Dopredu upozorňujem, že nie som žiadny profesionál, ba ani pokročilý amatér. Dúfam však, že vám to nebude príliš vadiť.
Na letisku sme boli už pred ôsmou, pretože sused tam bol služobne. Najprv sme obehli odstavené lietadlá. Ako prvý prišiel na rad nový český Gripen:

Samozrejme som si nafotil aj nejaké detaily, keby som sa náhodou niekedy rozhodol oprášiť svojho koníčka a postaviť si plastikový model. Na ukážku priestor pre hlavný podvozok a vstup vzduchu do motora:


Ďalej tam na svoju príležitosť predviesť sa divákom čakali česká L-159B Alca, slovenský L-39 Albatros a MiG-29, americká F-16 a španielska F-18.





Z tej španielskej F-18 som si tiež urobil nejaké detaily, a nebol som sám. Španieli umožnili prístup dvom modelárom, ktorí chystajú lietajúci model F-18, a potrebovali si pomerať a odfotiť nejaké drobnosti.

Kúsok vzadu čakal i nový Mi-35, jeden z tých, ktoré česká armáda získala v rámci deblokácie ruského dlhu.

O jedenástej konečne začal letový program preletom zostavy strojov českého letectva. Začali to Mi-35 (alebo možno starši Mi-24),

za ktorými nasledovali Gripeny

a potom Alcy (L-159).

Tie následne predviedli simulovaný prepad letiska, a potom už sa predvádzal nový Gripen.


Na ten sa pri rolovaní s uznaním pozerali i talianski mechanici.

Potom W-3A Sokol českej armády predviedol zásah s hasiacim vakom,

a Alca sólo akrobatické vystúpenie.

Potom nasledovalo prvé zo skupinových akrobatických vystúpení - švédsky Team 60.

Švédi boli výborní, Srbi, ktorí nasledovali po nich, už o dosť slabší.

A opäť vrtuľník, tentokrát ukážka záchrannej akcie.

To už ale na štart roloval maďarský MiG-29UB,

ktorý taktiež predviedol výborné kúsky, i obvyklý "zvon".

Nasledovali športoví leteckí akrobati, a hlavne vystúpenie s vetroňom bolo výborné až tak, že som sa až takmer na konci zbadal, že som chcel aj fotiť.

K nasledujúcej F-16 sa pri jej vystúpení pridal aj zástupca "prírodných vzdušných síl". Americký pilot sa vraj pri piatkovom tréningu trošku rozdivočil, a pri sobotnom rannom briefingu dostal "poza uši", takže vystúpenie F-16 bolo trošku nemastné-neslané.

Medzitým sa na zemi dokončila predletová prehliadka španielskeho "sršňa" EF-18 Hornet (na fotke so spusteným hákom pre pristávanie na lietadlovej lodi a vysunutým brzdiacim štítom),

a jeho pilot sa potom predviedol vo veľmi dobrom svetle (v popredí prídavná nádrž k MiGu-29).


Jeho vystúpenie bolo skutočne na jednotku.

Mrštnými stíhačkami sa však nedal zahanbiť ani dopravný C-27J Spartan talianskeho letectva.

Predvádzal kúsky, ktoré by nezasvätený človek od dopravného lietadla nečakal.


Ale to už si vzadu skúšal pred vzletom svoje dymovnice zlatý klinec celého dňa - talianska akrobatická skupina Frecce Tricolori.

Po vzlete

predviedli elegantné

i dych berúce kúsky,

a z môjho pohľadu boli skvelým vrcholom prehliadky.


Na záver ešte preleteli ponad letisko spolu so svojimi kolegami v dopravnom Spartane,

a tým pre mňa letecký deň pomaly končil.

Čakali ma totiž nejaké spoločenské povinnosti, a tak som musel oželieť (určite skvelé) vystúpenie slovenskej MiG-29.
Brnenský letecký deň navštívilo v sobotu vyše 20 tisíc divákov, ktorým prialo i počasie. To sa v nedeľu zhoršilo, ale našťastie bola základňa oblačnosti dostatočne vysoko (1200m) a nepršať vydržalo až do večera, takže verím, že i na druhý deň si diváci tohtoročný brnenský CIAF užili.