Doprava v Bratislave pre všetkých

Keď vedenie mesta robí opatrenia, ako keby sme v oblasti verejnej dopravy ani nemali desaťročia trvajúci rozvojový dlh.

Doprava v Bratislave pre všetkých
Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Je škoda, že aj taká vec, ako vybudovanie cyklotrasy na nábreží dokáže polarizovať našu spoločnosť, veď v samej podstate na tom nemôže byť nič zlé. Za jednu z hlavných príčin tejto neutešenej situácie považujem absenciu verejnej diskusie a schopnosti obhajovať svoje rozhodnutia, čo samozrejme súvisí s chýbajúcou koncepciou rozvoja. V tomto smere mám pocit, že vedenie hlavného mesta absolútne zlyháva. Pocit neobmedzenej moci vystriedal reči o demokracii a participácii. Či už je to spomenutá cyklotrasa na nábreží, planetárium, parkovacia politika alebo územný plán v súvislosti s Lidom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Často čítame a počúvame, ako sa to inde dá a prečo by sa nemalo dať aj u nás. Veľakrát k tomu diskutéri pridávajú rôzne fotografie a príklady z iných veľkých miest, ktoré by nám mali byť vzorom. Veď prečo nie.

Naposledy som zachytil v jednej diskusii priloženú fotografiu z Düsseldorfu, ktorá zobrazuje, ako tam mali začiatkom deväťdesiatych rokov na nábreží pri starom meste šesťpruhovú „diaľnicu“ a teraz je tam promenáda a park. Vždy hovorím, že je super sa porovnávať s vyspelejšími, aby sme sa vedeli posunúť a mali vzor, ale treba to robiť v širšom kontexte a nie si iba vybrať, čo sa nám hodí, k vytvoreniu obrazu, aký práve potrebujeme. V prípade porovnávania s inými mestami v súvislosti s diskutovanou cyklotrasou hovorím, že fajn, ale vždy začnime porovnaním verejnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Skúsim teda, aspoň v skratke, rozobrať ten Düsseldorf. Hlavné mesto spolkovej krajiny Severné Porýnie-Vestfálsko, ktoré má približne 600 tisíc obyvateľov na rozlohe cez 200km2. Chrbticou verejnej dopravy je mestská (rýchlo)dráha (Stadtbahn), ktorá má dĺžku tratí takmer 100km, doplnená sieťou električiek o dĺžke cca 57km.

Pre porovnanie, Bratislava má približne 500 tisíc obyvateľov a rozlohu 367km2. V Bratislave máme  električky s dĺžkou tratí cca 42km a nič iné (samozrejme hovorím o nosnom systéme verejnej dopravy). Od roku 1989 až doposiaľ, sme dokázali postaviť 2,4km električkovej trate. Ďalšie 4km trate sa stavajú extrémne pomalým tempom a je otázkou, kedy to bude hotové.

SkryťVypnúť reklamu

Takže naozaj sa chceme porovnávať ? Napríklad s Düsseldorfom ? Som za. Začnime konečne budovať verejnú dopravu, ktorá bude skutočnou alternatívou k autám a potom môžeme rušiť cesty a hrať sa „na pekných“.

Ešte „drobnosť“ na záver, v tom Düsseldorfe sa tá cesta na nábreží „nevyparila“. Dali ju pod zem a na povrchu nad ňou je ten park a promenáda.

Nie je umenie „búrať“, umenie je robiť veci „smart“.

Jozef Chajdiak

Jozef Chajdiak

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  160x

človek, ktorému nie je všetko jedno... :-) Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneNezaradenéPolitika

Prémioví blogeri

INEKO

INEKO

117 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,069 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu