World Rally Championship

Napätie, ktoré sa dá krájať...čas, ktorý neúprosne ubieha v neprospech posádky...krv tuhne v žilách...jazdec sa potí a neúnavne krúti volantom...spolujazdec číta rozpis z trasúcich sa rúk...rozpálené auto letí vzduchom ako raketa...fanúšikovia nervózne čakajú na výsledky...Dámy a páni, o tom je WRC - World Rally Championship, kráľovná automobilových športov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

 V tomto blogu (Mimochodom je to moja prvotina, takže buďte prosím zhovievaví) sa pokúsim čo možno najatraktívnejšou formou ukázať vám všetky krásy tejto mojej veľkej lásky. Budem sa snažiť písať to tak, aby tomu porozumel aj absolútny laik, ale zároveň aj tak, aby som pobavil aj toho, kto sa do toho rozumie. Takže, dámy a páni, pusťme sa do toho...

 World Rally Championship (Svetový rely šampionát) je seriál šestnástich automobilových súťaží, na ktorých bojujú tímy i posádky o každučký jeden majstrovský bodík do hodnotenia manufaktúr (značiek), ale aj posádok. To je asi tá najstručnejšia charakteristika tohto skvostu motoristického športu, tejto skutočnej kráľovnej. Je to jedným slovom dobrodružstvo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Zatiaľ čo vo F1 tvorí jazdeckú posádku iba jeden človek, jazdec, v rally je to dvojica. Jedným z protagonistov je jazdec a druhým vedľa neho sediaci spolujazdec. Úloha jazdca je jasná, ale nie všetci doceňujú obrovsky podiel práce, ktorú odvádza spolujazdec. Mnoho svetových odborníkov dokonca považuje úlohu spolujazdca za kľúčovú. Veď ak jazdec urobí chybu, dá sa napraviť, ale ak ju urobí spolujazdec,... Spolujazdci sú naozaj veľmi dôležitý a takisto aj vzťah medzi posádkou. V tomto svete nie je ničím výnimočným, ak spolu jedna dvojica preteká aj celú kariéru. Je to bežné a to hlavne preto, lebo je viac ako len dôležité, aby si posádka navzájom dôverovala. Spolujazdec spolu s jazdcom na každé preteky vytvára takzvaný rozpis alebo noty. Je to súpis papierov (často na jednu trať celý hrubý zošit formátu A4), na ktorých sa nachádza absolútne presný popis trate. Ak sa však do tohto zošita pozriete, len veľmi ťažko tie údaje, ktoré tam sú "načarbané", dokážete prečítať. Každý kopilot, ako sa odborne spolujazdec nazýva, má svoj vlastný rozpis. Poväčšinou sa tam však nachádzajú čísla od 1 do 6(očíslovanie zákrut:1-najpomalšia,6-najrýchlejšia) alebo aj od 1 do 10 (takzvaný desiatkový rozpis). Každá posádka má však rozpis úplne iný a neustále si ho vylepšuje. Nechajme už ale spolujazdcov a poďme k popisu jednotlivých podujatí.

SkryťVypnúť reklamu

 K tomuto popisu som si vybral sezónu 2004, pretože sa mi zdá najkompaktnejšia a tiež preto, lebo bola prvým ročníkom, kedy sa zaviedlo 16 podujatí (predtým sa jazdilo 14).Každá jedna súťaž má svoje špecifikum, ale asi najlepšie rozdelenie je podľa povrchov. Vo všeobecnosti sa delia na šotolinové, je ich 11, asfaltové, 4 a snehové, tá je jedna (K Rally Monte Carlo sa vyjadrím osobitne). Na obrázku vidíte mapu našej krásnej zemegule a popis jednotlivých podujatí aj s charakteristickými obrázkami. 

Rallye Automobile Monte Carlo

 Táto súťaž je úplne najstaršou zo všetkých podujatí - organizuje sa už od roku 1911. Jazdilo sa z nej už vyše sedemdesiat ročníkov a stále patrí k najobľúbenejším súťažiam vôbec. Rally Monte Carlo pozná po názve určite každý, ja môžem dodať len niečo špecifickejšie. Obrovská náročnosť tejto súťaže spočíva v jej povrchu. Obsahuje totiž tri základné faktory - asfalt, sneh a ľad. Hoci je táto súťaž klasifikovaná ako asfaltová, čistý dechtový makadam z nej tvorí asi iba jednu tretinu a ostatok trate je spomínaný "mišung" všetkých elementov. A to je práve to, čo robí túto súťaž tak nesmierne atraktívnou a zaujímavou. Mimochodom, na týchto tratiach v minulosti zvíťazila aj stará škodovka.Teraz je však šampionát iný a tu, viac ako kdekoľvek inde, vyhrávajú len tí najlepší a najšťastnejší. Teraz sa však už pokochajte na krásne monacké rýchlostné skúšky.  

SkryťVypnúť reklamu

Uddeholm Swedish Rally

 Ďalšia z klasických súťaží. Jej charakteristikou je sneh, obrovská rýchlosť a skvelí severskí fanúšikovia. Veľmi zaujímavé je, že hoci je sneh veľmi náročný a šmykľavý povrch, jazdci tu dosahujú najvyššiu priemernú rýchlosť zo všetkých podujatí - okolo 110 km/h a to je už naozaj čo povedať o majstrovstve týchto chlapíkov. Ďalšou zaujímavosťou tejto súťaže je, že z vyše päťdesiatich ročníkov tu iba raz dokázal vyhrať neseverský jazdec a to súčasný mág Sebastien Loeb! Táto krajina je pre "neškandinávcov" zakliata, ale určite sem chodia veľmi radi.   

Corona Rally Mexico

 Po dvoch klasických súťažiach s bohatou tradíciou je tu úplny opak - jedna z najnovších súťaží v celom kalendári! Je to prvá súťaž sezóny, ktorá sa jazdí na nespevnenom pieskovom povrchu zvanom "šotolina". Patrí k tým podujatiam, ktoré majú náročnejší povrch a jej rýchlostné skúšky dosahujú vysoké nadmorské výšky. Miestami bol povrch tak náročný, že sa organizátori rozhodli prejsť po trati s valcom! Hoci je to nová súťaž, veľmi rýchlo si získala dobrú povesť a usadila sa v kalendári ako jediná súťaž zo Severnej Ameriky.   

SkryťVypnúť reklamu

Propecia Rally New Zealand

 Ak by ste sa akéhokoľvek jazdca opýtali otázku, na ktorej súťaži sa mu jazdí najlepšie, odpoveď by znela Nový zéland. Jej obľúbenosť nemá hraníc. Každý jazdec ju miluje, no napriek tomu tu vyhrávajú len tí najlepší a naozaj najrýchlejší. Povrch je absolútne jemný a zhovievavý voči autám aj pneumatikám. Rozhoduje tu len jazdecký štýl a umenie "sideways" - jazda bokom v šmyku - , v ktorom mimochodom kraľujú severania.( Azda s výnimkou Colina McRaea :-)) Je to veľmi jemná šotolina, trať má krásne tiahle zákruty a k tomu nádherná príroda... Asi by ste aj vy odpovedali to isté.    

Cyprus Rally

 Cyperská rally je prvou z trojice súťaží nazývaných "rozbíjačky". Ich povrch tvoria často časti, ktorých veľkosť by sa dala merať v decimetroch kubickývh. Navyše teplota na týchto podujatiach sa málokedy pohubuje nižšie ako pri hranici tridsiatich stupňov. Pre posádky je však najnepríjemnejšia teplota v kabíne, ktorá dosahuje aj päťdesiat stupňov celzia. Pri švédskej rally sme spomínali, že má najvyššiu priemernú rýchlosť a Rally Cyprus je zasa známa najnižšou priemernou rýchlosťou - okolo 65 km/h. Aj to je jeden s faktorov, ktoré zapríčiňujú takú obrovskú horúčavu v kabíne - auto má slabú rýchlosť a nedostatočne sa prevetráva...a navyše jazda s otvorenými oknami v takomto prachu... To by bolo tak všetko, pozrite sa sami.

BP Ultimate Acropolis Rally

 Na grécku súťaž platí podobná charakteristika, ako na tú cyperskú, akurát chcem dodať, že táto súťaž je ďalším spomedzi klasických podujatí a takisto sa z nej jazdilo už vyše päťdesiat ročníkov. Až neobyčajne dobre sa tu vždy darilo asi najznámejšiemu svetovému pilotovi všetkých čias, Colinovi McRaeovi, ktorý tu zvíťazil až šesťkrát a a ešte viac krát stál na stupňoch pre víťazov. ( Asi ho grécki bohovia majú veľmi radi.)  

Rally of Turkey

A do tretice rozbíjačka. Rally Turecka je ďalšia nová súťaž v kalendári a jazdí sa od roku 2003. Zaujímavosťou tiež je, že v seriáli majstrovstiev sveta na tomto podujatí ešte nevyhralo auto inej značky ako Citroen. Prvý ročník vyhral legendárny španielsky šľachtic Carlos Sainz a tri nasledujúce terajší majster Loeb. Ktovie prečo.  

Rally Argentina

Vysoká rýchlosť, šotolina, temperamentní fanúšikovia, množstvo skokov, ale najmä riečnych brodov...to je Rally Argentína. Je to súťaž, ktorá je vždy niečim výnimočná. Ešte sa nestalo, aby sa na tejto súťaži neudialo niečo výnimočné...Diskvalifikácie, havárie, horiace autá, za jazdy otvorené dvere a podobne. K tejto súťaži sa ešte určite vrátim v osobitnom blogu.  

Neste Oil Rally Finland

Toto je ďalšia užasná a obľúbená klasika, v minulosti tiež nazývaná Rally tisícich jazier. Na tejto súťaži sa pravidelne schádza nesmierne množstvo fanúšikov z Fínska, Nórska, Švédska či Estónska, no aj veľa iných krajín. Ak je Nový Zéland najobľúbenejší, tak Fínsku patrí jednoznačne striebro. Podobne ako vo Švédsku, aj na tejto súťaži posádky dosahujú rýchlosť vyše 200 km/h a priemernú okolo 110. Táto rally je však výnimočná ešte niečim - množstvom skokov. V Argentíne je ich veľa, ale vo Fínsku ešte oveľa viac. Je to nádherná a náročná súťaž. Navyše sa tu podarilo vyhrať len trom neškandinávskym jazdcom - Carlosovi Sainzovi, Didierovi Auriolovi a Markkovi Martinovi v roku 2003.  

OMV ADAC Rallye Deutschland

Táto nová súťaž, jazdí sa od roku 2002, pozná iba jediného víťaza - Francúza Sebastiena Loeba. V roku 2002 to bolo jeho prvé víťazstvo v kariére a odvtedy si túto súťaž privlastnil a vyhral všetky ostatné ročníky.(O tomto výnimočnom jazdcovi však až osobitne). Toto podujatie je prvou rýdzo asfaltovou súťažov sezóny a na posádky tu vždy striehne často meniaci sa povrch(z lepivého asfaltu na dlaždicový obklad a pod.), nevyspytateľné počasie a "Hinkelsteiny"(bývalé obrubníky pre tanky - ich tvrdosť už okúsil aj Petter Solberg). Napriek nie veľmi príjemnému povrchu tu chodia jazdci radi, pretože tejto súťaži patrí prvenstvo v najlepšej organizácii podujatia.   

Rally Japan

 Ďalšia nová súťaž, debutovala v roku 2004, takže by som mohol povedať, že v mojom blogu absolútny nováčik. Napriek mladému veku priniesla niečo nové a zaujímavé. Krásnu prírodu, veľmi úzke rýchlostné skúšky, relatívne prijateľný povrch a absolútne nevyspytateľné počasie. Napriek tomu je to krásna rally, ktorá sa charakterom trate trocha podobá tej fínskej. Pre fanúšikov je pohľad na jazdu áut v Japonsku obrovský zážitok, pretože trate sú tu nesmierne úzke a navyše sa jazdí v nádherných dažďových pralesoch na ostrove Hokkaido.  

Wales Rally Great Britain

 Ďalšia nevyspytateľná a nádherná klasika. Svoju históriu si udržiava najmä vďaka svojmu miestu v kalendári - pravidelne sa jazdí na záver sezóny. Rok 2004 bol však výnimkou. Keďže sa stále jazdila začiatkom decembra, počasie tu bolo vždy absolútne nevyspytateľné a len veľmi zriedka sa tu jazdilo po suchých a nezahmlených tratiach. Práve toto bol dôvod presunu súťaže na skorší dátum...Asi sa tento ostrov na rally organizátorov nahneval, lebo tu bolo ešte horšie počasie ako po minulé roky a jazdilo sa počas dažďa a hmly.  

  Rally d`italia Sardegna

 Rally Sardínie je podobne ako súťaž v Mexicu jednou z najnovších súťaží v MS. Ak by sa jednalo o rok 2003, tak by som teraz rozprával o ďalšej klasickej súťaži podobnej Monte Carlu, no rýdzo asfaltovej. No píšem o sezóne 2004 a doterajšiu nádhernú asfaltovú Rally San Remo nahradila náročná šotolina v Sardínii. Ale aj to patrí k majstrovstvám sveta a fanúšikovia Rally San Remo (ja k nim patrím) musia nájsť nové pozitíva v novej talianskej súťaži. 

Rallye de France - Tour de Corse

Táto klasika sa nazýva súťažov 10 000-cich zákrut a nie zbytočne. Takáto kľukatá a zároveň rýchla súťaž je v kalendári iba jedna a je to práve podujatie na Korzike. Jazdí sa tu na čisto asfaltovom povrchu, raz vysoko v horách, inokedy po uzučkých dedinských uličkách. Na Korzike sú len dva nebezpečné elementy - prícestné skaly a hlbočizné priepaste. Francúzska rally sa považuje za najkrajšiu, najrýchlejšiu a najnáročnejšiu asfaltovú súťaž na svete a ja s týmto tvrdením súhlasím.   

Rally RACC Catalunya - Costa Daurada

Španielska rally je posledným asfaltovým podujatím sezóny a patrí, rovnako ako Korzika, ku starej klasike. Aj keď aj túto súťaž chceli vymeniť za šotolinovú, nakoniec to nespravili. Okrem toho, že je tu najjemnejší a najpríjemnejší asfalt zo všetkých podujatí, je tu ešte jedna vec, ktorá túto súťaž charakterizuje úplne najviac - "rezanie" zákrut.Je to štýl jazdy, pri ktorom si jazdec skracuje zákrutu a jedným kolesom si vyjde mimo trať(z vnútornej strany), a tak získa nejakú tú stotinku času navyše.Ďalším znakom sú skvelí a vždy mnohopočetní španielski fanúšikovia.

Telstra Rally Australia

Táto rally nie je ani nová a ani veľmi stará. Jazdí sa od roku 1987 a už od svojej premiéry prináša svojim fanúšikom neskutočné divadlo. Je to asi tá najzvláštnejšia súťaž, aká na svete existuje. A to, čo je na nej podivné, je jej povrch. Jazdí sa na červenej šotoline, ktorej čiastočky pripomínajú guľôčky z ložiska. Okrem povrchu je náročné aj to, že je tu kopa skokov, jazdí sa veľmi rýchlo a všade na posádku číhajú nebezpečné stromy. A aby toho nebolo dosť, všade sa tu pohybujú vystrašené klokany, ktoré niekedy neváhajú vbehnúť na trať a znepríjemniť posádkam život. Napriek tomu je to úžasná a krásna súťaž a hlavne ojedinelá.  

  A sme na konci. Dúfam, že som vám tento prekrásny šport aspoň trocha priblížil a že sa vám môj prvý blog páčil. Budem sa snažiť pokračovať a prinášať vám čo možno najatraktívnejšie informácie z rally, ale hlavne moje pohľady na veci a moje postrehy. Ďakujem.

Osano Borgia

Osano Borgia

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Obyčajný človiečik snívajúci svoj detský sen - byť automobilovým pretekárom.A kedže to je takmer nereálne, tak by som sa veľmi rád stal reportérom a dúfam, že sa vám moje články budú páčiť. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu