Najprv by som rád poznamenal niekoľko postrehov z môjho života. Keď som chodil na základnú školu, mali sme asi 7 spolužiakov tejto menšiny. Vôbec netuším ako sa dostali až do deviateho ročníka a úspešne skončili základnú školu. Sedeli v laviciach, vyrušovali, nepísali si poznámky a učitelia to všetko brali s veľkou rezervou. Samozrejme, nie všetci a niektorí sa im snažili dať “zabrať“ a žiadali si od nich aspoň dávanie pozor a zapisovanie poznámok. Môžem s čistým svedomím povedať, že si nepamätám ani jednu odpoveď rómskeho spolužiaka z ktorej by mu mohol dať učiteľ niečo iné ako 5. Samozrejme, určite sa to niekedy stalo, veď ako inak by mohli prejsť až do posledného ročníka, no ja som to nepostrehol. Mali sme aj 3 spolužiačky tohto pôvodu, jedna otehotnela už v ôsmej triede. Rómovia často šikanovali tých “slabších“. A keď to tak zhrniem väčšina z nich nás diskriminovala už len preto, že vyrušovali a vôbec, brzdili učebný proces. Proste mali školu doslova na háku a v podstate tam chodili len kvôli povinnej školskej dochádzke a kvôli sociálnym dávkam, kedže sa viažu aj na dochádzku.
Ak by sa povinná školská dochádzka zrušila a prestali by sa na ňu viazať sociálne dávky(a viazali by sa napríklad na počet odpracovaných rokov rodičov, alebo dosiahnutého vzdelania) s veľkou pravdepodobnosťou by v laviciach škôl ubudlo neprispôsobivých žiakov. Vyučovací proces by sa tým podstatne skvalitnil, odstránila by sa diskriminácia slušných detí neslušnými. Učitelia by mali viac času venovať sa žiakom.
Pretože podla mňa nieje správne ak žiak chodí do školy len preto, aby jeho rodič dostal od sociálnej poisťovne pár EUR. Do školy sa má chodiť vzdelávať a nie rovno zarábať.
Ďalšia výhoda by bola v tom, že títo ľudia by už nemohli tvrdiť chceme sa vzdelávať, ak by bolo jasné, že sa nechcú vzdelávať pretože jednoducho žiadne vzdelávacie zariadenie dobrovoľne nenavštevujú.
Kvalita a nie kvantita
Povedzme, že je trieda s dvadsiatimi žiakmi, z ktorých je 8 rómov, 7 rómov má školu na saláme a jeden fakt túži a chce niečo dosiahnuť a tak by sa rád niečo naučil, ostatných sedem rómov ho ale stiahne so sebou a výsledok pre spoločnosť je ďalších 8 neprispôsobivých občanov do budúcna. Ak by povinná školská dochádzka neexistovala, tak by do tejto triedi chodili len jeden - dvaja rómovia a s najväčšou pravdepodobnosť by sa asimilovali.
Takýchto tried s 8 rómami sú na slovensku stovky, v súčasnom stave z týchto tried odchádza len málo z nich s hodnotami slušných ľudí.
Nie som odborník na školstvo, ale asi nieje správne ak majoritná spoločnosť dáva svoje deti do školy v inom meste kvôli minorite, ktorá navštevuje školu len kvôli sociálnym dávkam.