
Anonymnú sieť môžu využívať teroristi, podvodníci, úchyláci či diskutéri proti "režimu". Každá osobnosť je jedinečná a mala by rozhodovať sama za seba. Samozrejme v medziach zákona. Ľudia, ktorí v súčasnosti využívajú možnosti na zakrytie svojej pravej adresy, majú zrejme na to dôvod. Tieto dôvody nechám do diskusie. Zaoberajme sa však konkrétnym návrhom ministerstva.
Návrh novely zákona Ministertva dopravy má za úlohu doplniť legislatívne prvky okolo európskeho roamingu a telekomunikačného úradu. Ministerstvo vnútra túto novelu využilo na vsunutie návrhu, ktorý vôbec s novelou nesúvisí a navrhuje nasledovné:
V § 4 za novooznačený odsek 9 navrhujeme vložiť nové odseky 10 a 11, ktoré znejú:
„(10) Prevádzkovateľ verejne dostupného internetového fóra je na účely tohto zákona každá osoba, ktorá poskytuje prístup na verejne dostupné internetové fórum a umožňuje na ňom vkladanie príspevkov užívateľmi.
(11) Anonymizér je služba, ktorá znemožňuje alebo sťažuje identifikáciu užívateľa internetu. Používanie anonymizéru sa zakazuje; to neplatí pre oprávnený orgán štátu alebo orgán činný v trestnom konaní.“.
Doterajšie odseky 10 až 18 sa označujú ako 12 až 20.
Odôvodnenie: Ide o definovanie pojmu „prevádzkovateľ verejne dostupného internetového fóra“ a pojmu „anonymizér“.
Dôvodom vymedzenia pojmu prevádzkovateľ verejne dostupného internetového fóra je skutočnosť, že takáto osoba nie je vymedzená v zákonnej úprave a jeho činnosť nie je regulovaná zákonom. V súčasnej dobe nie je povinný údaje z takéhoto fóra uchovávať. Pri vyšetrovaní trestnej činnosti páchanej na verejne dostupných internetových fórach orgánmi činnými v trestnom konaní alebo Policajným zborom sa stáva, že prevádzkovateľ verejne dostupného internetového fóra nedokáže prevádzkové údaje o prispievateľovi poskytnúť. Vo veľkej väčšine sa však jedná o závažné prípady páchania trestnej činnosti a z dôvodu nemožnosti získať potrebné údaje zostáva páchateľ neznámy.
Vymedzením pojmu anonymizér sa sleduje skutočnosť, že táto služba je čoraz častejšie zneužívaná užívateľmi internetu na zakrytie svojej pravej identity pri páchaní trestnej činnosti. Použitím tejto služby je páchateľovi pridelená iná (maskujúca) IP adresa a týmto spôsobom sa stáva takmer nepostihnuteľným za páchanie svojej trestnej činnosti. Vo veľkej väčšine sú pridelené IP adresy geograficky lokalizované z krajín ako USA, Švédsko, Ukrajina, Nemecko, Francúzsko a z iných. Prepojenie medzi „pravou“ IP adresou a maskujúcou IP adresou je vo veľkej väčšine realizované prostredníctvom VPN (virtuálnej privátnej siete) za použitia SSL (zabezpečená vrstva soketov) protokolu. Anonymizačné služby sa využívajú najčastejšie na šírenie detskej pornografie, dorozumievanie extrémistov na ich fórach a na ekonomické podvody.
Zákaz používania anonymizéru platí pre všetky zainteresované subjekty – podnik, prevádzkovateľ a užívateľ s výnimkou oprávnených orgánov štátu.
Nuž, tento výmysel pochádza od jedného politika. Kto to vymyslel ? Alebo sa skrýva za anomymitu? Zaujímavé je, že výnimku dostanú orgány činné v trestnom konaní. Ľudovo povedané oživujú sa praktiky sledovačky, ŠTB, ako chcete. Rovnako budú musieť prevádzkovatelia internetových fór ukladať megabajty či až gigabajty dát pre účel budúcej kontroly.
Ministerstvo ale zabúda na svoj vlastný trestný poriadok, kde toto už zakotvené je.
Trestný poriadok - Zákon č. 301/2005
§ 90
Uchovanie a vydanie počítačových údajov
(1) Ak je na objasnenie skutočností závažných pre trestné konanie nevyhnutné uchovanie uložených počítačových údajov vrátane prevádzkových údajov, ktoré boli uložené prostredníctvom počítačového systému, môže predseda senátu a pred začatím trestného stíhania alebo v prípravnom konaní prokurátor vydať príkaz, ktorý musí byť odôvodnený aj skutkovými okolnosťami, osobe, v ktorej držbe alebo pod jej kontrolou sa nachádzajú také údaje, alebo poskytovateľovi takých služieb, aby
a) také údaje uchovali a udržiavali v celistvosti,
b) umožnili vyhotovenie a ponechanie si kópie takých údajov,
c) znemožnili prístup k takým údajom,
d) také údaje odstránili z počítačového systému,
e) také údaje vydali na účely trestného konania.
(2) V príkaze podľa odseku 1 musí byť ustanovený čas, po ktorý bude uchovávanie údajov vykonávané, tento čas môže byť až na 90 dní, a ak je potrebné ich opätovné uchovanie, musí byť vydaný nový príkaz.
(3) Ak uchovávanie počítačových údajov vrátane prevádzkových údajov na účely trestného konania už nie je potrebné, vydá predseda senátu a pred začatím trestného stíhania alebo v prípravnom konaní prokurátor bez meškania príkaz na zrušenie uchovávania týchto údajov.
(4) Príkaz podľa odsekov 1 až 3 sa doručí osobe, v ktorej držbe alebo pod jej kontrolou sa nachádzajú také údaje, alebo poskytovateľovi takých služieb, ktorým sa môže uložiť povinnosť zachovať v tajnosti opatrenia uvedené v príkaze.
(5) Osoba, v ktorej držbe alebo pod jej kontrolou sa nachádzajú počítačové údaje, vydá tieto údaje, alebo poskytovateľ služieb vydá informácie týkajúce sa týchto služieb, ktoré sú v jeho držbe alebo pod jeho kontrolou, tomu, kto vydal príkaz podľa odseku 1.
Komentár:
Vymysleli niečo, čo už existuje ALE nevedia to efektívne využívať v praxi. Predsa ak je nejaké podozrenie z trestného činu, tak môžu nariadiť sledovanie a ukladanie dát. Pri prevádzke akéhokoľvek širšieho diskusného systému existujú automatizované zálohy dostupné určitý čas. Napríklad aj na SME si viem pozrieť všetky moje príspevky od roku 2004. Nikto nemusí prikazovať tieto dáta ukladať, pretože prevádzkovatelia to robia dobrovoľne. Ak by to niekto mazal na druhý deň, musel by mať ťažký stihomam.
Prevádzkujem verejné internetové fóra a knihy návštev. Nemám prístup ku všetkým databázam na serveroch, kde sa ukladajú napríklad logy s ip adresami. A čo keď zruším prevádzkovanie fóra? Mám si dáta napáliť na dvd alebo uložiť pevný disk do úschovne? Kto bude platiť nevyhnutné náklady prevádzkovateľom tisíciek diskusných fór?
Anonymne na internete: Anonymizér (prístup cez klasické web rozhranie), VPN a TOR.
Ako príklad uvediem webovú službu s výstižným názvom Hide My Ass! , pre poslancov v NRSR - skry moju riť! Túto službu prevádzkuje zahraničný poskytovateľ. Ja by som ju podľa pripravovanej novely nesmel použiť. Ale čo ak ju použije niekto v zahraničí a bude prehliadať slovenské stránky? Ako zakročíte? Ako vôbec prídete na to, že Ferko v zahraničí v skutočnosti nie je Jožko zo Žiliny? Toto ani nebudete zisťovať, lebo to nemá zmysel a technicky je to komplikované. Museli by človeka prichytiť priamo pri počítači s otvoreným prehliadačom.
Ďalším anonymným prostriedkom je VPN, tento nevyužívajú len teroristi ale na počudovanie aj firmy, ktoré chcú mať dokonale kontrolu nad svojou komunikáciou a dátami. Nie náhodou aj banky, operátori a ďalší? Podáte snáď oznámenie na slovenské banky pretože majú VPN sieť? (napríklad SLSP, VÚB , Dexia, iné... ) Teda podľa navrhovateľa sa zrejme dopúšťajú ekonomických podvodov. Službu poskytuje na Slovensku aj spoločnosť VPNhosting a T mobile. Zakážete im podnikať, pretože budú podporovať trestnú činnosť? Keď má Tmobile VPN ako telekomunikačnú službu majú to zrušiť a žiadať náhradu škody, lebo ich zákazníci to nebudú môcť používať? Ak obmedzia VPN, narušia štátnu a informačnú bezpečnosť (mimo iného).
Medzi posledný typ patrí tzv. TOR, The Onion Router, cibuľové smerovače. Tejto problematike sa venoval aj server žive.cz, kde podrobne opisuje princíp fungovania siete.
Internet už nie je súkromné a anonymné médium. Vedia kam chodíte, čo čítate, aké máte tajné mená a mailové schránky. Čo robíte o 22:35. Návrhu ministerstva vnútra sa nebojím, nebudú to mať ako regulovať. Technicky to nie je možné a nie je to ani v ľudských silách. Keby sa to aplikovalo do praxe, paradoxne sa zvýši riziko zneužitia dát. Radšej by ste sa mali venovať prevencii počítačovej kriminality. Len sa utvrdzujem v tom, že niekto je obyčajný anonymný amatér, ktorý sa ráno zobudil a vymyslel tento absurdný nápad. Bez poradenia sa s odborníkmi to šplechol do pripravovanej novely zákona. Veď to je smiešne.