Miliarda pre Bratislavu/ský kraj, bez ktorej sa nepohneme. Doslova!

Eurofondy sú hrozná nuda. V prípade tých bratislavských sa však schyľuje k dráme!

Miliarda pre Bratislavu/ský kraj, bez ktorej sa nepohneme. Doslova!
Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Na druhej strane bez nich by sme jazdili do Petržalky iba autobusmi, po meste by sme sa hrkotali v štyridsať ročných električkách a starým trolejbusom by trieskali dvere tak, že ešte teraz ma mykne keď si na to spomeniem. Ani ten most Chucka Norrisa (Cyklomost Slobody) by sme nemali …

Budúca stanica Filiálka pre regionálne vlaky
Budúca stanica Filiálka pre regionálne vlaky 

Zhruba do marca bude jasné, koľko z eurofondov sa dostane do Bratislavského kraja v období 2021-2027. Ťažko sa tomu verí, ale vláda SR, Bratislavský kraj a mesto Bratislava ťahajú asi prvýkrát od revolúcie za jeden povraz. Na vysvetlenie. Podľa bruselských pravidiel by na projekty v Bratislavskom kraji došlo za sedem rokov cca 20 miliónov EUR. Radšej aj slovom “dvadsať miliónov”. To je tak málo, že ani mi nenapadá, k čomu to prirovnať. Vláda, župa a mesto sa snažia aby v rámci tzv. “flexibility” a “medzifondového transferu” prišlo na projekty realizované v našom kraji viac ako miliarda eur. Keby to niekoho zaujímalo, viac tu: https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/25931/1

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Nová električková radiála na Mlynských Nivách.
Nová električková radiála na Mlynských Nivách.  

Dôvod je jednoduchý. Odkedy eurofondy na Slovensku máme, bol Bratislavský kraj obchádzaný pre svoju údajnú vyspelosť. Z diaľky to tak podľa HDP možno vyzerá. My čo tu žijeme, vieme o kvalite dopravnej, školskej, zdravotníckej či sociálnej infraštruktúry, svoje. Jednoducho, "SME CHUDOBNÝ "BOHATÝ" REGIÓN". A doterajšie vlády s tým nič nerobili, lebo ľahšie sa míňali (rozhajdákavali) európske peniaze na sociálne podniky, školenia, analýzy …

Aj tadeto by mala ísť nová električková radiála do Podunajských Biskupíc a Vrakune.
Aj tadeto by mala ísť nová električková radiála do Podunajských Biskupíc a Vrakune. 

Žiaľ nefunguje to tak, že eurofondy prídu na Slovensko automaticky tak, ako si to navrhne naša vláda, župa a mesto. Návrh, ktorý odišiel do Bruselu rešpektuje všetky eurofondové pravidlá, je podložený argumentami s neoddiskutovateľnými dátami. Napriek tomu, debata o tom, aby to dopadlo podľa našich predstáv, je zatiaľ pomerne tvrdá, ostrá, ťažká …, vyberte si.

SkryťVypnúť reklamu
Odtiaľto by malo pokračovať predĺženie Dúbravsko-Karloveskej radiály v smere na Bory
Odtiaľto by malo pokračovať predĺženie Dúbravsko-Karloveskej radiály v smere na Bory 

O akých projektoch sa vlastne bavíme? Zúžim debatu na tie dopravné. Úplne o kľúčových, bez ktorých bude Bratislava a Bratislavský kraj zaostávať ešte viac ako dnes, navyše s brutálnymi environmentálnymi dopadmi. Nová stanica Filiálka, nové električkové trate napr. do Vrakune alebo na Bory, skapacitnenie železničných tratí v meste aj kraji alebo obchvat Malokarpatska (Grobov) zostanú bez eurofondov iba na papieri. Platí rovnica, čím viac ľudí bude používať koľaje, tým zdravšie prostredie v meste a kraji budeme mať. Po vajataní v minulosti, kedy sme si slovami klasika “zarezali” napr. tunelový mestský vlak z Filiálky až do Petržalky (2012), dnes celkom presne vieme, čo mesto a kraj v doprave potrebujú. Štúdia železničný uzol Bratislava a Plán udržateľnej mobility BSK určili “must” projekty na najbližšie roky jasne.

SkryťVypnúť reklamu
Trať v smere na Dunajskú Stredu je jednokoľajná a neelektrifikovaná, na hranici svojej kapacity.
Trať v smere na Dunajskú Stredu je jednokoľajná a neelektrifikovaná, na hranici svojej kapacity. 

Je to celkom bezmocnosť, keď vzhľadom k rozpočtom župy či mesta, na komisiách riešite tak maximálne opravy ciest a chodníkov a pritom viete, že to iba dobiehate investičný dlh z minulosti. Rozvoja je ako šafránu. Spolu s ostatnými kolegami poslancami župy a mesta, ktorí sme členmi komisií dopravy, sme preto napísali otvorený list eurokomisárke Ferreira, ktorá má eurofondy v portfóliu. Sme tam podpísaní poslanci z Bratislavy aj starostovia z vidieka. Zoznam je v priloženom liste tu:

Všetci zúčastnení chápeme, že eurofondy na toto obdobie môžu byť posledné, ktoré v takom rozsahu na Slovensko a do Bratislavského kraja prídu. Preto, robíme čo môžeme!

Ján Buocik

Ján Buocik

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  32x

Mestský a župný poslanec za Ružinov, predseda komisie dopravy BSK, advokát, zakladateľ Ružinovskej komunálnej poradne, manžel a otec dvoch detí. Zoznam autorových rubrík:  súkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

713 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

273 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

50 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
SkryťZatvoriť reklamu