Základné (ale aj stredné) školy sú na Slovensku uniformné a pri rozhodovaní rodičov, kam zapísať svoje dieťa do školy asi najdôležitejšiu úlohu zohráva poloha, príp. vybavenie školy ako bazén, telocvičňa atď.
Vyučovací proces je aspoň na papieri takmer úplne rovnaký, od názvov, počtu a hodinovej dotácie jednotlivých predmetov až po vyučovacie metódy. Nie je preto dôvod vyberať si školu na základe iných kritérií. A teda nie je ani dôvod na konkurenčný boj jednotlivých škôl o žiaka, a preto chýba väčšia snaha o skvalitnenie vyučovania. Jednoducho povedané, v rámci mantinelov, ktoré sú dané ministerstvom školstva, do ktorých je každá škola povinná sa zmestiť, nič svetoborné, čo by prinieslo zvýšenie kvality výučovania nevymyslíte.
Otázka teda nestojí ani tak, či plošne zredukovať, alebo nezredukovať množstvoučiva, ale či odbremeniť školy od jednotvárnosti a dať im možnosť sarozhodnúť, čo budú vyučovať a koľko. Jediným kritériom by bol akýsi základ vedomostí, ktorý by bol povinný pre všetky školy, a teda by bol meranýmaturitou a monitormi. Žiaci, resp. ich rodičia by sa sami mohli rozhodnúť, či chcú aby ichdieťa malo viac hodín matematiky, menej dejepisu atď. jednoducho tým, akú školu by si vybrali. To by prinútilo aj školy ešte viac súperiť o žiakov a byť kvalitnejšími. Kvalitné gymnázium by si nemohlo dovoliť obísť matematiku, ani biológiu, ale bola by tam právomoc doplniť dajme tomu v poslednom ročníku výučbu konkrétnym predmetom - ďalším cudzím jazykom alebo informatikou - na úkor "tradičných" predmetov.
Týmto sa zníži počet "povinných" predmetov, a ak nie počet, tak aspoň ich hodinová dotácia, čím sa zvýši počet a čas na "výberové predmety", ktoré si budú môcť vyberať sami žiaci. Namiesto nezmyselne stráveného času nad pre niekoho nezaujímavou matematikou si študent voľbou informatiky zvýši nielen vedomosti, ale aj motiváciu. Je samozrejme iné študovať niečo so škrípajúcimi zubami ako s radosťou alebo aspoň so záujmom. Každý žiak toho-ktorého typu školy by bol povinný zvládnuť akési povinné kurikulum, základné vedomosti zo všetkých predmetov. Tie ďalšie by už záležali na jeho výbere.
Na záver ešte jedna poznámka k diskusiám nielen na stránkach sme.sk.Samozrejme, že radoví učitelia chcú zachovať alebo dokonca zvýšiť počet hodín svojho predmetu. To je prirodzené tak isto, ako stavbári chcú aby sa viac stavaloa poslanci, aby sa neznižoval počet členov v NRSR. Všetci chcú mať svoju prácu istú.