Natália Blahová písala dňa 17.12 na svojom blogu článok s názvom "Holé baby a ohrozené deti". Po jeho prečítaní som jednoducho musel otvorene reagovať a pripojiť aj moju skúsenosť s dianím okolo dražby kalendára Pirelli v roku 2006. Vtedy som ako koordinátor Občianskeho združenia Študentská rada stredných škôl v Žilinskom kraji riešil oficiálny podnet od žiakov z Martina. Išlo o morálnu otázku, či je správne aby sa peniaze získané týmto spôsobom (fotenie aktov) mali verejne používať na charitatívne účely. V Pravde prebiehala dražba kalendára Pirelli a výťažok šiel na detské onkocentrum v Bratislave. Je zrejmé, že na propagáciách týchto dražieb si Pravda dáva naozaj záležať a je z toho celkom dobré PR, dokonca je o tom aj článok na Wikipedii, ktorý niekto pravidelne aktualizuje.
Dražba Pirelli - 2006. Ešte pred ukončením dražby som zavolal do Bratislavy, kde som sa rozprával s MUDr. Júliou Horákovou, vedúcou transplantačnej kliniky kostnej drene detskej FN. Mimo iného som sa pýtal, či rodičia a deti vedia z akých zdrojov sú prostriedky ktoré dostanú. Toto odmietla širšie komentovať a odvrkla že samozrejme že vedia a nevadí im to.
Morálka, hodnoty a núdza. Verím tomu, že ak ma niekto choré dieťa, prijme peniaze v krajnej núdzi od kohokoľvek. Ale toto je iná vec. Peniaze boli - len sa "nechceli" čerpať z tých správnych zdrojov, zrejme erotika vynáša lepšie a rýchlejšie. Na Slovensku charitatívne dražby nevynášajú tak ako v zahraničí (napríklad ktoré organizuje portál EBAY). Nemáme tu silné osobnosti a Slováci si zaplatia viac za erotiku alebo stretnutie s playmate ako za vydraženú tenisovú raketu.
Kto je za tým: Nedalo mi to a ešte pred ukončením dražby som zavolal aj do Pravdy. Posunuli ma k nejakému zrejme vedúcemu oddelenia - Jan Josef Kubíček, v súčasnosti multimediálny riaditeľ v Pravde. Z jeho strany padlo, že to je z morálneho hľadiska v poriadku a v podstate o nič nejde. Na otázku, prečo nerobia aukcie na predmety známych osobností (napríklad hokejistov, tenistov a pod.) odpovedal že to až tak nevynáša. Že do toho sa nezapojí toľko ľudí a podobne. Technicky mal pravdu.
Som neprajník. Hneď po ukončení dražby vyšiel článok o neprajníkoch, kde pán Kubíček nielen neuviedol všetky fakty, ale aj odmietol zverejniť moje meno - napísal, že som neznámy pán. Prečo? Oficiálne vyhlásenie ani odo mňa nevzal tak tam chýbalo. Cieľom vyhlásenia bolo vytvoriť verejnú diskusiu, či tento spôsob získavania prostriedkov, a teda podporovanie tvorby, je v poriadku. Pirelli je kalendár s erotickými aktami (pre niekoho vysokej hodnoty, niekto povie že to je zbytočné alebo lacné). Otázka je, či združenia a nadácie nevedia získať peniaze inak ako dražbou tohto kalendára. A najmä či sa musia týmto spôsobom zviditeľňovať.
V roku 2006 vyhral dražbu Marián Kirth. Zaujímavosťou je, že pán Marián si neželal byť v roku 2006 menovaný, ale v roku 2007 uviedli celé jeho meno v článku o novej dražbe. Citujem Pravdu, 2006: "Na charitu prispievam často, nezapojil by som sa aukcie, pokiaľ by som si myslel, že by peniaze mohli byť zneužité. Viem však, že v tomto prípade to nehrozí a tak som sa na nej zúčastnil, prezradil pán Marián, ktorý zároveň požiadal, aby jeho priezvisko nebolo ďalej prezentované v médiách. " Citujem Pravdu, 2007: "Do finále šiel Marián Kirth - vlaňajší víťaz dražby a Beáta Ondušková, ktorá napokon kalendár ponukou 277 777 aj získala."
Teoretická úvaha: Neviem kto je pán Kirth, ale jeho menovec v tých rokoch figuroval v spoločnosti Tabakoland, kde predávajú cigarety. Fajčenie spôsobuje rakovinu, tak prečo neprispieť na jej liečbu do onkocentra. Kúpiť kalendár 13x po sebe si nemôže dovoliť hocikto.
Dražby Pirelli sa konajú v blízkosti Vianoc, veď treba zahrať na city. Pre deti, na onkológiu, za dobrú vec. Ale za aké a koho peniaze ? Pochopil by som, keby to bolo v krajnej núdzi. Ale peniaze sú aj budú a Úsmev ako dar ich má neúrekom, nepotrebuje trocháriť so ziskom z Pirelli. Treba len deťom kalendár povesiť na stenu a povedať im: vidíte za toto sme kúpili nové prístroje.