Pod povrchom systému eCall: budeme sledovaní alebo nie?

Európsky parlament prijal rezolúciu na základe ktorej bude od roku 2015 vo všetkých autách povinné vybavenie na automatické privolanie pomoci tzv. eCall. Čo všetko tento systém dokáže, koľko bude stáť, ako sa aktivuje a čo bude robiť, keď nebude robiť nič sa dozviete práve tu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Rezolúcia parlamentu EU bude bezpochýb aplikovaná v praxi. Jednotka eCall sa bude do nových vozidiel umiestňovať povinne na výrobnej linke a nebude žiadnou formou príplatkovej výbavy. Či to výslednú cenu zvýši alebo nie je len na pleciach predajcu. Vozidlá vyrobené pred 31.12.2014 nebudú mať toto zariadenie v povinnej výbave - bude to dobrovoľné. Ceny na doplnkovú inštaláciu sa však líšia, niektoré zdroje uvádzajú okolo 100 eur a niektoré 400 až 600. Je pravdepodobné že poisťovne tento moment využijú a naviažu svoje produkty na doplnok, ktorý pri krádeži môže fungovať ako GPS lokalizátor a rovnako pri nehode poskytne údaje pre uzatvorenie škodovej udalosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Základná funkcia je jasná: privolať prvú pomoc vďaka integrovanej SIM karte s roamingom (zariadenie má fungovať bez karty), poskytnúť súradnice polohy a iné údaje. Aktivácia prebehne pri nehode a to vďaka signálu akcelerometra a airbagu. V palubnej doske sa má nachádzať aj mikrofón, môžete teda odpovedať na otázky operátora, prípadne si zavolať v núdzi pomoc sami. Aj keď nie je presná špecifikácia jednotky daná, podľa Miroslava Dojčáka, riaditeľa Autoklubu Slovakia Assistance, bude eCall zbierať údaje 60 sekúnd vopred a 15 sekúnd po nehode. Identifikuje aj preťaženie, smer a rýchlosť. Potiaľto platí oficiálna požiadavka vyplývajúca z rezolúcie. To, že sa jednotka môže použiť na platenie mýta, ukladanie pokút za rýchlosť, či sledovanie pohybu záujmových osôb sa už nehovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľom je zachrániť 2500 životov ročne. Nenamietam, je to ušľachtilá myšlienka a môže zachrániť život aj mne. Problémom je ale dostupnosť pomoci. Dojazdová doba sanitky je do 10-15 minút (97% sídiel spojených cestami) a nad 15 minút pri 3% územia. Nie je tajomstvo, že sanitka niekedy nepríde ani za 20 minút a to môžete bývať v ideálnej lokalite. Európsky parlament sa zaujíma o záchranu životov pri ťažkých haváriách, vtedy ide ale doslova o sekundy. Vodič so zástavou srdca alebo dýchania, či masívnou traumou neprežije ani 10 minút. Každá nehoda je individuálna a eCall preto môže pomôcť pri efektívnom riadení záchrannej služby, ale aj napriek tomu nemusí zachrániť život - jednoducho to nestihne. Otázkou teda je, čo sa naozaj stane počas roku 2015, aká bude výsledná štatistika. Pokiaľ budú čísla pozitívne, všetci budeme radi, ale pokiaľ sa nezmenia zrušíme eCall? A kto, ako a kedy sa dozvie že moja jednotka eCall vôbec funguje? Bude mi štát garantovať, že pri nehode mi jednotka naozaj pomôže tak ako má?

SkryťVypnúť reklamu

Umiestnenie prvkov eCall vo vozidlách BMW

BMW eCall
BMW eCall 

Automobilka BMW vybavila už viac ako 500 000 vozidiel svojim vlastným systémom. A zapojil sa aj Mercedes, Volvo, ... Nie je teda na mieste spracovať štatistiku nehôd týchto vozidiel s aktívnym systémom eCall a vyhodnotiť počet zachránených životov? Myslím že práve tu by sme dostali reálny konverzný pomer.

Jednotka eCall má umožňovať odosielanie údajov v reálnom čase. O údaje môže požiadať používateľ (ale nevieme zatiaľ koho a kde), ale aj štátne orgány, predovšetkým polícia v prípade podozrenia z trestného činu (napríklad krádež vozidla). To je užitočné. Ale mohli by tam pridať aj údaje o prekročení rýchlosti, zapnutých pásoch, identifikačné údaje ako technický preukaz, platnosť STK, EK, mýto a podobne. Potom pôjde o ideálny administratívny systém a cestné kontroly sa môžu obmedziť len na kontrolu alkoholu. Kto môže namietať pri porušovaní zákona? eCall je teda úplne legálny a netreba sa báť.

SkryťVypnúť reklamu

Chcel by som pripomenúť poslancom NRSR, aby si dali pozor, za čo zahlasujú. Aby neotvorili pandorinu skrinku ako pri Eurovale. Niektoré rozhodnutia sa ťažko berú späť.

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  6x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu