
S Volkswagenom Passat W8, r.v. 2002 s automatickou prevodovkou som od roku 2009 najazdil takmer 90 000 kilometrov. Prevodovka bola predošlým majiteľom vymenená za úplne novú kvôli poistnej udalosti. Olej mal "najazdené" približne 160 000 kilometrov. Približne pred dvoma mesiacmi som začal pociťovať pri radení nezvykle pomalé reakcie. Prevodovka dokonca prestala podraďovať o dva stupne pri predbiehaní. Pôvodne som mal obavu, či tam nebude porucha elektroniky, čerpadla alebo hydrodynamického meniča. Vo všetkých prípadoch by bola oprava nákladná a vyžiadala by si komplet demontáž motora a prevodovky. Našťastie to bolo len starým olejom ATF a filtrom.
Nakoniec výmena oleja bola jednoduchou trojhodinovou záležitosťou, ktorá sa dá zvládnuť podľa manuálu, ktorý som si zakúpil od vydavateľstva Bentley Publishers. Autorizovaný servis VW nenavštevujem. Iba v súrnom prípade objednávky náhradných dielov, ktoré sa inde kúpiť nedajú. Výmena oleja v automatickej prevodovke ale nie je pre začiatočníkov, jednoznačne to neodporúčam ak neviete čo robíte - poškodiť sa dá veľa v krátkom čase.

Automatická prevodovka VW, r.v. 2002 má olejovú náplň oddelenú od náplne diferenciálu, no pri manuálnej si náplň delia. Olej ATF, ktorý sa vymieňal mal pri vypúšťaní silnočiernu farbu a bol pomerne hustý. Vaňa obsahovala aj drobné kovové nečistoty a bolo ju treba komplet vyčistiť - len to trvalo hodinu. S kamarátom sme naplnili filter novým olejom, nasadili na miesto a pripravili prevodovku na režim naplnenia. Pri nasadení vane bolo treba vymeniť aj tesnenie. Oficiálne by sa do prevodovky mal olej naplniť čerpadlom, no u nás nebolo po ruke. A nastal problém. Prevodovka si olej nenatiahla, ani keď bol naplnený až po miesto, kedy už vytekal von. V tomto prípade existuje jeden trik, ktorý Vám servis VW neporadí: zaradiť rýchlosť a nechať auto v režime D "tzv. plazenie" a prevodovka si olej natiahne. Len ho musíte stíhať dopĺňať - po ruke sa zíde veľká striekačka. Ak by si olej nenatiahlo, dá sa ešte odpojiť chladič oleja za nárazníkom a na vedení urobiť podtlak kompresorom. Ak by nepomohlo ani to, tak ste si poškodili olejové čerpadlo a oprava bude stáť +- 1400 eur a máte zarobené :)

Jediný problém, ktorý ešte musím vyriešiť, je netesnosť medzi prevodovkou a diferenciálom (vidno na fotke). Na to sa chystám o mesiac. Ale späť k výmene oleja v prevodovke. Podľa mojich informácii to niektoré autoservisy robia tak, že nevymenia filter (čerpadlo tak nestratí kvapalinu a tlak), prípadne vôbec neotvoria vaňu a nechajú olej len pretiecť cez externé čerpadlo, čím sa ale neodstránia nečistoty a filter bude zanesený a menej priechodný. Naúčtujú ale kompletnú výmenu. Po mojej "neautorizovanej" výmene oleja prevodovka opäť preraďuje presne a bez dlhej odozvy. Náklady na výmenu v servise mi vypočítali na 160 eur. Ja som ušetril skoro polovicu. Ak máte problémy s automatickou prevodovkou a nepresné radenie, vyskúšajte najskôr výmenu oleja. A výmeny na VW Passat 2001 - 2004 robte pravidelne pri manuálnej aj automatickej prevodovke - odporúčam po 60 000 km. Oplatí sa to, prevodovka bude mať skutočne večný život. Údajne až 80% chýb automatických prevodoviek VW vzniká práve kvôli opotrebovanému oleju.
Aké máte skúsenosti Vy? Necháte si vymieňať olej aj v prevodovke?