Stalker - filmové dielo, kde režisér predbehol udalosť z roku 1986

Režisér Andrej Tarkovskij v roku 1979 vykreslil následky Chernobylskej tragédie s prvkami mierneho scifi, alebo to je realita?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (49)

Film Stalker od ruského režiséra Andreja Tarkovského nieje pre obyčajného diváka. V diele nenájdeme súvislý dej, dynamiku a rôznorodosť. Od začiatku Tarkovsky narábal s kamerou skôr staticky a sústredil sa špeciálne na hypnotizujúcu zvukovú stránku. Myšlienkové postupy hercov a komplikovaný symbolizmus nemusia byť každému viditeľné pri prvom prezretí. Hlavná dejová línia, ktorá nastupuje pomerne krátko za úvodom, plynie v zabudnutej oblasti Ruska pri atómovej elektrárni – zóne, kde sa dejú nezvyčajné veci. Skupina dobrodruhov a prevádzača sa vyberú do tejto oblasti aby ju mohli preskúmať. Stretávajú sa s mnohými nástrahami. Ako zóna vznikla nieje známe. Dozvieme sa, že to je možné pádom meteoritu alebo aj jadrovými pokusmi a inými tajnými experimentami. Pustá oblasť je vykreslená ako nebezpečné miesto so svojimi vlastnými zákonmi, ktoré musí každý dodržiavať. Sú tu fyzikálne anomálie, posuny času, prepadliny... Zóna žije a sú tam znaky zabudnutej civilizácie. Ľudia, ktorí stihli ujsť armáde, ktorá celé miesto kontroluje, boli pohltení nástrahami zóny. V danej filmovej ére však majstrovstvo s kamerou nebolo tak ďaleko ako v súčasnosti a preto režisér využil najmä dialogiku a zvukovú stránku.

Tento takmer trojhodinový film je zvládnutý perfektne. Nieje mi známe či bol film oficiálne preložený do angličtiny ale u nás je dostupná jeho ruská a nemecká verzia. Práve tento rozbor s autentickou zvukovou stránkou sa týka ruskej a teda pôvodnej verzie. Tarkovskij nepoužíval žiadne zvukové knižnice. Všetky ruchy, hlasy a zvukové kulisy sú jedinečné. Divák sa zameriava najmä na hovorené slovo, cez ktoré vynikajú komplikované úvahy a dialógy. Zaujímavosťou je i fakt, že počas celého diela takmer nepočujeme žiadnu hudbu na pozadí. Doslova tam chýba. Prekvapenie v podobe tichej flautovej symfónie sa objaví na pár momentov iba na úvode a v pasážach kedy sú hlavné postavy konfrontované zaujímavým prostredím alebo diskutujú o hlbokých myšlienkach. Z transcendentnej hudby necítiť dramatičnosť - je skôr pasívna, flegmatická. Táto hudba sa počas filmu štyrikrát zopakuje a nieje pozmenená.

Čo však hudbu nahrádza priam dokonale je autentické prostredie, ktoré v súčasnosti nájdeme v nových filmoch ojedinele. Spev vtákov, rieka, dažďové kvapky, zvuk vetra a trávy – práve tieto prvky enviromentálnej atmosféry sa prelínajú v celom filme. Herci vo filme využívajú rovnakú lingvistiku, intonáciu a tempo reči ako bežný človek. Režisér tak dosiahol dojem, že dej sa odohráva priamo pred divákom, je to prostredie ktoré pozná a nepotrebuje si ho predstavovať. Pomer medzi synchrónnymi a nesynchrónnymi ruchmi je nevyjadriteľný práve autenticitou prostredia, keby sme nesledovali film ale zavreli oči dokážeme si predstaviť, že sa nachádzame priamo na mieste deja. Teda práve autenticita prostredia nenechá diváka znudeným – čaká ako dej bude pokračovať. Celý dej sa odohráva v starých budovách, lúkach a močariskách – tieto oblasti samé o sebe poskytujú režisérovi neopakovateľné zvuky. Vypočujeme si tu šepot a krik postáv, často počujeme ozvenu. Pozorný divák si všimne ruchy ako praskajúce vetvy, krútiace sa železné trubky, vodopády, kvapky... Nebezpečenstvo sa vyobrazuje čisto len zvukmi a upozorneniami hercov. Žiadne filmové efekty tu nenájdeme. Na konci režisér v poslednej scéne doplní spev a symfonický orchester, ktorým len upevní a zdôrazní všetky myšlienky celého filmu a poukáže nielen na akútny stav oblasti, kde sa film odohráva ale aj na životnú úroveň vtedajšieho Ruska.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V súčasnosti je tento film menej známy. Ruské filmy vôbec ku nám neprenikajú a preto je táto stará klasika uznávaná medzi kritikmi a odbornou verejnosťou.

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

53 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Lívia Hlavačková

Lívia Hlavačková

43 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
SkryťZatvoriť reklamu