Krátke zamyslenia nad prácou programátora I: Prečo?

O dôležitosti a význame otázky „prečo?“ v práci programátora.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Otázka „prečo?“ je jedna z prvých otázok, ktoré každý človek vo svojom živote začne pokladať ostatným. Veľmi rýchlo ich tým dokáže dostať do vývrtky, pretože je schopný ju položiť opakovane v krátkom slede a pýtať sa na zdanlivo banálne otázky. Prečo je cesta čierna? Prečo je strom zelený? A prečo ten vtáčik odletel? A prečo ideme tam a nie sem? A prečo nedostanem zmrzlinu? A prečo, a prečo, a prečo… Banality pre dospeláka, pre dieťa hlavný zdroj informácie, jeho rozvoja, snahy o pochopenie sveta, do ktorého sa narodilo a zatiaľ mu vôbec nerozumie. Pre dospelého človeka táto otázka teda môže mať (oprávnene?) negatívnu pachuť, môže reagovať uštipačnými odpoveďami typu preto, lebo som povedal, lebo medveď, lebo, lebo, lebo! A vôbec, nepýtaj sa už, lebo si sa spýtal už stokrát a mám toho dosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Moje druhé, a možno rovnako dôležité, stretnutie s otázkou „prečo? “ bolo niekedy v druhom či treťom ročníku na vysokej škole, keď sme mali prednášky z predmetu Elektromechanické meniče s docentom Voženílkom, ktorého „obľúbenou“ otázkou boli nevinné, ale s ostrým pohľadom vyslovené slová „a proč? “ Počas celého semestra bola táto otázka položená nespočetne veľakrát a po nejakej dobe, keď aj študenti pochopili, že pán docent toho zlého iba hrá, ale v skutočnosti je to dobrák od duše, sa začali pýtať aj oni jeho. Tí, ktorí túto „hru“ začali hrať s ním, zistili, že sa od neho veľa dozvedeli nielen počas prednášok, ale aj na konzultáciách, kam začali chodiť. Tí, ktorí nemali záujem (alebo si mysleli, že všetko vedia?), si otázku „a proč? “ vypočuli niekoľkokrát počas skúšky. Tí menej šťastní by spravili lepšie, ak by drzo odpovedali pro slepičí kvoč, postavili sa a s pozdravom odišli. Počas skúškového obdobia totiž tento dobrák od kosti zostal dobrákom, ale veľmi prísnym.

SkryťVypnúť reklamu

Tretie, aj keď možno iba dva-a-polté, stretnutie s otázkou „prečo? “ bolo približne v rovnakej dobe, keď sme mali s docentom Machom (ktorý bol tiež dobrák a zmysel pre humor ilustroval viečkom od kyslých uhoriek značky Machland, ktoré mal pripevnené na dvere svojej pracovne) prednášky o manažmente kvality (v elektrotechnickej výrobe, všetky tie leany, Toyoty, kaizeny a podobne – takto spätne mám pocit, že to bol úžasný predmet). Jednou z techník, o ktorých nám rozprával, bol diagram príčin a následkov, podľa pána, ktorý ho predstavil ako prvý aj Išikawov diagram. V tomto diagrame je znázornený problém hlavou pomyslenej ryby a kostra a kosti predstavujú možné príčiny tohto problému. V snahe prísť na to, aká je skutočná príčina problému, a nie len tie na prvý pohľad viditeľné „hlúposti“, každá z týchto možných príčin prechádza technikou „piatich prečo“. Netreba sa uspokojiť s prvou, druhou ani treťou odpoveďou, štatisticky je dôležitá až tá piata.

SkryťVypnúť reklamu

Išikawov diagram znázorňujúci možné hlavné príčiny rozmazanej fotografie.
Išikawov diagram znázorňujúci možné hlavné príčiny rozmazanej fotografie. (zdroj: Cmglee, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons)

Posledné zásadné stretnutie s otázkou „prečo? “ bolo v knihe Start With Why, ktorú napísal Simon Sinek. Popisoval v nej dôležitosť otázky „prečo? “ a staval ju na prominentné miesto v strede kruhu a otázky „ako? “ a „čo? “ tvoria až jeho ďalšie vrstvy. Tí, ktorí vedia prečo robia to, čo robia a dokážu túto ideu prerozprávať ostatným ľuďom v svojom okolí, majú oproti ostatným veľkú výhodu.

Ak si kladiete otázku „Prečo, prečo to robím? “, tak odporúčam pozrieť si film The PHD Movie a zaspomínať na svoje študentské časy.

Teraz si možno poviete, prečo to všetko píšem, ako toto všetko súvisí s informačnými technológiami a programovaním?

SkryťVypnúť reklamu
  • Za ostatné mesiace som nadobudol názor, že zákazník má vždy nejaký problém a ten potrebuje vyriešiť.

  • Pritom nevie, aké je vhodné a efektívne riešenie – ak by to vedel, tak si problém vyrieši sám.

  • Nemá záujem, kapacity a ani možnosti vyriešiť si problém vlastnými silami – jeho práca a pridaná hodnota spočíva v niečom inom, než implementácii softvérových riešení.

  • Zákazník sa v dobrej viere obracia na profesionála, ktorý pochopí jeho problém a navrhne riešenie.

  • Profesionál v informačných technológiách často nerozumie problému zákazníka, neraz ide o úplne inú oblasť, takú s ktorou sa nikdy predtým nestretol.

  • Aj ak by išlo o všeobecné procesy napríklad z oblasti riadenia ľudských zdrojov či účtovníctva, existujúce procesy zákazníka môžu byť natoľko rozdielne a je nemožné ich všetky zmeniť iba preto, aby bolo možné použiť už existujúce krabicové riešenie a je buď treba robiť zmenu dlhodobo a postupne, alebo riešenie prispôsobovať. Alebo niečo medzi tým.

  • Zodpovedným a efektívnym riešením je teda spraviť zo seba malé dieťa, prísneho docenta, odborníka na manažment kvality alebo energického podnikateľa a pýtať sa hlavne jednu otázku: Prečo?

Karol Bujaček

Karol Bujaček

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  328x

Absolvent elektrotechnickej fakulty v Prahe, programátor a optimisticky veriaci v to, že veci sa dajú robiť lepšie a jednoduchšie. Zoznam autorových rubrík:  spoločnosťBratislava-Nové MestoElektronizácia SlovenskaInformačné technológieo práveRuskoNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

108 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu