Nitrianska skrytá daň z parkovania

Občanov Nitry čakajú zmeny ohľadom parkovania.

Nitrianska skrytá daň z parkovania
Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

O čo presne ide?

Na júnovom rokovaní bolo mestským zastupiteľstvom schválené všeobecne záväzné nariadenie o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch ciest v meste Nitra. Toto opatrenie je kľúčovým krokom smerujúcim k implementácii takzvaného “rezidentského parkovania”, ktoré si kladie za cieľ regulovať parkovanie a prihliadať na potreby obyvateľov mestskej časti s trvalým pobytom.

Zavedenie rezidentského parkovania sa bude postupne realizovať v jednotlivých častiach mesta, s prvotným zameraním na Staré mesto, kde už väčšina parkovacích miest je spoplatnená.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ďalej sa plánuje rozšíriť na sídlisko Chrenová I, kde parkujú vozidlá pracovníkov a návštevníkov inštitúcií v centre mesta alebo v tesnom susedstve sídliska. Poslanec Pavel Obertáš presadil doplnenie novely o Diely a Klokočinu.

Detailné opatrenia nariadenia

Nadobudnutím platnosti nariadenia sa zvýši parkovné o 50 centov na 1 euro za prvú započatú hodinu. Za ďalšiu započatú hodinu vodiči zaplatia 1 resp. 2 eurá v závislosti od zóny, v ktorej parkujú. 

Úhrada parkovného bude možná v parkovacích automatoch, prostredníctvom SMS alebo aplikácie. Na nitrianskom hrade pritom platí špeciálne parkovné vo výške 2€/prvá hodina a 3€/každá nasledujúca hodina, avšak toto sa môže ešte zmeniť.

SkryťVypnúť reklamu

Platba sa bude preukazovať aj cez parkovaciu kartu. Obyvatelia Nitry s trvalým pobytom v zóne si budú môcť zakúpiť dve rezidentské parkovacie karty na byt (prvá za 12 €/rok, druhá za 120€/rok), čo je o jednu menej ako v súčasnosti. Obyvatelia zóny, ktorí nemajú trvalý pobyt, si budú môcť zakúpiť jednu abonentskú kartu na byt za 365€. 

Okrem týchto kariet sa zavádzajú tri nové karty. Návštevnícka karta, ktorá bude slúžiť na uhradenie parkovania pre návštevy, parkovacia karta PK-625, ktorú si môže zakúpiť akákoľvek právnická alebo fyzická osoba, a PK Ambulant, ktorú môžu vlastniť subjekty poskytujúce sociálne služby, zdravotnú, ošetrovateľskú alebo paliatívnu starostlivosť. Zakúpením karty PK-625 sa predplatí 625 hodín, bude platná pol roka a obmedzená na určité ulice. Jednotlivé karty nie je možné kombinovať.

SkryťVypnúť reklamu

Konkrétne zmeny času spoplatnenia v parkovaní môžete nájsť v nasledujúcich tabuľkách:

Skryté formy daní – cukor, komíny a brady

Ak sa nám na tom všetkom niečo nezdá, neurobíme chybu, ak sa nad celou nitrianskou mestskou politikou zamyslíme ešte raz a pomaly. 

Parkovné v Nitre môžeme jednoducho považovať za jednu z foriem mestskej daňovej politiky, ktorá je často vnímaná ako skrytá daň. Skrytá daň je totiž spôsob, ako občanom “zobrať” nejakú časť z príjmu bez toho, aby bola takáto operácia zastrešená pod slovom “daň”. Okrem bežných daní ako daň z príjmov, DPH či daní za psy, existujú aj ďalšie náklady ako povinné zmluvné poistenie, sociálne a zdravotné odvody, ale aj poplatky na úradoch a u notárov, či v neposlednom rade – parkovné dane. Tieto poplatky a dane tvoria značnú časť finančných bremien, ktoré občania denne znášajú či chcú, alebo nie. 

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, tým najjednoduchším a najčastejším argumentom zástancov prakticky akéhokoľvek zdaňovania je to, že za to, že je nám niečo z príjmov zobraté, dostávame nejaké služby. Všetko však aktuálne nasvedčuje tomu, že daňové zaťaženie na Slovensku neubúda, ale pribúda (či už globálne, alebo v regiónoch) a ako občania by sme sa preto mali obzvlášť dobre zamyslieť nad tým, či za naše nemalé príspevky do štátnej kasy dostávame naozaj tak kvalitné služby, ktoré by za to naozaj stáli. 

Z môjho pohľadu tomu tak v prípade nitrianskej “parkovacej dane” naozaj nie je. Práve naopak – situácia iba vzbudzuje dojem jednej z mnohých “bizarných daní”, ktorými sa snaží štát nahrabať trochu rozpočtu pre svoje ešte bizarnejšie úmysly. Pod zastrešením “nastolenia poriadku v parkovaní a zvýhodnenia obyvateľov mestskej časti s trvalým pobytom” sa skrýva obyčajná parkovacia daň, podobná nezmyselnému “bojovaniu proti obezite Slovákov”, takzvaná  daň z cukru. V oboch prípadoch dane nikoho nezvýhodňujú a ani proti ničomu nebojujú – ponúkajú iba lacný marketing a easy money pre štátnu/mestskú kasu. 

Pokiaľ chceme zájsť v histórii i v úrovni bizarnosti ešte ďalej, môžeme si pri tejto situácii spomenúť aj na komínové dane (tributum fiscis regalis), ktoré zaviedol ešte Matej Korvín z roku 1467, či na daň z brady Petra I. Veľkého v Cárskom Rusku. 

