Poučenie zákazníka pri nákupe tovaru - pozor na zľavy

Marketingové stratégie a súčasný stav predaja v maloobchode - problém tieňových zliav, postupov firiem pri tvorbe reklám a vlastnej propagácie versus podania na SOI.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Do našich miest prichádza v posledných rokoch množstvo veľkých predajcov tovaru dennej potreby. S rozšírením trhu a používaním novších marketingových ťahov vzniká aj množstvo konfliktných situácii. Našinec sa stretáva s podmienkami, ktoré su pre neho neznáme - zvlášť v dobe integrácie štátov do Európskej Únie prestáva strácať prehľad nad všeobecnou legislatívou.

Snaha zachovať aké-také právne vedomie je pritom podstatou inteligencie spoločnosti už od doby prvých zákonov - veď neznalosť zákona vraj neospravedlňuje. V súčasnosti sa teda hlavne vo veci ochrany spotrebiteľa pred nekalými praktikami predajcov rozbehla masívna mediálna kampaň Práva Spotrebiteľa. Avšak je rozdiel prečítať si zákon a pochopiť ho. Mnoho ľudí navštívilo stránku http://www.pravaspotrebitela.sk/, ktorá perfektne informuje o vybraných aktuálnych právach v únií. So skúsenosti a sledovania reálneho správania spotrebiteľa "pri čine" však konštatujem, že čitatelia ostávajú len pri čítaní a svoje práva častokrát chcú použiť v nesprávnej situácií alebo ich vyžadujú tam, kde to nieje možné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A prečo? Čítame, ale nepochopíme. Čítame, ale nezapamätáme si. Tým pádom je naše "ústne podané právo" používané v osobnej komunikácií neurčité a zle formulované (napríklad pri reklamáciách), dôsledkom toho je že mnoho ľudí sa ľahko nechá odbiť jednoduchými avšak nesprávnymi argumentami predajcu v snahe negovať ich požiadavky. Práve tieto podmienky vytvárajú priestor pre manipulovanie s mienkou zákazníka. Treba si uvedomiť čo je snahou podnikateľa - zisk a dobré vzťahy s verejnosťou - zisk je možné dosiahnuť častokrát až drzou reklamou a praktikami na hrane zákona. Slovenská Obchodná Inšpekcia nemôže byť všade a monitorovať celé spektrum výrobkov. Nie všetky podania na SOI sú oprávnené, no inšpektori ich musia prešetriť - to im zaberie čas ktorý by mohli využiť efektívnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Predstavíme si jeden z marketingových trikov :

Som podnikateľ a zakúpil som 200 notebookov. Pripravím reklamnú letákovú kampaň do ktorej zahrniem aj iné produkty, ktoré by mohli zaujať sekundárne pri nákupe notebooku - napríklad myš. Myš stojí 480 korún, na letáku urobím obrovský nápis "Akcia myš za 480, zľava 20%". Nuž tovar stál pár dní pred akciou 500. Človek sa čuduje prečo je tam nereálna zľava. Áno, pretože pred dvoma týždňami tá myš naozaj stála 600, potom zlacnela na 550 a 500 ale zľavu som na cenovke nevyznačil (niesom povinný) v súčasnoti je teda cena 480 a zľava 20% - logický nezmysel, ale z pohľadu celého obdobia, kedy tento tovar je v regáli je to vskutku aktuálna zľava. Aby som mohol prevádzkovať "legálne morálne" túto formu akcie musím do obchodných podmienok (napríklad nakupovanie v Zly obchod s r.o.) uviesť, akým spôsobom zľavu počítam, či z poslednej alebo mojej nákupnej ceny - toto musí byť samozrejme na viditeľnom mieste ak chcem byť loajálny voči Tebe koncový zákazník. (Aj tak si nákupné podmienky na stene v mojom obchode nikto neprečíta)

SkryťVypnúť reklamu

Mnohí predajcovia síce zľavy nápodobne rátajú (potraviny, výpočtová technika, oblečenie), ale neuvádzajú podmienky ich tvorby verejne - to však nieje povinnosť zo zákona. V týchto prípadoch je možné nahlasovať zavádzanie zákazníka SOI na základe Zákona o ochrane spotrebiteľa § 8 Zákaz klamania spotrebiteľa bod 1. Treba si však uvedomiť, že spôsob akým som tvoril zľavu nieje podľa bodu 1 nepravdivým, nedoloženým, neúplným, nepresným, nejasným alebo dvojzmyselným údajom. Pretože moja 20%-tná zľava je tvorená jasne podľa vyšsie uvedeného postupu. Nejasnou sa stáva až vtedy, ak zľava, ktorú som dal mojej myši nevychádza z poslednej ceny pred zľavnením ani mojej prvotnej nákupnej ceny ale z nejakej čisto vymyslenej hodnoty.

SkryťVypnúť reklamu

Logika zákazníka pri nákupe mojej myši by teda mala hovoriť :

Aha, táto zľava nevychádza z predošlej ceny, pretože mi tam nesedí, zrejme ju počítal z nákupnej veľkoskladovej ceny a chcel ma nachytať.

Ideálny zákazník - podstatná je pre mňa kvalita výrobku a cena, nie zľava /povinnosť uvádzať zľavu alebo ako ju uvádzať neupravuje ani Zákon o ochrane spotrebiteľa/, mám vlastnú mienku a dostatok priestoru i času na uvažovanie nad cenou výrobku, položka zľava ma nezaujíma.

V oblasti marketingu a tvorbe cien existuje množstvo iných trikov, no tieto by sa mi nezmestili ani do 20 stranovej semestrálnej práce, opísal som teda len jeden z nich, s ktorým sa stretávame často.

Odkazy :

Július Žatko - Ako matematika v TESCO dostala na frak

Matúš Maciak - Ako vedia počítať v Tescu

Slovník marketingu - význam slova zľava a druhy zliav

Zákon o ochrane spotrebiteľa - aktuálne znenie

Ako študent marketingovej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave sa zaoberám aj marketingovým managementom a stratégiami, situáciu sledujem zo strán predajcu i kupujúceho, snažil som sa zachovať si objektívnosť a nepreferujem nekalé praktiky spoločností vedúcich ku zavádzaniu spotrebiteľa.

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  6x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu