Týkala sa toho, akým spôsobom sa nedať oklamať podvodnými e-mailami a neprísť tak o svoje peniaze. Uvediem pár rád ako tieto podvodné správy vedieť rozoznať a vyhodnotiť. Na úvod však pre lepšie pochopenie uvediem aj motiváciu týchto podvodníkov, čo môže veľa ľudom poradiť aj v tom ako s im brániť.
Prečo mi chodia podvodné e-maily?
Pozná to asi každý z nás. Do e-mailovej schránky nám príde správa, buď o senzačnej výhre, alebo z našej banky, prípadne od vzdialenej neznámej rodiny, ktorá nám ide poslať miliónový majetok. Na prvý pohľad môže niekomu podskočiť srdce s myšlienkou „Už sa aj na mňa usmialo šťastie“. Všetky tieto správy väčšinou majú jeden znak spoločný a to je, vylákanie istých osobných informácií. Treba si uvedomiť, že v dnešnej dobe kedy finančné transakcie prebiehajú online, na krádež peňazí zlodej nemusí stáť pri nás ale stačí mu dostať sa k našim osobným informáciám. A toto je zväčša účel týchto e-mailov. Dokonca veľa podvodov prebieha už aj formou telefonátov.
Ako rozpoznať, že ide o podvod a ako sa mu brániť:
Existuje niekoľko pravidiel, ktoré nám vo väčšine prípadov pomôžu rozpoznať že ide o podvod:
1 – Správnosť e-mailovej adresy
Skúmajte adresu odosielateľa. Ak je e-mailová adresa zvláštna, určite ide o podvod. Pozor aj na malé rozdiely ako je formátovanie, alebo diakritika.
2 – Obsah správy
Často krát tieto podvody majú pôvod v zahraničí a z toho vyplýva aj neprofesionálny obsah správy. Grafika môže byť totožná s inštitúciou, za ktorú sa podvodníci skrývajú, ale časté sú gramatické chyby, alebo zlý text. Je to jasný dôkaz podvodu.
3 – Nátlak
Častým ukazovateľom, je vytvorenie tlaku k nejakej akcii. Napríklad vás nútia rýchlo poslať určité osobné údaje, alebo otvoriť prílohu v e-maily. Nikdy nepodľahnite tomuto časovému nátlaku a uistite sa, že sa nejedná o podvod.
4 – Poslanie osobných, alebo prihlasovacích údajov
Tento bod je obzvlášť dôležitý. Ako som písal vyššie, tieto správy majú väčšinou za úlohu od vás dostať určité osobné informácie. Za žiadnych okolností, nikdy neposkytujte vaše osobné, alebo prihlasovacie údaje takýmto subjektom. Vaša banka, alebo inštitúcia ich nikdy touto cestou žiadať nebude. Vaše osobné a prihlasovacie údaje používajte len na prihlasovanie k systémom pre ne určené.
5 – Overenie
Ak je podvod kvalitný, niekedy je ťažké ho odhaliť. Ale vždy ak si nie ste istý odporúčam oficiálne osloviť inštitúciu cez jej oficiálne kontaktné údaje, či ide naozaj o ich komunikáciu, alebo o podvodníkov.
6 – Používanie viac faktorov autorizácií
Pri prihlasovaní do systémov na internete, potrebujeme určité heslá, overenia atď. Čím viac faktorové overovanie máte, tým je pre podvodníkov náročnejšie ich všetky od vás dostať a zneužiť.
7 –Pozor aj na iné formy komunikácie
Tieto praktiky neprebiehajú len pomocou e-mailov. Časté sú aj správy sms, telefonáty, alebo správy cez rôzne aplikácie. Platia tu podobné pravidlá ako pri e-mailoch a treba byť rovnako obozretný.
Verím, že tieto rady Vám môžu pomôcť k odhaleniu týchto podvodov a ochrane vašich financií. Žijeme v dobe digitalizácii, ktorá nám často krát uľahčuje život, ale prináša aj mnohé riziká. Tieto podvody sa časom menia a prispôsobujú, preto treba byť vždy obozretný.