Mne sa pred časom stala taká vec, že časť príjmu som začal poberať v eurách. Nič nezvyčajná o 5 rokov to čaká nás všetkých. Takže som zašiel do banky s pomerne jasnou predstavou čo od nej chcem. Bežný účet v cudzej mene, k tomu nejakú medzinárodnú platobnú kartu (najradšej EC/MC), eventuálne nejakú kreditku, plus internet banking cez ktorý by som mohol zadávať k spomenutému účtu trvalé, hromadné aj jednorázové platby a úhrady. Prečo je asi jasné. (ak nie: pri bezhotovostnom styku - karty, IB - banky poskytujú výrazne lepšie kurzy ako keby som eurá nechal previesť na koruny priamo na účte)
Prvá na rade bola Tatra Banka. Mám tam dva účty už niekoľko rokov, som vcelku spokojný, tak prečo nie. Z mojich požiadaviek splnili všetky, okrem tho IB. Jediný spôsob ako pracovať s účtom je forma zahraničných platobných príkazov, napriek tomu, že peniaze neopustia územie tohto štátu. Cena za jeden príkaz: maličkosť, 250 ,-Skk. Ďakujem, pôjdem ďalej...
Tak som si sadol za internet, porovnal ponuky a ako veľmi priaznivá mi vyšla ponuka ČSOB. Ozaj, ako rozumiete nasledovným vetám:
Bežný účet |
Bežný účet je základný bankový nástroj pre uskutočňovanie platobného styku, zúčtovania, ukladania a výberu peňažných prostriedkov. Je jednoduchým riešením, ktoré Vám pomôže zorganizovať tok financií presne podľa Vašich momentálnych potrieb a preferencií. Účet môže byť vedený v slovenských korunách alebo v cudzích menách: CZK, EUR, USD, CHF, GBP, DKK, NOK, SEK, CAD.
Na bežnom účte môžete uskutočňovať hotovostné transakcie vo forme vkladov a výberov na ktorejkoľvek pobočke ČSOB. Výbery hotovosti z bankomatov môžete realizovať platobnými kartami 24 hodín denne.
Bezhotovostný platobný styk môžete realizovať na pobočke alebo prostredníctvom služieb Elektronického bankovníctva vo forme:
jednorazových príkazov na úhradutrvalých príkazov na úhradu na základe súhlasu s automaticky overovaným inkasom alebo súhlasu s inkasom príkazmi na inkaso
platobnými kartami za tovar/ služby u obchodníkov
Ja tomu rozumiem tak, že čo sa týka IB, tak je plne funkčný aj pre účty vedené v cudzej mene. Pre istotu som sa utvrdil návštevou na pobočke, kde mi moje domnienky plne potvrdili. Takže som sa rozhodol založiť si účet. Trvalo to síce trocha dlhšie, cca 2, 5 hodiny, vložil som naň hneď 100,- Eur, ale IB som sa nedočkal. Vraj nejaký Zolo dal výpoveď a oni to nevedia, nech prídem vo štvrtok. V štvrtok mi z banky zavolali, aby som nechodil, že majú nejaký problém (Zolo pravdepodobne odmietol vziať výpoveď späť), aby som sa zastavil v piatok.V piatok to tiež nebolo bez problémov, ale asi po 3 hodinách som si odnášal z banky kryptokartu, čítačku kariet a plno hesiel. Doma som sa pokúsil zvádnuť inštaláciu IB a čuduj sa svete - nefungovalo to. Po telefonáte na Helpdesk som dostal mailom podrobnejší návod ako zvládnuť môj problém. Osobne sa považujem za PC gramotného človeka, ale onen návod bol pre mňa naozaj ťažko pochopiteľný. Nevadí, po ďaľších 3 telefonátoch a vypnutí firewall-u (!) som to mal konečne nainštalované. Ale čo to... Trvalé príkazy nejdú, jednorázové tiež nie, jediné čo funguje je starý známy - zahraničný platobný styk (čo príkaz to 250,- Skk). Takže opäť telefonát na helpdesk a čo sa nedozviem: pre účty vedené v cudzej mene, nie je možné zadávať trvalé a jednorázové príkazy... Tá slečna, ktorá vôbec za nič nemohla, si to zlízla najviac. Dodatočne sa jej za použité, mierne expresívne , výrazy ospravedlňujem. V pondelok som zašiel na pobočku, slečne za prepážkou som vysvetlil, že ma zaviedla - nechcela tomu uveriť, telefonoval asi hodinu, ale nakoniec uznala, že mám pravdu a vrátila mi všetky moje peniaze.
Skúsil som šťastie v Slovenskej Sporiteľni. Všetko by bolo OK, ale:
"Kartu vám dáme až po troch mesiacoch"
" ??? "
"Také máme predpisy..."
"A čo mám ako dovtedy robiť ja? Som stále na cestách, potrebujem tankovať, platiť hotely a pod."
"Je mi ľúto, ale také máme predpisy"
"ani keď Vám ukážem zmluvu, ktorá mi garantuje určitý príjem?"
" Bohužiaľ, máme svoje predpisy..."
Skúšal som ďalej, ale OTP a Unibanka sa tiež nechytali a to som nechcel nič extra.
Zastavil som sa v pobočke ďaľšej banky a tam mi povedali, že aj u nich IB nefunguje s bežným čtom v cudzej mene plnohodnotne. Nejako mi to nedalo, večer som ešte napísal nejaký e-mail a čuduj sa svete, v ňom mi tvrdili, že ich IB to zvláda v pohode. Takže na druhý deň zasa na pobočku a tam som ich ako zákazník presviedčal, že majú produkt, ktorý ja chcem, len o tom nevedia. Naveľa, naveľa s nejako rozhýbali, overili si fakty, dali mi za pravdu a tak som si u nich otvoril účet. Zámerne nepíšem o akú banku sa jedná, lebo sa vyskytol jeden problém, ktorý sa ešte bude musieť nejako vyriešiť
Čo som tým celým chcel povedať? Že banky naozaj síce vyzerajú ako keby sme žili v hlbokom kapitalizme od nepamäti, ale úroveň poskytovaných služieb, je niekde veľmi, veľmi ďaleko. Ak by som sa ja, ako obchodník, choval tak ako banky, pravdepodobne by som si nezarobil ani na slanú vodu. Banky sa tak budú chovať dovtedy, dokiaľ my, ako ich klienti, nedáme jasne a jednoznačne najavo čo sa nám nepáči. Ale, máme na to guráž???