Tak ako sa dávni panovníci opovážili na tieto zaujímavé počiny jednoducho preto, lebo “brady a komíny mal v tom čase predsa každý…”, rovnako tak sa s najvyššou pravdepodobnosťou pozerajú aj súčasní politici na nitrianskych automobilistov.

Či už považujeme parkovanie za rovnako bizarné ako Korvína či Petra I. Veľkého, v každom prípade sa bude vždy jednať len a jedine o formu skrytého zdanenia obyvateľstva. 

Technické a organizačné výzvy

Samozrejme, takáto “skrytá daň” sa v Nitre nedá vyberať len tak a žiada si určitú infraštruktúru.

Parkovacie karty a lístky sa budú v Nitre vydávať na konkrétne evidenčné číslo. Preto sa budú musieť zakúpiť nové parkovacie automaty, ktoré umožnia pri nákupe parkovacieho lístka zadať konkrétne evidenčné číslo vozidla. Kontrola sa bude môcť vykonávať automaticky prostredníctvom vozidla, ktoré bude čítať evidenčné čísla počas jazdy a následne ich porovnávať s databázou. Toto si samozrejme vyžaduje ďalšie investície v podobe nákupu novej techniky a softvéru. 

Pred zavedením nového systému bude potrebné vyznačiť všetky legálne parkovacie miesta dopravným značením. V nových lokalitách, ako je napríklad sídlisko Chrenová, bude zas potrebné realizovať prieskum statickej dopravy na porovnanie reálnej potreby parkovacích miest s existujúcim počtom. V prípade veľkého rozdielu bude nevyhnutné doplniť počet miest.

Mesto tak čaká veľa práce a preto sa účinnosť nového nariadenia posunula na 1.4.2025. Mám preto aj veľké obavy ohľadom toho, či sa Nitre podarí tento termín dodržať. Samotná príprava nariadenia trvala niekoľko mesiacov, počas ktorých spracovateľ nariadenia viackrát zmenil jeho koncepciu. 

Pred zavedením rezidentského parkovania je pritom taktiež potrebné vyznačenie všetkých legálnych parkovacích miest – na portáli Nitralive.sk sme sa mohli dočítať, že mesto v máji 2023 vyčlenilo peniaze na návrhy dopravného značenia vo vybraných lokalitách v centre mesta a na Chrenovej I, pričom zároveň odsúhlasilo finančné prostriedky na projektové dokumentácie dvoch parkovísk na Tr. A. Hlinku a parkoviska na Ľ. Okánika – avšak, ani po roku neboli tieto projektové dokumentácie obstarané.

Nerád by som mal povesť cynika alebo pesimistu, ale osobne ma takýto postup “hospodárenia” neprekvapuje.

Zastupiteľstvo tiež odsúhlasilo finančné prostriedky na nákup techniky, tak aby mesto mohlo značiť parkovacie miesta vo vlastnej réžii. Nakúpila sa technika za 50-tisíc eur (stroj na značenie za 10 000 eur a vozidlo za 40 000 eur), ktorá je však podľa portálu Nitra.live stále odstavená, pretože sa nenašiel nikto, kto by ju mohol obsluhovať. Po schválení finančných prostriedkov na mzdy troch pracovníkov strediska mestských služieb však výberové konanie na obsadenie týchto pozícii už úrad nevypísal. Zostáva už len veriť, že po schválení VZN sa zvýši dynamika realizácie potrebných opatrení. 

Záver

Nitrianska reforma parkovania zdôrazňuje neustálu tendenciu miestnych samospráv vyberať poplatky pod zámienkou verejného poriadku a efektívneho spravovania dopravy.

Rezidentské parkovanie je očividne len ďalším príkladom skrytej dane, ktorá narúša každodenný rozpočet obyvateľov. Tvrdé opatrenia a zvýšené poplatky na parkovanie podľa všetkého slúžia len na náplň mestskej kasy po vzore “komínovej dane” Mateja Korvína, bez adekvátneho zlepšenia dopravy alebo kvality života. A mimo iné, v tejto celej komédii krásne vidíme aj to, ako funguje tragédia centrálneho plánovania – vyzbierajú sa peniaze, nakúpi sa technika a nevie sa, čo s ňou. Vyzbierajú sa teda ďalšie peniaze, čaká sa na schválenie úradom a stále dokola. 

Je najvyšší čas, aby si Nitrania začali klásť otázky o hodnote, ktorú dostávajú za svoje finančné príspevky a aby sa samosprávy zameriavali na reálne potreby občanov namiesto neustáleho zvyšovania bremien. Nadchádzajúca parkovacia politika však ide presne opačným smerom, než aký si Nitra zaslúži…

Lukáš Čelinák

Lukáš Čelinák

Bloger 
Politik
  • Počet článkov:  86
  •  | 
  • Páči sa:  1 464x

Som odborník na elektronické vzdelávanie, programátor, okresný predseda SASky, hrnčiar a cestovateľ s bohatými skúsenosťami z celého sveta, vďaka ktorým som sa naučil kriticky nazerať na efektivitu verejných financií v našej krajine. Som taktiež vášnivý hrnčiar a vo svojom voľnom čase sa venujem organizovaniu workshopov, pri ktorých sa snažím oboznámiť ľudí a deti s hrnčiarskym remeslom. Moje záujmy zahŕňajú aj štúdium ekonomickej literatúry od autorov ako sú Bastiat, Hayek, Rothbard a Mises, ktorí ma inšpirujú pri politickej činnosti. Mám krásnu ženu a dve úžasné deti s ktorými spoznávame slovenský, čiastkovo reformovaný vzdelávací systém. Ako okresný predseda SASky sa prevažne zameriavam na písanie článkov o ekonomických témach, ktoré nadväzujú na všetky odvetvia v našej spoločnosti. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáEkonómia a štátVzdelávanie a naša budúcnosťPolitika

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,066 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu