Prieskum trhu a verejnej mienky z pohľadu anketára

Dôveryhodnosť prieskumu? Prosím Vás, to máte odkiaľ?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
Obrázok blogu

Ako študent som dostal v roku 2003 ponuku na prácu (brigádne) v jednej renomovanej agentúre, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu a verejnej mienky.

Náborové centrum bolo v Banskej Bystrici, prišlo nás asi 7 - ľudia za rôzne kraje, mestá. V krátkosti nás zaučili a dostali sme preukazy anketára kam bolo treba nalepiť aj fotku. Riadna zmluva s vopred dohodnutými podmienkami práce.

Prieskum trhu :

Čistý zisk za jednu anketu 50 korún, doba trvania približne jednej ankety 20 minút, dotazník s cca 40 timi rozsiahlymi možnosťami a otázkami. Ľudia sa hľadali/jú podľa veku a vzdelania. Základný balík bol u mňa 20 ankiet (prázdnych formulárov) - keď boli hotové mohol som robiť ďalších 20.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Všetko má Háčik :

Mali sme nakázané hovoriť, že anketa je anonymná o to väčšie bolo prekvapenie na poslednej strane - výška príjmu, aké spotrebiče máte v domácnosti... a na záver meno i s trvalým bydliskom a telefónnym číslom. Ak mi ho dotyčný nevyplnil, nemohli si skontrolovať, či som anketu naozaj urobil. Našťastie ľudia to chápali ale neradi uverejňovali svoj príjem a obsah bytu - preto sa ten značne líšil, zaškrtávali sa neexistujúce položky, spotrebiče... polovica vyplnených ankiet vyzerala ako keby som chodil po chudobnej štvrti. Ľudia nemali televízory, mrazničky, autá...

Veru nieje Slovák taký chudobný, ako sa zdá z prieskumov...

SkryťVypnúť reklamu

Ak si občan nebude priať z akéhokoľvek dôvodu rozpracovanú anketu ukončiť musíte ju pred ním roztrhať" - podľa pravidiel firmy. I stala sa situácia... nuž učinil som tak. Prekvapilo ma konanie "vedúceho", ktorý mi oznámil, že za roztrhanú anketu musím JA zaplatiť 50 korún, lebo za 20 formulárov je automaticky 1000 korún a všetky nevyplnené musím zaplatiť - čo ale v zmluve nebolo. Nemohol som robiť nič, pretože mi to strhli z výplaty.

Prešli tri mesiace - špeciálna požiadavka na prieskum o značkách cigariet, musíte spraviť minimálne 60 ankiet. Pre mňa vtedy bolo problém spraviť 40. Napríklad je naozaj obtiažne hľadať 35 až 45 ročného, ktorý má ukončenú len strednú školu bez maturity. Kým som nenašiel, nemohol som odovzdať balík ankiet, museli v ňom byť za konrétnu skupinu vždy dvaja traja respondenti. Človek sa naotravuje stovky ľudí, vyzváňa po panelákoch a rodinných domoch. Naozaj mi to bolo niekedy trápne... Vedúcemu sa nepáčilo, keď naša skupina odovzdávala každý mesiac len 40 až 60 ankiet. A tak prišiel telefonát : "tie cigarety sú náš prioritný projekt, musíte odovzdať minimálne 80." Ja stredoškolák z Martina s časom len poobede a cez víkendy... a naprotiveň oblasť v meste Žilina. Iné vraj nemali... ako keby ľudia fajčili len v Žiline a v Banskej Bystrici - len tam sa robil ten prieskum, samozrejme to prezentovali v médiach v rámci celého Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

Nestihol som... len 65 ankiet a termín odovzdania na druhý deň. Telefonátom s vedúcim sa podarilo posunúť to, avšak prišiel mi na poštu balík s ďalšími 20 timi. Poriadne som sa naštval a spracoval som všetko do detailu a poslal na šibeničný termín až priamo do centrály v Bratislave - chcelo to ale pár dní voľna. A odpoveď ?

Výplata 4250 korún a výpoveď.

Kolegov a známych anketárov mám stále, z ich rozprávania a mojich skúseností viem, že prieskumy verejnej mienky u nás sú nedôveryhodné. Niektoré firmy a inštitúcie (najmä banky a spoločnosti zaoberajúce sa službami) si úmyselne platia za výsledky v ich prospech. Potom nastupuje rola PR agentúr aby prípadné problémy zahladili.

SkryťVypnúť reklamu

Nehovorím, že prieskumy sú nepravdivé, alebo maximálne skreslené, avšak spôsob akým sú vytvárané a kontrolované vo mne vzbudzuje neistotu - sám teda neodporúčam účastniť sa prieskumov, kde dávate svoju adresu, číslo, alebo akýkoľvek osobný údaj i napriek tomu, že to slúži len? pre proces kontroly. V prípade, že sa stretnete s akýmkoľvek prieskumom, je potrebné hneď na začiatku vedieť, či požadujú adresu pre overenie správnosti ankety (pozor - niektorí drzáni si odpisujú meno priamo zo štítku na dverách v paneláku, alebo na dome). Agentúry totiž medzi sebou spolupracujú a databázy adries neostávajú tak celkom v tajnosti. Niektorí zamestanci v nich sú úmyselne nasadení inými spoločnosťami (najmä sro a živnostníkmi), aby popri práci anketára zisťovali aj príjmy osôb a ich vybavenie. Potom Vám o pol roka príde na adresu ponuka na perfektný zájazd len za 120 korún, kde si môžete kúpiť predražené hrnce.

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  6x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu