
X+Safety Last
Keď sa povie nemá éra filmu, respektíve staré grotesky, mnohí si vybavia Charlieho Chaplina. Nečudo, Chaplinov komický charakter vytvorený z kontrastu medzi jeho snobskou eleganciou a „ľudovými“ manierami, spoločne s jeho obdivuhodnou mimickou a gestickou prácou, bol tým najlepším, čo nemá éra ponúkala. V jeho tieni však vyrastal aj ďalší veľký komik, Harold Lloyd. Kým Charlie mal elegantný klobúk a obrovské nevkusné topánky, tak Lloyd uchvacoval svojimi okrúhlymi okuliarmi a roztomilou nešikovnosťou. Jeho charakter nebol tak do detailov prepracovaný ako Chaplinov, no na rozdiel od svojho veľkého hereckého kolegu, bol v živote viac šťastnejší a medzi kolegami, hercami, obľúbenejší.
Lloyd počas svojho života nakrútil asi 200 komédii, z ktorých mnohé z nich majú dnes charakter krátkometrážnych filmov. Ani jeden z nich sa však nevyrovnal dielu, vďaka ktorému dnes Lloyda pozná celý svet. Paradoxne to bol film, ktorý vznikol v prvej polovici jeho kariéry a ktorému sa Lloyd až do svojej smrti nevyrovnal. Film niesol názov Safety Last!, v českom preklade je známy aj ako „O patro výš“. Rámcová kompozícia tejto grotesky sa sústredila okolo typického „lloydovského“ hrdinu, jednoduchého muža prichádzajúceho do New Yorku a túžiaceho, že sa stane niekým významným, čím ohúri ženu svojho srdca.. Tento obyčajný dedinský „prosťáčik“ sa však stane len predavačom a v snahe získať si vytúžené renomé prehovorí kamaráta k riskantnej marketingovej akcii, k tomu, aby vyliezol až na samotný vrchol mrakodrapu. Samozrejme, skončí sa to úplne inak a napokon tým, ktorý bude musieť liezť o poschodie nahor bude samozrejme Lloyd.
Lloydov film si získal svetoznáme renomé svojimi (na tú dobu) nebývalo kvalitnými trikovými postupmi, na základe ktorého diváci sledujúci grotesku mali pocit, že Lloyd skutočne lezie na veľmi vysoký mrakodrap. Celá scéna však bola zinscenovaná tak, že Lloyd visel len pár metrov nad zemou. Napriek tomu bolo lezenie na umelú stenu (Harold na skutočný mrakodrap nikdy neliezol!) náročné a to hlavne pre človeka, ktorému na pravej ruke chýbali dva prsty po nehode spred troch rokov. Lloyd tvrdošijne odmietal dablérov a napokon takmer celý film nakrútil on sám a len pri niektorých, skutočne život ohrozujúcich scénach, sa nechal zastúpiť iným.
Paradoxne najväčšej pocty sa Lloydov film dočkal až po smrti tohto komediálneho génia. V roku 2006 ho časopis Premiere zaradil medzi päťdesiat najlepších komédii všetkých čias a o päť rokov na to si naň spomenul Martin Scorsese pri svojej nostalgickej filmovej kronike s názvom Hugo a jeho veľký objav. Často neprávno zabudnuté Safety Last! bude navždy späté s Haroldom Lloydom, mužom, ktorý svoj život zasvätil trom veciam – filmu, charite a svojej žene Mildred Davis, s ktorou strávil 50 rokov v manželstve. Hoci bol Lloyd často upodozrievaný z nevier, Davis bola a zostala jeho láskou života. Tým najvyšším mrakodrapom, na ktorý dokázal vyliezť.
Zdroj obrázku v texte: www.pjmedia.com