Analýza billboardov politických strán - peniaze vyhodené do vzduchu

Grafické spracovanie, fotografie a podané myšlienky sú väčšinou biedne. Niektoré motívy sú na zasmiatie a neprinášajú nič užitočné. Podrobná analýza aj s odporúčaniami zmien.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)
Rokovanie NRSR
Rokovanie NRSR 

Politický billboard komunikuje väčsinou duchovné hodnoty ako rodina, súdržnosť, kvalita života, spokojnosť, istota... a priraďuje k nim tváre, mená a samozrejme strany s číslom. Tieto kampane robia zväčša už staré známe strany, ktorým to povoľuje rozpočet. Cieľom je presvedčenie a pripomenutie sa. Stretávame sa aj s diskretidačnými boardami - v podstate sú to výkriky do tmy. Po pár dňoch slávy sa ocitnú na smetisku zabudnutia, či v lepšom prípade na humorných portáloch ako kalerab.sk

Výnimkou je 99%, ktoré vopred komunikovalo určité tajomstvo a to pomerne rozsiahlou kampaňou, čo jednoducho bilo výrazne do očí. Keby uvádzali nový alkohol, možno by aj niečo predali. S politickou stranou to ale dosť prestrelili a dosiahli opačný efekt. Ich cieľová skupina sa vďaka nejasnému financovaniu, nákladnosti a rozsiahlosti kampane obrátila proti nim. A presvedčili len pár nestálych a nespokojných, čo je desatina percenta. Vyhodili veľké peniaze a svojou neodbornosťou sa rovno pochovali.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SMK ukázala mladíka, ktorý žiada o prácu. A čo mu bráni? Povedia si ľudia. Pracovný trh je otvorený, je kríza, každý sa stará o svoje okolie a svoju rodinu... čo tak zmeniť slogan na pravú hodnotu: Dáme Vám prácu? Pomôžeme Vám nájsť si prácu? Prípadne by sa dalo zniesť aj znížime nezamestnanosť, ale tam by už musela byť aj iná grafika a príbeh. Ľudia majú plnú hlavu slov riešenie, vyriešime, problém.... Posolstvo SMK neprinieslo nič a obávam sa, že nemajú pripravené ani reálne riešenie, ako by to chceli dosiahnuť. Na boarde nájdeme aj "neviditeľný" odkaz na Facebook.

SaS volí ženu v tráve, s pohodou, pokojom a úsmevom. Ľahučký motív vhodný pre lokálnu firmu na predaj kempového vybavenia. Život bez dlhov je síce pohodový, ale viem si tam predstaviť iný príbeh. Ak nemáte dlhy vylihujete v tráve? Radšej by som sa videl na adrenalínovej akcii - skok z lietadla, z mosta na lane, či míňal eurá v San Remo. Prečo sa každý bojí vybočiť z tradície stereotypnej reklamy? Budúcnosť je Slovensko v Európe bez dlhov. Táto veta v súčasnej kríze pôsobí ako maximálna fantazmagória. Pozmením slogan: Zabránime zadlžovaniu a zdvihneme životnú úroveň. Mohli zahrať aj na aktuálnu strunu: Vyšetríme Gorilu - definitívne. Alebo zaujať hodnotami: Kvalita vzdelania je pre nás prioritou, pomôžeme Vám.

SkryťVypnúť reklamu

SDKÚ narúša modrým pásom kompozíciu fotografie. Vidím tam odrezané ruky, hlavu. Mali ho dať úplne hore aj s logom a grafiku dole. Text priania sa stráca v pozadí a z diaľky ho nik neuvidí, je tam úplne zbytočný. Slogan je pomerne jasný - hrá na silu a súdržnosť jednoty, kľudne by som ho nechal. Ale medovníky sú jednoduché i keď potešia mamičky. Prečo nezacielia na ten motív jednoty? Možno by som použil Svätopluka s prútmi, alebo fotografiu demonštrácie proti komunistickému režimu, prípadne akékoľvek anti komunistické témy, čo pripomína motív súčasnej slobody a varuje pred minulosťou, čiže politikou SMER-u. Ako chcete poraziť Fica, keď ľudom neviete ani pripomenúť režim. Druhý návrh je zlý, reformy nepriniesli nič viditeľne a citeľne pozitívne. Čo má spoločné autolinka s reformou? Ak s odpustením daní a pripravením štátu o milióny tak potom hej.

SkryťVypnúť reklamu

Hnutie 99% som už spomenul vyššie. Advokát Peter Vačok je neznáma osobnosť a jeho tvár nikto nepozná, je tam úplne zbytočne. Princíp Eurovalu je komplikovaná téma, pritom nie všetci sú proti nemu. Áno politici musia vedieť vytvoriť pracovné miesta, ale koho to zaujíma v tejto súvislosti? Čiže 99% je za Euroval? Ak by mali gule, mohli skúsiť: "Už žiadny Euroval. Vytvoríme nové pracovné miesta a podporíme rozvoj vzdelania".

SMER bude mať úspech, Fico má perfektnú fotografiu, slogan hrá jasne na hodnotu, ktorú dnes každý potrebujeme a tou je istota. Netreba definovať viac - istota je v práci, v rodine, vo financiách... a každý si myslí, že si to zaslúži. Toto je billboard, kde jednoducho nie je čo kritizovať. Je to výzva pre ostatných (pozn. nie som ich volič). Rovnako to potvrdili aj v druhom motíve, aj keď sa mi to škrie s reklamou na Orange.

SkryťVypnúť reklamu

MOST HÍD objavil retro motív socialistických obalov kukuričných konzerv. Síce zahrali na istotu a dôveryhodnosť samotnej strany, ale kompozícia mi jednoducho nesedí. Je to veľmi lacné. S týmto si viac ako 5% skutočne nevybojujú. Aj keď babky z Udvardu to zaujme, ťažko presvedčia obyvateľov Hrncziaru. Možno by som tiež skúsil niečo odvážnejšie: "Hráme za Slovensko, hráme za Vás. Most Híd." Zaujímavé by bolo aj otočiť slogan - "Most Híd Vám verí. Istota, dôvera, spokojnosť".

SNS jednoznačne hrá na svojich voličov, ktorí sú zvyknutí na podobné výstrelky. Neprinesie to však žiadnu špecifickú zmenu, je to len pripomenutie - áno sme rovnakí ako vždy. Ale čo ďalej? Čo chce strana spraviť? Aké hodnoty pridáva? Vykreslenie obáv v reklame nikdy nepriniesla pozitívne očakávanie, je to štatisticky aj časovo overený fakt. Garantujem strane SNS, že keby mala odvahu a vymenila by obrázok za fotku Slotu, ako močí z balkóna, jednoznačne by sa dostali do povedomia všetkých pokiaľ by ponechali aj pôvodný slogan: Nech pán Boh ochraňuje Slovenský národ. A negatívna reklama by mohla vystreliť aj celkom dobre.

Záverom by som rád lídrom politických strán pripomenul, že stereotypná billboardová kampaň je nezaujímavá a ľudia ju prehliadajú, sú to premrhané prostriedky na kampaň. Teším sa na plagáty na autobusových staniciach, kde budú kandidáti s fotkami z občianskych preukazov. Mať zbytočné peniaze, pekne by som si z Vás všetkých vystrelil.

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

711 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

273 článkov
SkryťZatvoriť reklamu