Súčasný stav dôkazov o zostrelení malajzijského lietadla.

V Hospodárskych novinách som uverejnil článok o dôkazoch alebo ak chcete argumentácii o zostrelení malajzijského civilného lietadla nad Ukrajinou (HN 29. 7. 2014). Ozvali sa aj polemické hlasy ku môjmu článku. Tomáš Beran v diskusii na mojej facebookovej stránke ma vyzval, aby som reagoval na polemické hlasy. Veľmi rád tak robím.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (147)

Pri argumentácii v mojom článku som sa odvolal aj na tlačovú konferenciu ruského Ministerstva obrany zo dňa 21. 7. 2014. Dvaja generáli tam ukázali záznamy ruských radarov, že v kritickom čase v oblasti zostrelu malajzijského lietadla leteli tri civilné dopravné lietadlá, vrátame malajzijského, a objavilo sa tam aj štvrté lietadlo, ktoré zanechalo za sebou pomerne krátku radarovú stopu. Marián Jánoš vo svojej polemike s mojim článkom komplikovane vysvetľuje, že na radarovom zázname je zachytená krátka stopa v podobe obdĺžnika a malého krúžku bez následného pohybu. Môže to byť práve zostrelené lietadlo. Marián Jánoš nekriticky prevzal niektoré tvrdenia – nie dôkazy – z diskusií na ruských a ukrajinských sociálnych sieťach. Na tlačovej konferencii ruskí generáli ukázali, že štvrté lietadlo neznázorňuje len malý obdĺžnik a malý krúžok, ale radarová stopa. Táto stopa je kratšia ako u civilných dopravných lietadiel. Dôvod je ten, že radary ruskej ochrany hraníc (prinajmenšom tie, ktorých záznamy na tlačovej konferencii ukázali) zachytávajú lietadlá príp. rakety iba od 5 000 m vyššie. Ak štvrté lietadlo letelo pred zónou zostrelu pod výškou 5000 m, radary ho nezachytili. Keď potom vystúpilo do väčšej výšky, radary ho zachytili a znázornili jeho radarovú stopu. Čiže let štvrtého lietadla v zóne zostrelu je jasne zachytený. Isteže sa z radarovej stopy nedá dedukovať, či ide o vojenské lietadlo alebo iné. Ale civilné lietadlo to nebolo a aké iné to potom mohlo byť, než vojenské ? Tieto otázniky by veľmi ľahko mohla vyjasniť Ukrajina. Stačilo, keby zverejnila záznam medzi kontrolnou vežou, ktorá riadila let malajzijského lietadla, a pilotom malajzijského lietadla, prípadne komunikáciu medzi kontrolnou vežou a ďalšími dvoma civilnými dopravnými lietadlami. Ukrajina však odmieta zverejniť komunikáciu kontrolnej veže. Vieme si predstaviť, čo by sa dialo v médiách, keby let malajzijského lietadla riadila už kontrolná veža z Ruska a Rusko by odmietlo zverejniť komunikáciu tejto kontrolnej veže ? Rozhodujúca skutočnosť je tá, že v zóne zostrelu bolo štvrté lietadlo okrem troch civilných. Nech to vyvráti Ukrajina komunikáciou kontrolnej veže s lietadlami a USA snímkami zo svojej družice, ktorá práve v tej dobe prelietavala nad zónou zostrelu. Prezident Obama hneď po zostrele tvrdil, že majú fotografie dokazujúce, že strieľali východoukrajinskí povstalci, ale doteraz žiadne fotografie nepredložil. Naproti tomu v USA sa už objavili správy, že Spojené štáty majú zábery z družice a tieto zábery práve dokazujú, že raketu vystrelila Ukrajina. Za takouto správou stojí napr. aj známy filmový režisér Oliver Stone. Ruskí generáli ukázali na tlačovej konferencii fotografické zábery troch ukrajinských batérií BUK v zóne zostrelu. Načo tam boli batérie, keď vzbúrenci nemajú letectvo ?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ďalej Marián Jánoš písal, že lietadlo SU 25 nedoletí do výšky 10 km, v ktorej výške letelo malajzijské dopravné lietadlo. Dňa 29. 7. 2014 pravdepodobne sám Jánoš doplnil svoj blog o rozhovor s hlavným konštruktérom bojového lietadla SU 25 Vladimírom Babakom. Babak potvrdil, že technické charakteristiky lietadla SU 25 mu dovoľujú vystúpiť do výšky 11 – 12 km. Babak síce považuje za „málo pravdepodobné“, že malajzijský boeing bol zostrelený z lietadla SU 25, ale považuje to len za málo pravdepodobné, nevylučuje to. Záznam z tlačovej konferencie ruského Ministerstva obrany sa nachádza na Youtube a pripájam link. Tlačová konferencia trvala 32 minút :

SkryťVypnúť reklamu

http://www.youtube.com/watch?v=WsvVXDKGnMQ

Vo svojom článku som spomenul správu na Twitteri od osoby, ktorá sa označila ako dispečer Carlos. V zázname sa uvádzalo, že pri zostrelenom lietadle sa objavilo ešte jedno, dokonca dve ukrajinské vojenské lietadlá. Vidíme, že táto správa korešponduje so záznamami ruských radarov, ale nebudem sa hádať, či označenie autora správy ako „dispečer Carlos“ je správne alebo nie je správne. Samotnú správu však potvrdzujú iné zdroje, ako uvádzam, radary.

Na sociálnych sieťach bola veľká diskusia o videozázname o údajnom odvoze rakiet BUK z územia povstalcov do Ruska. Správu pôvodne uverejnil ukrajinský minister vnútra Arsen Avakov na svojej facebookovej stránke. Avakov tam napísal, že záznam urobila ukrajinská tajná služba v meste Krasnodon. Keď správu uverejnil Avakov, na sociálnych sieťach sa objavilo veľa pripomienok, že videozáber nie je z mesta Krasnodon ale Krasnoarmejsk. Dokonca presne uvádzali, že sa jedná o Gorkého ulicu v Krasnoarmejsku. Na Krasnoarmejsk svedčil aj bilboard predajne áut v Krasnoarmejsku. Problém je v tom, že Krasnoarmejsk je od 11. 5. v rukách ukrajinskej armády a teda vzbúrenci asi tadiaľ nemohli v júli odvážať rakety BUK do Ruska. Na pôvodný príspevok Arsena Avakova pripájam link :

SkryťVypnúť reklamu

https://www.facebook.com/arsen.avakov.1/posts/670837696339673 

Pôvodný príspevok Avakova s označením, že ide o mesto Krasnodon, je pravdepodobne na jeho facebooku doteraz. Ešte iný otáznik spočíva v tom, že v Krasnodone premávajú trolejbusy, v Krasnoarmejsku nie. Na sociálnych sieťach bola diskusia, či by sa dopravník s raketami zmestil pod trolejbusové vedenie. Nakoniec na sociálnych sieťach prevládlo tvrdenie, že videozáber pochádza z mesta Lugansk. Toto tvrdenie si osvojil aj Marian Jánoš. Ale fotografie, ktoré pripája, tomu nenasvedčujú. Bilboardy z pôvodného Avakovovho audiozáberu, ktoré spojil modrou čiarou akoby korešpondujúce s bilboardom z Luganska, sú zjavne iné. Bilboard v Lugansku má na pravej strane široký modrý pás s bielymi písmenami, ale bilboard na Avakovovom videu taký pás nemá. Ulica, po ktorej prejde transportér s raketami na Avakovovom videu, je husto po krajoch porastená stromami, ulice ktoré Jánoš ukazuje z Luganska, sú takmer bez stromov. Betónové stĺpy pouličného osvetlenia sa vyrábajú priemyselne, preto sa všetky navzájom podobajú. No a pre profesionálne tajné služby nie je problém na videozázname niečo pridať alebo niečo ubrať.

SkryťVypnúť reklamu

Ruskí generáli položili niekoľko otázok, ktoré by mala zodpovedať ukrajinská strana v záujme efektívneho a vierohodného vyšetrenia tragédie. Spomeniem len niektoré – či je Ukrajina ochotná ukázať medzinárodným vyšetrovateľom zoznam svojich rakiet vzduch – vzduch a zem – vzduch, prečo ukrajinskí letoví dispečeri dovolili lietadlu odkloniť sa z pravidelnej trasy na sever smerom k tzv. protiteroristickej operácii, prečo ukrajinská bezpečnostná služba začala pracovať so záznamami medzi ukrajinskými letovými dispečermi a posádkou boeingu a s údajmi z ukrajinských radarov bez toho, aby počkala na medzinárodných vyšetrovateľov.

Rusi oznámili na tlačovej konferencii, že všetky údaje, prezentované na nej, ešte ten istý deň odovzdávajú zainteresovaným krajinám, vrátane Malajzie. Zatiaľ zo žiadnej krajiny neprišla správa, že údaje považuje za nevierohodné.

Pre vyšetrenie zločinu zostrelenia malajzijského lietadla majú kľúčový význam tri zdroje :

  • Zábery z americkej spravodajskej družice;

  • Komunikácia medzi ukrajinskou kontrolnou vežou a lietadlom;

  • Analýza otvorov po strelách na vraku lietadla.

Snímky z družice Američania nechcú ukázať, komunikáciu s kontrolnou vežou nechce sprístupniť Ukrajina a analýzu vraku lietadla sťažuje Ukrajina. Pôvodne ukrajinský prezident Porošenko oznámil, že Ukrajina dodrží 30 - km nebojové pásmo okolo miesta vraku lietadla, ale pred pár dňami oznámili, že bude útočiť aj na toto miesto. Miesto vraku lietadla bolo zabezpečené holandskou políciou a analýzu mali vykonávať pracovníci OBSE. Tí sa pre boje stiahli. Kto teda prekáža objektívnemu vyšetreniu katastrofy lietadla ? Azda sa USA a Ukrajina boja výsledkov vyšetrenia ?

Ján Čarnogurský

Ján Čarnogurský

Bloger 
  • Počet článkov:  46
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Advokát, disident, bývalý predseda vlády SR a minister spravodlivosti. Zakladateľ Kresťanskodemokratického hnutia. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáDomáca politikaZahraničná politika

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu