Šulíkov kľúč k určeniu života (nielen Juráčkovho) za normalizácie

Napísať rozbor filmu Martina Šulíka o Pavlovi Juráčkovi je veľmi ťažké, až nemožné. Keď súčasný talentovaný režisér natočí film o osobnom až intímnom vnútre a rozorvaných myšlienkových pochodoch talentovaného scenáristu/režiséra predchádzajúcej generácie, filmový kritik/čka by mal vycítiť podstatu výsledku a zvolať len: „bravó!“ No pre tých, ktorí jednu alebo druhú osobnosť, a teda ani ich filmárske zmýšľanie a vplyv na rovesníkov (ako aj vývin česko-slovenského filmu) nepoznajú, treba napísať predsa len viac. Dokument „Kľúč k určovaniu trpaslíkov“ si to zaslúži.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Juráčkove denníkové zápisky dokonalo trefne a smutne dešifrovali situáciu umelca v období normalizácie – odsúdenie za výnimočnosť/protiprúdovosť.
Juráčkove denníkové zápisky dokonalo trefne a smutne dešifrovali situáciu umelca v období normalizácie – odsúdenie za výnimočnosť/protiprúdovosť. (zdroj: Palo Markovič)

Tento text by mohol mať toľko stovák strán, ako knižne vydané denníky azda najdôležitejšej osobnosti šesťdesiatych rokov minulého storočia - predstaviteľa československej Novej vlny - Pavla Juráčka, ktorý zomrel krátko pred pádom režimu, čo mu neumožnil slobodne tvoriť a žiť. Ale aby sa to celé neminulo účinku, budem omnoho stručnejšia.

Najprv sa priznám, že som film „Kľúč k určovaniu trpaslíkov“ (a je jedno, či ho väčšinovo priradíme k hranému či dokumentárnemu) doteraz nevidela. A keby som nevedela vopred, že ho natočil Martin Šulík v roku 2002, podľa atmosféry a všetkých výrazových prostriedkov by som bezpochyby tipovala rok výroby na prelom šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. Tak verná je pomalá čiernobiela kamera Martina Štrbu a zámer režiséra Šulíka - sprítomniť obdobie normalizacie, hustnúcu prepolitizovanú náladu na všetkých frontoch: prostredníctvom rodinných fotografií rodiny Juráčkovcov, archívnych záberov z Barandovského štúdia, záberov na dobové električky v centre Prahy za dňa či smutné svetelné tabule na pražských obchodoch a baroch v noci. Kde bolo potrebné sprítomniť vzťah Pavla Juráčka s dcérou Juditou či manželkou Verou alebo neskoršou partnerkou Hankou - tam nastúpila dokonalá a dôveryhodná rekonštrukcia. V úlohe Pavla Juráčka sa predstavil jeho syn Marek. Pozeráte sa na hru dcéry s otcom na brehu Vltavy, či ozdobovanie vianočného stromčeka, stavanie domčeka z karát a cítite sa plným vedomím v bývalom režime, plnom príkazov a zákazov, nezmyselností a zbytočností. Tam skrátka tvorivý duch tvoriť nemohol, slobodný človek neexistoval, nebol pochopený, dokonca za svoju výnimočnosť/protiprúdovosť bol odsudzovaný. Takže opäť sa priznávam: tak, ako som cítila tvorivú neistotu, nepochopenie, neužitočnosť, riziko predčasného vyhorenia počas sledovania „Kristových rokov" Jura Jakubiska, podobne ma zasiahol aj tento film „Kľúč k určovaniu trpaslíkov" Martina Šulíka. Lenže v tomto dokumente nejde len o osobnú tragédiu jedného umelca (ktorý netúži byť umelcom vo vtedajšej krajine, dokáže tvoriť najviac do tridsaťpäťky). Juráčkove denníkové zápisky dokonale trefne dešifrujú vtedajšiu situáciu: „žijeme karikatúru života"; „vymysleli sme si obraz sveta v sebe, aby sme mu porozumeli a zvykli si naň"; „zle chápeme demokraciu - rozpad spoločnosti zvnútra"...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Snímka má tri tragické roviny, zlúčené a vypovedané cez postavu obetného baránka, ktorého síce rovesníci/kolegovia tajne obdivujú ako frajera, no verejne sa zaň nik nepostaví. Preto po kádrových posudkoch a zamestnaneckých previerkach, odporúčaniach komunistickej strany ako jediný musí odísť zo zamestnania. Prvou tragédiou je rozpad Juráčkovho manželstva (nevera manželky Very a únos ich dcéry Judity do NDR), druhou je zánik filmovej tvorby na Barandove (nástup režimom ovládaných tvorcov na scénu, previerky scenárov aj pracovníkov, a prepúšťanie), treťou je smutný chod Československa ako krajiny - vplyv normalizácie na každodenný život občanov/ok. Rodinný život, pracovný i ten celonárodný máme vďaka podrobným denníkovým záznamom Juráčka z rokov 1964 až 1973 prerozprávaný v tejto emocionálne-nabitej snímke.

SkryťVypnúť reklamu

Sledujeme Juráčka, ako sa mu striedavo darí aj nedarí písať scenár o Guliverovi. Ako z neho dcéra robí človeka, a pre ňu je ochotný tento scenár aj zničiť. Prežívame spolu s ním dokončenie filmu „Prípad pre začínajúceho kata"- splnený dlhoročný sen. No v zápätí vidíme príchod tankov varšavských vojsk na územie Prahy a stratu dcéry, teda katastrofu celospoločenskú i osobnú. Z hlasu rozprávača, teda z myšlienok stvoriteľa Gulivera, cítime únavu a náznaky pomyslenia na samovraždu. Stiesnenú atmosféru dotvárajú čiernobiele obrazy, ilustrujúce bezútešné monológy hlavnej postavy, a predovšetkým komponovaná klavírna hudba. Tá náladou síce kopíruje občasné radostné chvíle z Juráčkovho života v obraze, no viac vystupuje do popredia práve v smutných obdobiach tejto osobnosti (Vianoce bez dcéry, nútený odchod zo zamestnania, dokončovanie filmu s budhistickou pokorou, mesiace tvorivej krízy atď.).

SkryťVypnúť reklamu

Dokument sa končí zmienkou o tom, ako dosadený pracovník Barandova - akýsi režimu poplatný Toman nakrútil na príkaz zhora strihový film zo štrnástich konkrétnych „nevyhovujúcich" filmov - o mladých predstaviteľoch československej Novej vlny. Rozprávač tlmočí divákovi/čke ironickú poznámku z Juráčkovho zápisu, že v spomínanom filme je, samozrejme, pre výstrahu citovaný aj jeho film o Guliverovi „Prípad pre začínajúceho kata". Vraj ide o rozšafný - na klapky početný a štátne financie náročný film. Na zjazde KSČ bol film zle ohodnotený, no v kinách mal dlho vysokú návštevnosť, a až neskôr bol pre nesúlad s ideológiou strany zakázaný. Juráček sa zmieňuje úsmevne aj o tom, že natočiť film o skupine tridsaťročných tvorcov - to tu ešte nebolo. Spytuje sa sám seba, či strane raz za túto námahu bude vďačný. Paradoxne, my sme týmto komunistickým pohlavárom vďační za „zmapovanie" dôležitej etapy a generácie československého filmu... Škoda, že sa tohto obratu nedožili aj všetci zmieňovaní protagonisti. Predovšetkým Pavel Juráček, ktorý si svoju satisfakciu a rehabilitáciu už prežiť nestihol.

Boba Baluchová

Boba Baluchová

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  0x

nekončiaca študentka a pedagogička, novinárka aj filmárka, pracujúca v roku 2013 ako terénna rozvojová pracovníčka v Keni - snažiaca sa hovoriť o témach, čo sa dejú, čo nás zaujímajú i trápia... http://twitter.com/bobinkha Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáCestopisKinematografiaReportážeLekcie rozvojaGlobálne témySúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

108 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

325 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,091 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu