť malo na Hlavnom nádraží. Celková dĺžka mala byť 9 km s deviatimi stanicami. Prvý úsek v dĺžke 6 km mal byť spustený do prevádzky do roku 1997 medzi stanicami Lúky Juh a Dunaj.

Obrázok blogu
(zdroj: bratislavskykraj.sk)

Ďalší úsek v dĺžke 3 km mal byť spustený do roku 2005 medzi stanicami Dunaj a Hlavnou stanicou. Náklady boli odhadované na 12 miliárd Kčs.

Zastávky na trase B mali byť: Lúky Juh, Lúky Sever, Háje Juh, Háje Sever, Petržalka Centrum, Dunaj, Prior, Obchodná a Hlavná stanica ČSD,

V máju 1990 Mestský národný výbor rozhodol o zastavení prác a zmene koncepcie. Výstavba už nikdy nebola obnovená. Pomerne donedávna bolo vidieť pozostatky výstavby metra - výkopy, rozostavané depo a tunel v Janíkovom dvore.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu
(zdroj: cloudia.hnonline.sk)

Súčasnosť

V súčasnosti vďaka výstavbe novej električkovej trate bola postupne rozostavaná časť metra zbúraná. Išlo o staré depo na Janíkovom dvore v Petržalke. Ohľadom búrania sa vyjadrilo mesto: „Odstránenie bude spočívať v odkopaní zemného presypu tunela a v rozobraní železobetónových prefabrikovaných dielcov, z ktorých sú tunel a stanica vyhotovené.“

Nový úsek bude mať sedem zastávok. Tie budú v blízkosti dôležitých uzlov. Pôjde o zastávky typu Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor.

Dĺžka trate budú 4 km. Dokončená by mala byť do konca roku 2023.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroje: Wikipedia, bratislavskykraj.sk, immocap.sk, bakurier.sk, bratislava.dnes24.sk

Daniel Bíro

Daniel Bíro

Bloger 
  • Počet článkov:  81
  •  | 
  • Páči sa:  295x

Som chalan, ktorého baví písanie článkov a poviedok. Príležitostne napíšem aj nejakú tú báseň. Vo voľnom čase sa venujem aj fotografovaniu. Počas päťročného štúdia na vysokej škole som sa venoval 4 roky písaniu a sčasti aj foteniu v časopise Atteliér, kde som sa venoval hlavne kultúre a histórii, sčasti napríklad aj psychológii a vyvracaniu konšpiračných teórií, hoaxov a dezinformácií. V rámci fotografie som rok navštevoval predmet Žurnalistická fotografia a tri roky som navštevoval Ateliér komunikácie v médiu fotografie. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáHistóriaFotografiaZaujímavostiRozhovoryTipy na výletMestské legendy

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,071 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
INESS

INESS

107 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu