Kto je za plotom blázinca, a kto pred ním?

Blázinec je u dokumentaristov/iek i ďaľších umelcov/kýň veľmi obľúbeným, resp. zaujímavým miestom pre štúdiu prostredia, skupinový portrét atď.. Lenže čím viac snímkov z takéhoto prostredia vychádza, tým lepšie vieme rozoznať pózu a skutočný záujem človeka na hranici života a smrti o ľudí (v niečom mu podobných) na podobnej hranici. Ak by sme aj nepoznali zdravotný stav režiséra Deža Ursinyho v čase vzniku filmu “Obrázky z výletu za plot blázinca“, tak by sme tam ten pohyb na hrane, resp. za plotom a pred plotom vycítili.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Pacienti/ky v uzavretom priestore neprichádzajú zákonite o možnosť snívať, mať názor na svet, plánovať si budúcnosť (ako „normálni" ľudia).
Pacienti/ky v uzavretom priestore neprichádzajú zákonite o možnosť snívať, mať názor na svet, plánovať si budúcnosť (ako „normálni" ľudia). (zdroj: Palo Markovič)

Ursinyho mnohí kolegovia z hudobnej oblasti považovali za niekoho medzi bláznom a géniom. Tvoril nádherné, na slovenské pomery originálne a veľmi zložité skladby, tvoril ich veľa a v 80. a 90. rokoch vlastne len pre seba (do šuflíka), čiže aj on sa možno cítil podobne ako protagonisti/ky jeho filmu - vytesnení na okraj spoločnosti, uväznení v oplotenej ohrade. A po páde totalitného režimu, po prestrihnutí ostnatého plotu a možnosti vycestovať do zahraničia sa toho vlastne pre Deža ani pre jeho „bláznov" nezmenilo. Ale film nepôsobí ako klišé, neútočí na city prvoplánovo, pretože Ursiny prezentuje realny/krutý svet reálnymi/drsnými prostriedkami bez pátosu (miestami s jemným humorom, lebo vtipné situácie sa dejú všade). Naviac je tam pomocná ruka - oči dramaturga a spolutvorcu filmu Iva Brachtla, ktorý formu snímky mohol ukočírovať a vytvoriť tak v roku 1994 pre nadáciu Film a sociologie plnohodnotný a nadčasový dokumentárny film. Hoci je 15 rokov od nakrútenia filmu, situácia je v takýchto zdravotníckych zariadeniach pre „chronikov/čky" rovnaká, ak nie horšia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To ale neznamená, že musíme celých 42 minút obyvateľov/ky psychiatrickej liečebne v Bohniciach ľutovať. Práve naopak: veľa vecí by sme im mohli akoby závidieť, s úsmevom a pochopením im prikývnuť. Napriek tomu, že žijú na jednom uzavretom mieste niekoľko rokov, neprestali uvažovať o svete a živote s radosťou, túžbami, plánmi ako „normálni" ľudia. Jeden obyvateľ liečebne sa chce živiť hudbou, druhý chce mať dom za 5 miliónov, ďalšia staršia pani sa chce vydávať v bielom. Ich uvažovanie o Bohu či o láske je obdivuhodné, úprimné, svojské, no veľmi rozumné. Ak by ste sa niekoho na ulici opýtali, ako vníma lásku, možno by nevedel zo seba vysúkať súvislú vetu. Ľudia v liečebni hovoria nenásilne, otvorene a slobodne (akoby ani nie na kameru) o rozvíjajúcom sa púčiku, o svojom vzťahu k blízkej osobe opačného pohlavia priamo v liečebni.

SkryťVypnúť reklamu

Expozícia filmu je ostrá - nadhodenie problému hneď v úvodných minútach (záchvat pacienta Mária a pokus spolupacientov aj zdravotníckeho personálu o upokojenie situácie). Pomedzi interiérové zábery z miestností liečebne a exteriérové zábery z výletu na chatu pri Vltave sú votkané zábery „hovoriacich hláv" vybraných pacientov/iek, zdravotných sestier aj riaditeľky liečebne, pričom všetci dokážu v jednej vete vypovedať myšlienku, nad ktorou sa dá potom premýšľať niekoľko hodín. Od personálu počúvame zaujímavé názory: od definovania choroby internovaných chronikov/čiek, cez pochybnosti o kategorizácii zdravia/nemoci ľudskej duše (chorý-zdravý, normálny-nenormálny), ako aj pochybnosti o zbavení sa spoločenskej zodpovednosti za odsunutie týchto ľudí, aj o tom - či sa týmto internovaným ľuďom naozaj nedá alebo nechce pomôcť.

SkryťVypnúť reklamu

Autor spolužitie pacientov/ok a personálu prezentuje v nenásilnej podobe (akoby skrytou kamerou spoza okna) v situáciách, ako sú: tancovanie slaďákov na diskotéke na chate; popíjanie piva, hranie karát a ukazovanie kúziel v miestnej krčme; cvičenie v telocvični; cesta vlakom; prechádzka po lese; spievanie v kruhu; či hranie hier „Stoličkový tanec" a „Hlava, ramená, kolená, palce..". Vo veselých uvoľnených chvíľach sa všetci chováme rovnako, veselo, nezaťažene problémami. Mojou najobľúbenejšou scénou je hra na pacienta a lekára (výmena rolí), pretože dnes už nie je tak zriedkavé: ocitnúť sa (následkom čohokoľvek/kohokoľvek) jeden deň pred plotom a druhý deň za ním.

Boba Baluchová

Boba Baluchová

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  0x

nekončiaca študentka a pedagogička, novinárka aj filmárka, pracujúca v roku 2013 ako terénna rozvojová pracovníčka v Keni - snažiaca sa hovoriť o témach, čo sa dejú, čo nás zaujímajú i trápia... http://twitter.com/bobinkha Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáCestopisKinematografiaReportážeLekcie rozvojaGlobálne témySúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu