Ako poznáme intelektovo nadané dieťa

Pre intelektovo nadané deti je typický akcelerovaný (predčasný) kognitívny (intelektový) vývin, ktorý okolie vidí v typických prejavoch dieťaťa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Medzi typické prejavy intelektovo nadaných detí v predškolskom veku patrí:

- zaujíma sa o písmená, čísla už v rannom veku, pýta sa na písmená, naučí sa čítať ako samouk, píše veľkými tlačenými písmenami

- intuitívne si vytvára predstavy o číslach, vie pripočítať, odpočítať, chápe vzťah menšie a väčšie číslo

- kladie nezvyčajné otázky, chce sa dopátrať k podstate, pýta sa na veci, o ktorých dospelí dosiaľ ani neuvažovali (napr. z čoho je zložená zubná plomba)

- kladie hraničné otázky, má potrebu zistiť hranice (kde končí vesmír, čo je za ním, nekonečno, aké číslo vznikne, keď k nekonečnu pripočítame 1)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- má vzhľadom na vek nezvyčajné kognitívne záujmy (živočíchy, doprava, stroje), robí si albumy, prehľady, „študuje" encyklopédie, zapája objekt svojho záujmu do každej diskusie

- citlivo vníma morálne otázky spoločnosti a hrozby (vojny, katastrofy)

- má širokú slovnú zásobu, adekvátne používa aj všeobecné alebo na vek nezvyčajné pojmy, začína skoro rozprávať

- neprijíma príkazy, požiadavky dospelých, kým nie sú zargumentované, žiada si vysvetlenie, dospelým sa javí ako tvrdohlavé

- je veľmi aktívne, stále sa niečím zaoberá, stále sa chce niečo dozvedať, pátra, tvorí, skladá

- má rádo spoločnosť starších detí alebo dospelých, ktorým dokáže byť rovnocenným spoločníkom alebo naopak mladších detí, ktoré rado organizuje

SkryťVypnúť reklamu

- v spoločnosti detí rádo dominuje, vymýšľa hry, ich pravidlá a trvá na svojich predstavách o hre

- búrlivo prijíma prehry, nielen v hrách s ostatnými, ale aj svoje vlastné (ak sa mu niečo nepodarí tak, ako si predstavuje), je perfekcionista - kladie si príliš vysoké ciele bez ohľadu na svoje aktuálne obmedzenia

- v bežnej materskej škole sa môže javiť ako príliš aktívny (hyperaktívny), môže mať problémy s poobedňajším spánkom, niekedy je skôr samotár alebo je vyčlenený z kolektívu, môže niektoré činnosti odmietať (napr. rutinné aktivity, ktoré ho málo stimulujú - kreslenie, vystrihovanie, recitovanie), môže mať problémy s disciplínou a rešpektovaním autorít a príkazov

SkryťVypnúť reklamu

Nie všetky tieto typické charakteristiky prejavuje každé nadané dieťa v predškolskom veku. Úlohu zohráva temperament a osobnosť dieťaťa, vplyv okolia, podnety poskytnuté dospelými. Dôležitým rozlišovacím javom je aktivita vychádzajúca z dieťaťa (napr. dieťa sa pýta na písmená, slová, intuitívne pochopí princípy spájania písmen a samo začína čítať), nie tlak zo strany dospelých (dospelý naučí dieťa čítať). Čítanie pred zaškolením sa prejavuje asi u polovice nadaných detí.

Jana Jurášková

Centrum Nadania, n.o.

Centrum Nadania, n.o.

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

CENTRUM NADANIA (CENADA), n.o. sa zameriava na osvetu, poradenstvo, výchovu, vzdelávanie intelektovo nadaných detí s cieľom rozvíjania nielen ich nadania, ale najmä osobnosti tak, aby boli v živote pripravení na zdolávanie prekážok, aby konali férovo a k tomu viedli aj svoje okolie. Zoznam autorových rubrík:  ŠkolstvoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lívia Hlavačková

Lívia Hlavačková

43 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

53 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

717 článkov
SkryťZatvoriť reklamu