Analýza billboardov politických strán - peniaze vyhodené do vzduchu

Grafické spracovanie, fotografie a podané myšlienky sú väčšinou biedne. Niektoré motívy sú na zasmiatie a neprinášajú nič užitočné. Podrobná analýza aj s odporúčaniami zmien.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)
Rokovanie NRSR
Rokovanie NRSR 

Politický billboard komunikuje väčsinou duchovné hodnoty ako rodina, súdržnosť, kvalita života, spokojnosť, istota... a priraďuje k nim tváre, mená a samozrejme strany s číslom. Tieto kampane robia zväčša už staré známe strany, ktorým to povoľuje rozpočet. Cieľom je presvedčenie a pripomenutie sa. Stretávame sa aj s diskretidačnými boardami - v podstate sú to výkriky do tmy. Po pár dňoch slávy sa ocitnú na smetisku zabudnutia, či v lepšom prípade na humorných portáloch ako kalerab.sk

Výnimkou je 99%, ktoré vopred komunikovalo určité tajomstvo a to pomerne rozsiahlou kampaňou, čo jednoducho bilo výrazne do očí. Keby uvádzali nový alkohol, možno by aj niečo predali. S politickou stranou to ale dosť prestrelili a dosiahli opačný efekt. Ich cieľová skupina sa vďaka nejasnému financovaniu, nákladnosti a rozsiahlosti kampane obrátila proti nim. A presvedčili len pár nestálych a nespokojných, čo je desatina percenta. Vyhodili veľké peniaze a svojou neodbornosťou sa rovno pochovali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SMK ukázala mladíka, ktorý žiada o prácu. A čo mu bráni? Povedia si ľudia. Pracovný trh je otvorený, je kríza, každý sa stará o svoje okolie a svoju rodinu... čo tak zmeniť slogan na pravú hodnotu: Dáme Vám prácu? Pomôžeme Vám nájsť si prácu? Prípadne by sa dalo zniesť aj znížime nezamestnanosť, ale tam by už musela byť aj iná grafika a príbeh. Ľudia majú plnú hlavu slov riešenie, vyriešime, problém.... Posolstvo SMK neprinieslo nič a obávam sa, že nemajú pripravené ani reálne riešenie, ako by to chceli dosiahnuť. Na boarde nájdeme aj "neviditeľný" odkaz na Facebook.

SaS volí ženu v tráve, s pohodou, pokojom a úsmevom. Ľahučký motív vhodný pre lokálnu firmu na predaj kempového vybavenia. Život bez dlhov je síce pohodový, ale viem si tam predstaviť iný príbeh. Ak nemáte dlhy vylihujete v tráve? Radšej by som sa videl na adrenalínovej akcii - skok z lietadla, z mosta na lane, či míňal eurá v San Remo. Prečo sa každý bojí vybočiť z tradície stereotypnej reklamy? Budúcnosť je Slovensko v Európe bez dlhov. Táto veta v súčasnej kríze pôsobí ako maximálna fantazmagória. Pozmením slogan: Zabránime zadlžovaniu a zdvihneme životnú úroveň. Mohli zahrať aj na aktuálnu strunu: Vyšetríme Gorilu - definitívne. Alebo zaujať hodnotami: Kvalita vzdelania je pre nás prioritou, pomôžeme Vám.

SkryťVypnúť reklamu

SDKÚ narúša modrým pásom kompozíciu fotografie. Vidím tam odrezané ruky, hlavu. Mali ho dať úplne hore aj s logom a grafiku dole. Text priania sa stráca v pozadí a z diaľky ho nik neuvidí, je tam úplne zbytočný. Slogan je pomerne jasný - hrá na silu a súdržnosť jednoty, kľudne by som ho nechal. Ale medovníky sú jednoduché i keď potešia mamičky. Prečo nezacielia na ten motív jednoty? Možno by som použil Svätopluka s prútmi, alebo fotografiu demonštrácie proti komunistickému režimu, prípadne akékoľvek anti komunistické témy, čo pripomína motív súčasnej slobody a varuje pred minulosťou, čiže politikou SMER-u. Ako chcete poraziť Fica, keď ľudom neviete ani pripomenúť režim. Druhý návrh je zlý, reformy nepriniesli nič viditeľne a citeľne pozitívne. Čo má spoločné autolinka s reformou? Ak s odpustením daní a pripravením štátu o milióny tak potom hej.

SkryťVypnúť reklamu

Hnutie 99% som už spomenul vyššie. Advokát Peter Vačok je neznáma osobnosť a jeho tvár nikto nepozná, je tam úplne zbytočne. Princíp Eurovalu je komplikovaná téma, pritom nie všetci sú proti nemu. Áno politici musia vedieť vytvoriť pracovné miesta, ale koho to zaujíma v tejto súvislosti? Čiže 99% je za Euroval? Ak by mali gule, mohli skúsiť: "Už žiadny Euroval. Vytvoríme nové pracovné miesta a podporíme rozvoj vzdelania".

SMER bude mať úspech, Fico má perfektnú fotografiu, slogan hrá jasne na hodnotu, ktorú dnes každý potrebujeme a tou je istota. Netreba definovať viac - istota je v práci, v rodine, vo financiách... a každý si myslí, že si to zaslúži. Toto je billboard, kde jednoducho nie je čo kritizovať. Je to výzva pre ostatných (pozn. nie som ich volič). Rovnako to potvrdili aj v druhom motíve, aj keď sa mi to škrie s reklamou na Orange.

SkryťVypnúť reklamu

MOST HÍD objavil retro motív socialistických obalov kukuričných konzerv. Síce zahrali na istotu a dôveryhodnosť samotnej strany, ale kompozícia mi jednoducho nesedí. Je to veľmi lacné. S týmto si viac ako 5% skutočne nevybojujú. Aj keď babky z Udvardu to zaujme, ťažko presvedčia obyvateľov Hrncziaru. Možno by som tiež skúsil niečo odvážnejšie: "Hráme za Slovensko, hráme za Vás. Most Híd." Zaujímavé by bolo aj otočiť slogan - "Most Híd Vám verí. Istota, dôvera, spokojnosť".

SNS jednoznačne hrá na svojich voličov, ktorí sú zvyknutí na podobné výstrelky. Neprinesie to však žiadnu špecifickú zmenu, je to len pripomenutie - áno sme rovnakí ako vždy. Ale čo ďalej? Čo chce strana spraviť? Aké hodnoty pridáva? Vykreslenie obáv v reklame nikdy nepriniesla pozitívne očakávanie, je to štatisticky aj časovo overený fakt. Garantujem strane SNS, že keby mala odvahu a vymenila by obrázok za fotku Slotu, ako močí z balkóna, jednoznačne by sa dostali do povedomia všetkých pokiaľ by ponechali aj pôvodný slogan: Nech pán Boh ochraňuje Slovenský národ. A negatívna reklama by mohla vystreliť aj celkom dobre.

Záverom by som rád lídrom politických strán pripomenul, že stereotypná billboardová kampaň je nezaujímavá a ľudia ju prehliadajú, sú to premrhané prostriedky na kampaň. Teším sa na plagáty na autobusových staniciach, kde budú kandidáti s fotkami z občianskych preukazov. Mať zbytočné peniaze, pekne by som si z Vás všetkých vystrelil.

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  6x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu