Kapitalizmus nerieši chute a nostalgiu (dúfa, že zabudnem na vôňu)

Obchodná politika nadnárodných spoločností spôsobila, že aj na trhoviskách si kupujem rajčiny, ktoré sú z ich predajní. Zdá sa, že o niekoľko krátkych rokov budú domáce ovocie a zeleninu pestovať ľudia iba pre vlastnú potrebu. Ceny, ktoré diktujú tieto kolosy, na úkor kvality, demotivujú slovenských pestovateľov. Možno by mi to bolo úplne jedno, keby bola kvalita zachovaná, ale nie je. Takže mi to jedno byť nemôže. Druhá vec je tá, že si s tým neporadíme. Hádam iba tí, ktorí majú na to, aby sa pravidelne odviezli do Viedne. Mám však obavy, že aj na príťažlivom viedenskom Naschmarkte je prevaha tovaru, pochádzajúceho z rovnakých zdrojov,  rozdiel je iba kvalitatívny (na Slovensku sa väčšinou predáva druhotriedny tovar, kto tomu neverí, stačí aby si zabehol do blízkej Billy, napríklad v Hainburgu, a hneď pochopí o čom rozprávam).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (162)
Obrázok blogu

Na rozdiel od Medveďa nerozoznám nefalšovanú, domácu rajčinu, od rajčiny, ktorá je trebárs zo supermarketu Tesco. Farbou sú si podobné a vôňu zacítim až pri zahryznutí. Rovnako je to tak pri paprike, lahôdkovej cibuľke, alebo pri broskyniach. Bohužiaľ aj pri typických "slovenských" jablkách. Na trhoch sa predávajú produkty z Tesca, Kauflandu, Carrefouru a i., o ktorých trhovníci tvrdia, že sú z ich záhrady alebo sadu. 

Občas som v pokušení "zašiť" sa niekde za mraziacimi boxami v obchodoch, a ochutnať plody, kým ich kúpim. No ale na trhu na to nemám šancu, možno iba pri bobuli hrozna, tam trhovník privrie oko, napokon, práve u hrozna sú tie chuťové rozdiely minimálne. A väčšina ľudí nakupuje hrozno v supermarketoch cielene, pretože sme navykli. Naše hrozná sú skôr určené na výrobu vína. Na priamu konzumáciu uprednostňujeme, aspoň v mestách, dlhodobo tie z prímorských krajín. Od čias, kedy sa u nás predávali produkty z Rumunska, Bulharska, Juhoslávie alebo z Albánska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes ich vystriedali krajiny, ako Španielsko, Portugalsko, v prípade jabĺk, Belgicko alebo Holandsko. Kvalitatívny úpadok je v tom, že väčšinou ide o ovocie a zeleninu, ktoré firmy produkujú vo veľkom, pravdepodobne technológiami, na ktoré nie sme zvyknutí.

Pamätám si, ako ma švagriná, žijúca v SRN, kedysi presviedčala, že všetko ovocie zo supermarketov chutí rovnako. Či ide o slivky, broskyne, ringloty, teda druhovo podobné ovocie, naozaj boli krásne napohľad, ale na jazyku nevyvolali rozkoš, ako tie zo starého Centrálneho trhoviska v Bratislave.

Trh všetko nerieši. Okrem uniformity, ktorá mi až tak neprekáža, ponúka často tovar, ktorý mi nechutí...

SkryťVypnúť reklamu

A to som ešte nespomenul kvalitu údenín, majonézových šalátov, jogurtov a mlieka.

Fotografia v perexe: http://vseorakousku.cz/titulni_strana/novinky/vidensky_naschmarkt/naschmarkt.jpg

Boris Burger

Boris Burger

Bloger 
  • Počet článkov:  212
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,078 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu