Na druhej strane bez nich by sme jazdili do Petržalky iba autobusmi, po meste by sme sa hrkotali v štyridsať ročných električkách a starým trolejbusom by trieskali dvere tak, že ešte teraz ma mykne keď si na to spomeniem. Ani ten most Chucka Norrisa (Cyklomost Slobody) by sme nemali …

Zhruba do marca bude jasné, koľko z eurofondov sa dostane do Bratislavského kraja v období 2021-2027. Ťažko sa tomu verí, ale vláda SR, Bratislavský kraj a mesto Bratislava ťahajú asi prvýkrát od revolúcie za jeden povraz. Na vysvetlenie. Podľa bruselských pravidiel by na projekty v Bratislavskom kraji došlo za sedem rokov cca 20 miliónov EUR. Radšej aj slovom “dvadsať miliónov”. To je tak málo, že ani mi nenapadá, k čomu to prirovnať. Vláda, župa a mesto sa snažia aby v rámci tzv. “flexibility” a “medzifondového transferu” prišlo na projekty realizované v našom kraji viac ako miliarda eur. Keby to niekoho zaujímalo, viac tu: https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/25931/1

Dôvod je jednoduchý. Odkedy eurofondy na Slovensku máme, bol Bratislavský kraj obchádzaný pre svoju údajnú vyspelosť. Z diaľky to tak podľa HDP možno vyzerá. My čo tu žijeme, vieme o kvalite dopravnej, školskej, zdravotníckej či sociálnej infraštruktúry, svoje. Jednoducho, "SME CHUDOBNÝ "BOHATÝ" REGIÓN". A doterajšie vlády s tým nič nerobili, lebo ľahšie sa míňali (rozhajdákavali) európske peniaze na sociálne podniky, školenia, analýzy …

Žiaľ nefunguje to tak, že eurofondy prídu na Slovensko automaticky tak, ako si to navrhne naša vláda, župa a mesto. Návrh, ktorý odišiel do Bruselu rešpektuje všetky eurofondové pravidlá, je podložený argumentami s neoddiskutovateľnými dátami. Napriek tomu, debata o tom, aby to dopadlo podľa našich predstáv, je zatiaľ pomerne tvrdá, ostrá, ťažká …, vyberte si.

O akých projektoch sa vlastne bavíme? Zúžim debatu na tie dopravné. Úplne o kľúčových, bez ktorých bude Bratislava a Bratislavský kraj zaostávať ešte viac ako dnes, navyše s brutálnymi environmentálnymi dopadmi. Nová stanica Filiálka, nové električkové trate napr. do Vrakune alebo na Bory, skapacitnenie železničných tratí v meste aj kraji alebo obchvat Malokarpatska (Grobov) zostanú bez eurofondov iba na papieri. Platí rovnica, čím viac ľudí bude používať koľaje, tým zdravšie prostredie v meste a kraji budeme mať. Po vajataní v minulosti, kedy sme si slovami klasika “zarezali” napr. tunelový mestský vlak z Filiálky až do Petržalky (2012), dnes celkom presne vieme, čo mesto a kraj v doprave potrebujú. Štúdia železničný uzol Bratislava a Plán udržateľnej mobility BSK určili “must” projekty na najbližšie roky jasne.

Je to celkom bezmocnosť, keď vzhľadom k rozpočtom župy či mesta, na komisiách riešite tak maximálne opravy ciest a chodníkov a pritom viete, že to iba dobiehate investičný dlh z minulosti. Rozvoja je ako šafránu. Spolu s ostatnými kolegami poslancami župy a mesta, ktorí sme členmi komisií dopravy, sme preto napísali otvorený list eurokomisárke Ferreira, ktorá má eurofondy v portfóliu. Sme tam podpísaní poslanci z Bratislavy aj starostovia z vidieka. Zoznam je v priloženom liste tu:
Všetci zúčastnení chápeme, že eurofondy na toto obdobie môžu byť posledné, ktoré v takom rozsahu na Slovensko a do Bratislavského kraja prídu. Preto, robíme čo môžeme!