
V prvej časti článku sme si predstavili elektromobily a ich efektivitu vzhľadom na súčasné možnosti. Analyzovala sa cenová návratnosť, výkon a dojazd. Auto na vodíkový pohon je čosi komplikovanejšie po technickej stránke a návratnosť je zatiaľ neznáma. A čo bezpečnosť?
Vodík sa uchováva v kvapalnej alebo plynnej forme. Pri oboch je stlačený pri nízkej teplote. Kvapalný má iba 20 Kelvinov, čo je -253 °C. Čerpacia stanica s nádržou a výdajným stojanom musí byť prispôsobená tak, aby bolo čo najmenšie riziko ohrozenia pri preprave paliva. Práve preto je tankovanie bezpečné, ak je obsluhované roboticky pomocu počítača. I keď už niektoré upravené autá na vodík jazdia, v prípade masového nárastu dopytu by mohol byť problém najmä s tankovacími zariadeniami. Vodík má malú molekulu. Táto okamžite prejde cez najmenšie poškodenie v tesnení, zvary alebo cez ventil.
Aké sú teda možnosti výroby energie vodíka?
Jednou možnosťou je palivový článok. Tento spája vodík a kyslík, pričom vzniká elektrická energia a voda. Ide o reakciu podmienenú katalyzátorom, vzniká aj teplo. Výhodou pokročilého výskumu v tejto oblasti je aj to, že v podobných článkoch sa dá vyrobiť energia z metanolu či etanolu. Najmä v prípade etanolu ide o lacnejšie a jednoduchšie riešenia (výroba, skladovanie, preprava). Pri chemických reakciách v palivových článkoch sa nespotrebúvajú elektródy. Míňa sa iba palivo a samozrejme katalyzátory, vďaka ktorým reakcia prebieha. Vyrobená elektrina potom poháňa elektromotor v aute. To je bezpečnejšie ako klasický motor na plynný vodík.
Palivové články má napríklad Honda FCX Hydrogen, model 2009.
Medzi výrobcov motorov využívajúcich vodík, i keď s kombináciou bežného paliva, patrí aj BMW. Dvanásťvalcový motor modelu BMW 7 Hydrogen má výkon 260 koní, to je o 200 koní menej ako pri bežnom motore tohto typu. Maximálna rýchlosť je obmedzená elektronicky na 230 km/h. Obyčajným tlačidlom prepnete režim spotreby benzínu alebo vodíka. Dojazd je okolo 680 kilometrov z toho 200 na vodík. Majitelia tohto auta asi na spotrebu nehľadia, vodík je len doplnkový ekologický zdroj energie. A tankuje sa takto:
Na rozšírenie áut s vodíkovým, či kombinovaným pohonom si musíme ešte počkať. Najväčším problémom sú skladovacie stanice a výroba vodíka. Návratnosť kúpy auta s vodíkovým motorom môže byť zaujímavá. V súčasnej dobe nie je dostatočné množstvo údajov, aby sa dala exaktne vypočítať. Niektorí technickí nadšenci preto neváhajú a prichádzajú s vlastnými riešeniami (video nižšie).
Otázka do diskusie. Aká môže byť efektivita svojpomocne vyrobeného generátora?