reklama

Originálne diely VW Group - nekupujem, ak nemusím.

VW testoval čínske brzdové platničky - zhoreli. Zvláštne. Všetky diely nakupujem v renomovaných obchodoch, sú originálne a podstatne lacnejšie. O tom ako si VW robí dlhodobo PR na vlastný servis, alebo bežne šetrím stovky eur a všetko funguje. Pripravil som pre Vás výmenu rozvodov na Passat - 4.0, W8. Ak chcete vedieť koľko som ušetril, čítajte ďalej. Minirecenzia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (81)

Volkswagen prekvapil v roku 2002 viacerými zaujímavými modelmi. Špecifická a najsilnejšia výkonová trieda Passat bola vybavená atmosférickým motorom s obsahom 3999 cm3 spolu s manuálnou šesťstupňovou alebo automatickou päťstupňovou prevodovkou. Od bežného modelu ho rozoznáte len označením W8 na prednej maske, dvoma zdvojenými koncovkami výfuku a samozrejme prekvapujúcim zvukom a výkonom - 202kW/275 koní. Zrýchlenie na 100 je za úctyhodných 6,5 sekúnd. Rýchlosť je obmedzená na 250, ale motor povolí až 285 po úprave riadiacej jednotky (299 koní), pričom tachometer končí na magických 300.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Passat W8 je vybavený stálym pohonom 4x4 - systém Torsen. V kombinácii s manuálnou prevodovkou sa na spojkový pedál prenáša až 370 Nm krútiaceho momentu, čo je pomerne vysoká hodnota. Pre pohodlnú jazdu odporúčam automat a manuál pre náročných, na spotrebu nehľadiacich jazdcov. Brzdy sú dimenzované skutočne nadštandardne, predné kotúče ATE majú priemer až 334 milimetrov. Pri výmene kotúčov si ale pekne priplatíte - náhrada ATE je len na objednávku od Brembo alebo Zimmermann. Pri brzdových platničkách je možné využiť rôzne značky od ATE, Ferodo, ECS a podobne.

Spotreba je od 13 do 17 litrov benzínu v meste (VW odporúča N98) a 9 až 11 litrov mimo mesto. Chod motora je veľmi kultivovaný a tichý. Starajú sa o to aj dva vyvažovacie hriadele, ktoré sú poháňané priamo od kľukového hriadeľa cez remeň, ktorý sa naschvál po 120 000 kilometroch zoderie. Jeho výmena je štandardným servisným úkonom pri výmene rozvodov. Zodratie remeňa spôsobuje pri otáčkach nad 3000 vibrácie aj klepanie motora. Rozvod motora je riešený reťazou, našťastie ju netreba meniť. My sme menili vonkajší rozvod poháňajúci alternátor, servo, klimakompresor a vodnú pumpu. Samotné auto je výborné na dlhé cesty, zvlášť diaľnice. Pri rýchlosti 130 sa bežne dostanete na hodnotu 10l/100 km. Do nádrže sa zmestí viac ako 85 litrov benzínu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyznali by ste sa v tom? Motor W8, kód BDN

Obrázok blogu


Servisný interval - 120 000 kilometrov

Tento servisný interval zahŕňa výmenu remeňa, dvoch kladiek, napínacieho člena, vodnej pumpy, remeňa pre vyvažovacie hriadele a napínacej kladky pre tento remeň. Hodnota opravy presahuje v originálnom servise VW sumu 550 eur za diely a cca 250 eur za prácu. Nehovoriac o tom, že alternátor v tomto aute si žil vlastným životom a bola potrebná výmena uhlíkov a ložísk. Keby som mal kupovať nový alternátor, tak môžem čakať mesiac na výplatu. Repas stál 60 eur vrátane roboty a ložísk, ktoré som objednával z Rakúska, pretože naše predajne nemali vysokootáčkové ložiská. Ak ste na servisný interval zabudli, motor Vás upozorní cvrlikaním kladiek a škrípaním od rozvodového remeňa, ktorý sa môže aj roztrhnúť. Potom bude oprava drahšia, alebo zničený motor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zodratý remeň vyvažovacích hriadeľov spôsoboval cvakanie na remenici.

Obrázok blogu

Originálne diely v autorizovanom servise vs. orignálne diely v obchode

Ako náhrady som použil plne kompatibilné a skutočne kvalitné výrobky značiek INA (kladky), CONTITECH (remeň) a vodnú pumpu BOSCH. Iba dva napináky a remeň pre hriadele sa nedali kúpiť - len originál. Celková suma za diely: 400 eur. Kamarátovi, s ktorým sme auto skladali, som doložil 150 eur. V inom ako autorizovanom servise by oprava stála od 640 eur. Takže stále šetrím, aj keby sme to nerobili doma v garáži. Celkom chápem PR oddelenie VW Group, že sa všemožne snaží tlačiť na predaj originálnych dielov. Ale pritom VW sám používa diely výrobcov - napríklad ATE, INA a podobne. Tieto si kúpite aj priamo v obchode - lacnejšie. Čínske diely som ešte nevidel. Nie je jednoduché ich doviesť. Nech koná colnica a inšpekcia, nie PR oddelenie VW Group, ktoré ich bez dôkazov odkiaľ sú a kto ich predával ukáže v teste. Odjazdil som na brzdách ATE 6 okruhov na Slovakiaringu. Po 7 by začali horieť, dymili aj po vychladení na okruhu.Neodborný servis vozidiel

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Priznávam, auto neservisujem v odbornom servise. Mechanický systém motora je obyčajné technologické lego. Skúsený mechanik Vám vie poradiť aj vymeniť niektoré veci, niečo zvládnete aj doma. Nikdy sa ale nepúšťajte do výkonov, ktorým nerozumiete, môžete si nenávratne poškodiť motor. Zvlášť pri výmene rozvodov. Vždy sú dôležité uťahovacie momenty, nastavenie remenice do správnej polohy, časovanie a podobne. Na niektoré úkony sa vyžaduje špeciálne náradie, ktoré jednoducho nezoženiete. Aj my sme pri výmene rozvodov použili neštandardné výkony - zablokovanie motora na zotrvačníku, filtrovanie chladiacej kvapaliny cez pančuchu :)

Finty pre Passat W8

Časom sa môže rozhádzať variabilné časovanie ventilov. Môže za to uloženie solenoidov, do ktorých ide napätie 0 až 5V. Systém časovania ventilov sa zanesie olejom a nefunguje. Motor stratí výkon, môže klepať. VW servis - výmena časovacích členov - motor von, tisíce eur. Alternatíva - pustiť do solenoidov 12V z batérie a ak nie sú úplne mŕtve, odlepia sa a bude to fungovať - riešenie zadarmo. Len treba prepláchnuť motor. Ďalšou bežnou chybou u týchto motorov sú pokazené lambda sondy. Jedna sonda stojí okolo 70 eur. Sú tam štyri. Vymeniť sa dajú len tak, že sa vyberie motor - úkon za 1000 eur. Ide to aj inak. Vybrať motor aj s kolesami a prevodovkou :) polovičný čas a 500 na dovolenku.

Systém motor von

Súčasné generácie áut VW Group vyžadujú už pri výmene drobných dielov zhodenie chladičovej steny, ba dokonca vybratie motora. Výmena súčiastky za 50 eur stojí 200 eur len na obslužných činnostiach. Nechcel by som meniť lamda sondu na Audi A8 6.0 alebo novej S8. To je robota na 2 dni, nehovoriac o nutnosti špecifických nástrojov a manuálov. Bežný servis to nespraví. Zákazníkom, ktorí si tie autá kúpia nejde o peniaze ale o čas.

Solenoidy sa nachádzajú vľavo a vpravo, vychádzajú z nich káble s napätím 0-5V.

Obrázok blogu

Záverom pripájam fotografiu zloženého motora po úspešnom štarte.

Obrázok blogu

Otázka do diskusie: kde servisujete Vaše vozidlá, aké diely používate?

Orientačné cely dielov nájdete napríklad v katalógu ELIT

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu