Reklama na online hazard zaplavuje médiá. Poslanci premrhali šancu na zmenu pravidiel

Písmo: A- | A+

Benevolentný prístup štátu k regulácii reklamy na online hazard umožňuje prevádzkovateľom internetového hazardu masívny nábor nových mladých hráčov. Za pochodu si vychovávame nových gamblerov. Dočkáme sa zmeny pravidiel?

Začiatok minuloročnej jesene sa spája s agresívnym nástupom reklamy na online hazard, ktorá v neustupujúcej miere beží doteraz. Dokonca sa do kampaní (aj televíznych) púšťajú hráči, ktorých predtým prakticky ani nebolo vidieť. Práve september 2020 bol mesiacom skutočného nástupu liberalizovaného trhu online kasín, keďže rok 2019 a začiatok roku 2020 boli skôr obdobím licenčných konaní a strategických príprav vstupu nových hráčov na trh a tiež obdobím pretrvávajúcej dominancie online kasína Tiposu, čo bol ale najmä dôsledok dlhoročného štátneho monopolu Tiposu v segmente internetového tvrdého hazardu.

TOP 5 HRÁČOV NA TRHU HAZARDNÝCH HIER PODĽA TRŽIEB ZA ROK 2019:

  1. Niké, spol. s r.o. (638 mil. EUR)

  2. FORTUNA SK, a.s. (567 mil. EUR)

  3. TIPOS, n.l.s., a.s. (540 mil. EUR)

  4. TIPSPORT SK, a.s. (435 mil. EUR)

  5. CBG, spol. s r.o.* (144 mil. EUR) *NOVOMATIC – GROUP OF COMPANIES

ZDROJ: FINSTAT.SK

Reklama bez pravidiel, televízie bez zodpovednosti?

Internet, rádiá a hlavne televízie v súčasnosti doslova zaplavuje inzercia najväčších prevádzkovateľov online hazardu v Slovenskej republike. Výdavky na reklamu a marketingové aktivity za rok 2020 zo strany prevádzkovateľov hazardných hier sa podľa rozsahu a intenzity nasadenia inzercie môžu vzájomne líšiť, avšak u väčšiny z nich je možné hovoriť o miliónoch eur. Každopádne práve prevádzkovatelia internetového hazardu by mali v štatistikách zadávateľov reklamy za rok 2020 obsadiť popredné priečky v kategórii „Skokan roka“. Radosť z výšky reklamných príjmov na strane najväčších slovenských televíznych vysielateľov (obzvlášť v čase pandémie) musí byť veľmi príjemná, na druhej strane sa televízni vysielatelia nachádzajú v situácii, kedy sa v dôsledku nulovej regulácie reklamy na online hazard môžu priamo (hoci neúmyselne) podieľať na podnecovaní spotrebiteľov k hraniu hazardných hier ich nabádaním k aktívnej účasti na týchto hrách. Napríklad zľahčovaním rizika, ktoré hazardné hry predstavujú, alebo zvyšovaním príťažlivosti hazardných hier prostredníctvom lákavých reklamných oznamov o výške jackpotov a uvítacích bonusov s vyhliadkou značných výhier alebo výzvami na účasť v reklamno-propagačných spotrebiteľských súťažiach sponzorovaných prevádzkovateľmi hazardných hier. V nemalej miere však aj angažovaním úspešných športových osobností a možnosti staviť si na ich výkony, ktoré priamo podporujú trend výchovy nových (hlavne mladých) hráčov, u ktorých môže jednorazová aktivita a vzrušenie súvisiace so stávkou na výkon obľúbeného športovca alebo výsledok obľúbeného tímu prerásť až do závislosti na iných typoch hazardných hier kasínového typu (ruleta, black jack, automaty).

Kde končí zábava a začína hazard?

Výsledkom masívneho promovania tvrdého hazardu v slovenských médiách od jesene minulého roka je enormný nárast počtu registrovaných hráčov prakticky u všetkých hlavných prevádzkovateľov hazardných hier. Hoci oficiálne štatistiky nie sú k dispozícii, v prípade etablovaného internetového kasína prevádzkovaného národnou lotériovou spoločnosťou by malo ísť (aj v dôsledku pandémie) o 60% nárast registrácií oproti pôvodnému plánu na rok 2020, čo by sa malo preukázateľne odzrkadliť aj v prudkom náraste výnosov spoločnosti za rok 2020. Najviac ohrozenou skupinou neregulovanej a prakticky neobmedzenej reklamy na online hazard sú však najmä mladiství. Ich zraniteľnosť spočíva v prirodzenej tendencii využívať online prostredie na bežnú formu komunikácie a virtuálneho priestoru na sebarealizáciu, vzdelávanie a zábavu, prakticky neustála prítomnosť na sociálnych sieťach a stúpajúca obľúbenosť rôznych herných a komunikačných aplikácií, ktoré môžu byť v dôsledku agresívnej stratégie prevádzkovateľov hazardných hier „intoxikované“ práve reklamou na online hazard.

Ešporty ako rizikové prepojenie medzi počítačovými hrami a športovým stávkovaním

Prudko rastúca obľúbenosť ešportov práve u mladistvých a zaradenie ešportových podujatí a turnajov do online ponuky stávkových spoločností vytvára extrémne nebezpečné spojenie medzi zábavou a hazardom, ktoré môže mať v krátkodobom horizonte až fatálne následky. Synergia ešportov a tvrdého hazardu je spôsobilá potichu splodiť celú novú generáciu problémových hráčov už v mladom veku. Hoci väčšina veľkých štandardných športových udalostí bola počas jarnej fázy pandémie náhle zrušená, na športové udalosti v segmente ešportov pandémia nielenže nemala negatívny vplyv, naopak, segment ešportov zaznamenal v dôsledku pandémie významnú akceleráciu. Ak Vám pojem ešport (alebo iné príbuzné názvy ako elektronický šport, professional gaming, progaming, cybersport) veľa nehovorí, tak v skratke: ide o súťažné hranie počítačových hier ako profesionálneho športu. Ešportové tímy a jednotlivci súťažia v hraní počítačových hier ako Counter - Strike: Global Offensive, League of Legends, Fortnite, Dota2, FIFA Football. Fanúšikov a hráčov týchto najväčších herných titulov je v súčasnosti obrovské množstvo. Samotný Fortnite napríklad hrá okolo 78 miliónov hráčov mesačne a profesionálne Fortnite turnaje pravidelne priťahujú na stream milióny online divákov. Majstrovstvá sveta League of Legends napríklad prilákali v roku 2019 viac ako 100 miliónov divákov, v jednom čase dokonca podujatie sledovalo 44 miliónov divákov. Pre porovnanie, finále Wimbledonu mužov v roku 2019 sledovalo okolo 9 miliónov divákov. V prípade tohto porovnania sa však líši nielen veľkosť publika (publikum ešportov je 5 násobne väčšie), ale aj vek. Priemerný tenisový divák má 61 rokov, zatiaľ čo fanúšikovia a sledovatelia elektronického športu majú v priemere 26 rokov. Zjavne teda hovoríme o nastupujúcej mladej generácii. Stávky na ešportové turnaje ponúkajú aj takmer všetky slovenské stávkové spoločnosti, ale gro ešportovej ponuky je možné nájsť hlavne u svetových hráčov ako PaddyPower, Bet365 a Betway. Očakáva sa, že globálny trh so stávkami na ešporty dosiahne za rok 2020 hodnotu až 15 miliárd dolárov (12 miliárd libier), v porovnaní s necelými 6 miliardami dolárov v roku 2016. Tento prudký rast bol podporený práve aj online reklamou, ktorá sa počas lockdownov takmer strojnásobila. Vráťme sa ale k samotným rizikám prepojenia ešportov s hazardom (online stávkovaním). Britský regulátor uvádza, že medzi tými, ktorí si v roku 2019 stavili na niektoré z ešportových podujatí, má najväčšie zastúpenie skupina vo veku od 18 do 24 rokov (išlo o 17% hráčov). Zároveň platí, že čoraz viac 16 – 34 ročných Britov hrá hazardné hry a priemerný vek hráčov sa znižuje. Počet problémových hráčov vo veku 11 - 16 rokov sa za štyri roky štvornásobne zvýšil na viac ako 50 000. A to v čase, keď 93% britských detí hrá počítačové hry priemerne tri hodiny denne a čoraz viac detí sleduje aj profesionálne ešportové tímy. Reklamné techniky používané smerom na mladých hráčov a fanúšikov ešportov prevádzkovateľmi hazardných hier sa trochu líšia od tých, ktoré sa používajú pri tradičných športoch (so starším publikom). Mladá generácia hráčov nereaguje na ponuku registračných bonusov alebo bezplatných stávok, dominuje skôr naviazanosť a z toho plynúce impulzívne správanie (rozhodnutie zúčastniť sa stávky) v dôsledku internetového šírenia zábavných statusov, tweetov, gifiek, obrázkov obľúbených postáv z počítačových hier a ponukou dôverných informácií zo zákulisia ešportových celebrít. Práve toto sú marketingové nástroje (štandardne považované v oblasti hazardu ako problematické a nevhodné), ktoré dokážu mladého hráča pritiahnuť a udržať v prostredí hazardnej hry, keďže rovnako ako pri štandardnom športovom stávkovaní, možnosť peňažnej stávky a šance na výhru podstatne zintenzívňujú zážitok z ešportového zápasu a prípadného víťazstva svojho tímu (umocneného o peňažnú výhru zo stávky). Veľké ešportové turnaje prebiehajú v obrovských športových halách a elektrizujúca atmosféra, ktorá je mimochodom neporovnateľná s atmosférou na štandardnom športovom podujatí, má doslova hypnotizujúci efekt, tak na hráčov ako aj na fanúšikov ešportových tímov. Nie je teda prekvapujúce, že stále viac mladých hráčov má chuť si tento zážitok zopakovať znova a znova. Takýmto prepojením zábavného priemyslu s hazardom sa u mladých hráčov môže vytvárať aj vyššia miery pozitívneho náhľadu na športové stávkovanie (veď len fandím svojmu ešportovému tímu), a teda vyššia pravdepodobnosť akceptovania hazardných hier ako bežnej súčasti zábavného priemyslu. Okrem potreby opakovane zdôrazňovať hrozbu a riziká vzájomnej previazanosti medzi populárnymi počítačovými hrami a hazardom (športovým stávkovaním) na úrovni vzdelávacieho procesu v základných a stredných školách, bude do budúcnosti potrebná aj osvetová kampaň pre rodičov, keďže mnoho z nich možno vie, že ich deti hrajú počítačové hry a aktívne sledujú ešportové podujatia vo svojich mobiloch, avšak drvivá väčšina rodičov si pravdepodobne neuvedomuje silné prepojenie medzi počítačovými hrami a športovým stávkovaním. 

Európa odporúča, Slovensko ignoruje

O probléme reklamy online hazardných hier a jej negatívnemu vplyvu na maloletých sa na úrovni Európskej komisie diskutuje intenzívne už od roku 2014, kedy Európska komisia vydala Odporúčanie 2014/478/EÚ o zásadách ochrany spotrebiteľov a hráčov využívajúcich služby online hazardných hier a o predchádzaní hraniu online hazardných hier v prípade maloletých osôb. V Odporúčaní Európskej komisie sa okrem iného uvádza: odhaduje sa, že 0,1 – 0,8 % bežnej populácie dospelých osôb trpí určitým typom hráčskej závislosti a ďalších 0,1 – 2,2 % vykazuje potenciálny problematický sklon k hazardnému hráčstvu. Pri službách v oblasti online hazardných hier je preto potrebné zvoliť preventívny prístup, aby sa tieto služby ponúkali a propagovali spôsobom, ktorý je sociálne zodpovedný, najmä s cieľom zabezpečiť, že hazardné hry zostanú formou rekreačných a voľnočasových aktivít. Hazardným hrám sú často vystavené maloleté osoby, keďže využívajú internet, mobilné aplikácie a médiá, v ktorých sa zobrazuje reklama na hazardné hry, a pôsobí na ne aj exteriérová reklama na takéto hry. Okrem toho bývajú divákmi alebo účastníkmi športových súťaží sponzorovaných firmami zainteresovanými na hazardných hrách alebo prinášajúcich reklamu zameranú na takéto hry. Cieľom tohto odporúčania je preto predchádzať tomu, aby boli maloletí poškodzovaní hazardnými hrami alebo zneužívaní ich organizátormi. Európska komisia v snahe zaviesť aspoň základný legislatívny rámec pre reklamu online hazardu v štátoch Európskej únie v Odporúčaní navrhla implementovať okrem iných tieto pravidlá:

  • členské štáty by mali zabezpečiť, aby komerčné oznámenia (reklama) o službách online hazardných hier obsahovali praktické a transparentné informácie prinajmenšom o zdravotných rizikách, ktoré prináša problémové hranie.

Reklama by nemala:

  • obsahovať nepodložené vyhlásenia o šanciach na výhru alebo zisk, ktoré môžu hráči od hazardných hier očakávať;

  • naznačovať, že výsledok možno ovplyvniť zručnosťou, ak to tak nie je;

  • vyvíjať tlak na ľudí, aby hrali hazardné hry, alebo znevažovať vyhýbanie sa hazardným hrám, napríklad prostredníctvom načasovania, miesta alebo povahy reklamy;

  • prezentovať hazardné hry ako spoločensky príťažlivé alebo uvádzať vyjadrenia známych osobností alebo celebrít, z ktorých vyplýva, že hazardné hry prispievajú k spoločenskému úspechu;

  • naznačovať, že hazardné hry môžu byť riešením spoločenských, profesionálnych alebo osobných problémov;

  • naznačovať, že hazardné hry môžu byť alternatívou k zamestnanosti, riešením finančných problémov alebo formou finančnej investície.

Členské štáty by mali ďalej zabezpečiť, aby sa na hry prezentované zadarmo používané v reklamách vzťahovali rovnaké pravidlá a technické podmienky, ako na im zodpovedajúce spoplatnené hry. Reklama by sa nemala zameriavať na zraniteľných hráčov, najmä zasielaním nevyžiadaných komerčných oznámení hráčom, ktorí boli z hrania hazardných hier vyradení na základe vlastného rozhodnutia alebo boli z poskytovania služieb online hazardných hier vyradení z dôvodu problémového hrania (register vylúčených osôb). Členské štáty by mali zabezpečiť, aby reklama zohľadňovala rizikový potenciál propagovaných služieb online hazardných hier. Členské štáty by mali zabezpečiť, aby sponzorstvo zo strany prevádzkovateľov hazardných hier bolo transparentné a aby prevádzkovateľ bol jasne identifikovateľný ako sponzorujúca strana. Sponzorstvo by nemalo nepriaznivo ovplyvňovať ani postihovať maloletých. Členské štáty sa vyzývajú, aby zabezpečili, že sa nepovolí sponzorstvo podujatí určených pre maloletých alebo zameraných najmä na nich a propagačný materiál sponzorujúcej strany sa nebude využívať na predaj tovaru určeného pre maloletých alebo zameraného najmä na nich.

Slovensko ako príklad benevolentného prístupu k reklame na internetový hazard

V jednom z posledných reportov (12/2018) zameraných na preskúmavanie implementácie pravidiel online reklamy na hazard v zmysle Odporúčania Európskej komisie 2014/478/EÚ v jednotlivých členských štátoch dopadlo Slovensko pravdupovediac katastrofálne, keďže pokiaľ ide o národné pravidlá, je Slovenská republika uvádzaná dokonca ako vzor benevolentného prístupu štátu k reklame na online hazard. Od roku 2014, kedy bolo Odporúčanie Európskej komisie prijaté, neboli na Slovensku implementované žiadne pravidlá regulujúce promovanie online hazardu, a to ani v samotnom zákone o hazardných hrách ako ani v iných príslušných všeobecne záväzných právnych predpisoch ako sú zákon o reklame, zákon o vysielaní a retransmisii a pod. Slovenská legislatíva dokonca neukladá ani povinnosť prevádzkovateľom hazardných hier uvádzať v reklame 18+ disclaimer, t.j. upozornenie, že osobám mladším ako 18 rokov sa zakazuje účasť na hazardnej hre (niektorí zodpovednejší prevádzkovatelia to napriek tomu v reklamách uvádzajú). Na Slovensku zároveň nie je limitovaný rozsah a intenzita nasadenia reklamy v jednotlivých médiách, pričom vysielanie reklamy na online hazard nepodlieha ani zákonným časovým obmedzeniam počas dňa. Veľmi intenzívne nasadenie televíznych spotov prevádzkovateľov hazardných hier nie je výnimkou v prime time medzi 18.00 – 22.00, hoci v niektorých členských štátoch je reklama na online hazard zakázaná úplne alebo je kvôli maloletým obmedzená časovým slotom medzi 21.00 hodinou a 6.00 hodinou (t.j. výlučne v nočných a skorých ranných hodinách). Benevolentný prístup štátu k regulácii reklamy na online hazard sa ako veľký problém ukazuje hlavne od jesene minulého roka, odkedy sa reklamný trh presýtil reklamou na internetové hazardné hry s cieľom uloviť čo najviac nových registrovaných hráčov pre online kasína, čím štát neustriehol a zanedbal hrozbu masívnej reklamy na online hazard a jej dosahov na vývoj maloletých osôb. 

Premrhaná príležitosť na zmenu pravidiel

V programovom vyhlásení vlády sa píše, že „cieľom vlády SR je zmierniť dopady hazardu na rodiny a sprísniť podmienky pre prevádzkovateľov hazardných hier natoľko, aby sa hazard prestal rozvíjať. Vláda preto presadí návrat zákona o hazardných hrách do podoby z roku 2011, aby umožnil obciam a mestám zakázať na svojom území výherné automaty aj bez petície. V oblasti hazardu vláda ďalej navrhne zaviesť reguláciu aj pre stávkové kancelárie. Je potrebné presadiť zákaz otvárať herne a kasína v blízkosti vlakových a autobusových staníc. Vláda obmedzí reklamu na hazard v printových, online a televíznych médiách či billboardoch.“

Programové vyhlásenie vlády sa teda obmedzilo hlavne na zámer limitovať prevádzkovanie hazardu v kamenných herniach (akoby internetový hazard ani neexistoval). Túto domácu úlohu si vláda splnila, avšak od zámeru obmedziť reklamu na hazard v printových, online a televíznych médiách či bilboardoch vláda nepochopiteľne upustila. Novela zákona o hazardných hrách, ktorá bola prijatá na septembrovej schôdzi parlamentu ako poslanecký návrh zákona a nadobudla účinnosť 1.11.2020 reflektuje požiadavku na zrušenie povinnosti petičného nároku ustanoveného percenta obyvateľov obce potrebného na vydanie všeobecne záväzného nariadenia, a teda umožní obciam a mestám zakázať na ich území prevádzkovanie herní len na základe politickej vôle zvolených obecných a mestských poslancov bez potreby pýtať sa na názor obyvateľov. Zároveň ustanovila zákonný limit pre umiestňovanie herní tak, že herňa nesmie byť umiestnená vo vzdialenosti menej ako 500 metrov od školy, školského zariadenia, zariadenia sociálnych služieb, zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zariadenia pre liečbu nelátkových závislostí a ubytovne mládeže. Akosi sa však pri boji proti hazardu stále zabúda na to, že v mobilnom telefóne alebo v tablete si každý (aj žiak základnej a strednej školy) nosí online kasíno so sebou. S určitým zveličením môžeme povedať, že stačí prístup na internet a online kasíno si môžete zahrať aj priamo na vyučovaní. Hrozba, že žiak sa dostane do vizuálneho kontaktu s označením nejakej herne, ktorá je povedzme pol kilometra od školy alebo internátu, je zjavne neporovnateľná s tým, že reklama na online hazard žiakovi vyskakuje v mobile hoci si len klikne na stránku spravodajského portálu alebo otvorí facebook. Ako premrhanú príležitosť možno hodnotiť celú novelu zákona o hazardných hrách, ktorú poslanci parlamentu schválili skôr na základe ideologického tlaku inciatívy Zastavme hazard, za ktorou stojí združenie Aliancia za rodinu, a ktorá bola v uplynulých rokoch hlavne programovou platformou pre budúce politické uplatnenie viacerých aktivistov a komunálnych politikov. Takýto boj proti hazardu pripomína strieľanie do vzduchu, keďže štát väčšine prevádzkovateľov kamenných (land based) herní na jednej strane limituje (až zakazuje) podnikanie v kamenných herniach, na druhej strane tým istým prevádzkovateľom je štát pripravený udeliť individuálnu licenciu na prevádzkovanie internetového kasína a pasívne akceptovať aj nasadenie masívnej reklamy na online hazard hoci aj v prime time slotoch najsledovanejších televízií bez ohľadu na maloletých divákov. Veľmi zvláštny prístup. Každopádne poslanci nevyužili možnosť zaviesť jasné pravidlá reklamy na online hazard v súlade s Odporúčaním Európskej komisie, namiesto toho sa podujali skôr „vyháňať démonov“ v podobe kamenných herní a premrhali možnosť stanoviť zákonné pravidlá pre minuloročné jesenné reklamné kampane prevádzkovateľov internetového hazardu. Dôsledky poslaneckej ideologickej predpojatosti a nulová odborná diskusia bude mať za následok paradoxne historicky najvyšší nárast registrovaných hráčov u prevádzkovateľov hazardných hier s potenciálom prudkého rozvoja patologického hráčstva najmä u mladých hráčov. Pandemickým jazykom by sme mohli povedať, že sa nám krivka v septembri zlomila a začala nekontrolovane rásť. Hoci cieľ novely zákona o hazardných hrách bol zrejme opačný.

Stávka na zdravý rozum

Krajina potrebuje rozumnú a racionálnu diskusiu o regulácii hazardu ako celku. Tak o kamenných herniach ako aj o online hazarde. Hazard je legitímny segment slovenského podnikateľského prostredia a pri jeho regulácii by mal aktívnejšiu úlohu zohrávať aj Úrad pre reguláciu hazardných hier, ako už logicky vyplýva aj z jeho názvu. Osobitne v tomto rannom štádiu liberalizácie trhu, kedy sa karty rozdávajú na dlhé roky dopredu. V neposlednom rade si však treba položiť aj takúto otázku: Dokážu vládni politici v súlade s vlastným programovým vyhlásením odolať lobistickým tlakom a finančným záujmom majiteľov slovenských médií a mediálnych agentúr a v krátkom čase legislatívne obmedziť pravidlá reklamy na online hazard? 

Tipnite si! 

https://www.tipos.sk/Default.aspx?CatID=100&NewsID=1661

https://www.economist.com/international/2020/06/27/the-pandemic-has-accelerated-the-growth-of-e-sports

https://www.businessinsider.com/esports-ecosystem-market-report?r=US&IR=T

https://www.bbc.co.uk/sport/tennis/48989639

https://www.pmg.com/wp-content/uploads/2018/06/eSports-Marketing-PMG-Whitepaper.pdf

https://sbcnews.co.uk/esports-fantasy/2020/05/06/everymatrix-sports-titles-esports-betting-volume-growth/#:%7E:text=The%20report%20estimated%20that%20total,from%202%25%20to%2027%25.

https://www.campaignlive.co.uk/article/online-gambling-ad-impressions-almost-triple-during-lockdown/1682440

https://www.gamblingcommission.gov.uk/PDF/survey-data/Gambling-participation-in-2019-behaviour-awareness-and-attitudes.pdf

https://www.bbc.com/news/business-46286945

https://www.childrenscommissioner.gov.uk/report/gaming-the-system/

Skryť Zatvoriť reklamu