
Etický kódex reklamy existuje v rôznych zneniach v každej krajine. U nás ho vydáva Rada pre reklamu. Reklamou je všetko, čo spadá pod komerčnú komunikáciu - teda uverejnené dielo, ktorého cieľom je propagovať nejaký produkt či službu. Podstatou je, aby bola reklama pravdivá, čestná, slušná a viedla k spoločenskej zodpovednosti. Na našom trhu sa stretávame najmä s problémom pravdivosti reklamy. Fakty, ktoré sú zobrazené nie sú kompletné, niečo skrývajú, nezobrazujú reálny stav. Niekedy nájdeme v reklame aj porušovanie právnych noriem a predpisov, navádzanie, nepresné informovanie o konečnej sume a podobne.
Prečo sa stretávame s týmito formami reklamy odporujúcimi kódexu? Je na to viacero dôvodov. Prílišná miera kreativity, subjektívna chuť zaujať, ľahkovážnosť, arogancia moci, erotika a podobne. Každá reklama prechádza schvaľovacím procesom priamo na marketingovom oddelení. Chcel by som vidieť jej autora, ako sa tvári, keď mu Rada pre reklamu jeho dielo stiahne. Bude mať výčitky, alebo sa len zasmeje a povie si, že dnes mu to proste nevyšlo? Podobne to bolo aj pri spote Ministerstva dopravy, o ktorom som písal. Reklamu museli prerobiť. Prejdime teda priamo k zakázanej reklame. Kto nechce mať výčitky svedomia, stres a nervy, nech to nepozerá. Prečo porušujú kódex snáď netreba vysvetľovať.
Linka dôvery / poisťovacia služba
Durex - reklama bola neskôr prerobená a uverejnená
Jazyková agentúra - učte sa anglicky !
IKEA - upracte si ! (dve reklamy)
Dodge - reklama na auto
Levis
Sunsilk
Tak čo, ktorú reklamu by ste do TV pustili?