Dizajn pána „účetního“

Pred pár dňami ma napriek horúcemu počasiu na lopatky zložila angína. A navyše sa rozhodla svoje víťazstvo sláviť v tichosti, takže mi odpojila hlasivky. Neostávalo mi teda iné ako polihávať a mlčky prijímať informácie. Práve v tomto čase ma mimoriadne potešil článok Petra Milčáka „Tá istá otázka“, ktorý konkrétnymi príkladmi i odkazmi na fundované hlavy komentuje povedzme podivný stav súčasného takzvaného moderného umenia. Pri čítaní toho článku mi v hlave takmer za každým slovkom znelo „presne“ a blažil ma pocit, že takéto slová si našli svoje miesto na stránkach takého média ako je SME.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Medzi základné dôvody neblahého stavu dnešného umenia autor spomínaného článku uviedol najmä absenciu kritickej reflexie, slepú podporu verejnosti, dokonca i „odbornej“ a fakt, že kvalitne podaný koncept potiahne aj úplný „shit“. Presne tieto dôvody ma ako milovníčku dizajnu pred časom viedli k založeniu skupiny Niečo ako niečo na nemenovanej sociálnej sieti. Pri návštevách slovenských designshopov a galérií ma totiž premohol pocit, že tvorba, umelecká, či dizajnérska až príliš často prestáva byť spôsobom sebavyjadrenia a stáva sa rýdzim marketingom, teda postupom ako vyrobiť niečo, čo sa bude výborne predávať. Samozrejme na túžbe predať to, čo človek vytvorí, nie je nič zlé, ale keď voľba padá na najprimitívnejšie reklamné triky, tak to začína byť zúfalé. A aké sú najprimitívnejšie reklamné triky? Podľa mňa čokoľvek, čo vyvolá „wow“ efekt, teda sex, hnus, násilie, deti, absurdita, hlúpy žart a pod.. Vo svete dizajnu sa napríklad veľmi úspešne usadil koncept žartovnej recyklácie, ktorý zaručí, že recipient po zhliadnutí objektu povie:“ jééééj to je super, veď to je ako... to chcem!“ A hneď tu máme luster ako penis, stolík ako kocku lega, vešiak ako zabodnuté nože a tašku ako mŕtva mačka na palici. V podstate nemám proti týmto veciam nič, hoci pre mňa osobne sú, bez ohľadu na kvalitu ich spracovania, kategóriou „žartovný predmet“, ale mrzí ma, že masívny útok a rastúca popularita týchto vecí zrejme prevalcúva ľudí natoľko, že strácame vôľu hlbšie sa zamýšľať, alebo dokonca zastaviť a hľadať krásu v niečom, čo rozum bleskurýchle nevyhodnotí ako milé, vtipné, podarené. A takýto stav spoločnosti potom prirodzene dotvára aj druhú stranu mince. Prečo by sa mal tvorca pri vytváraní dielka chcieť pasovať so všetkým sám, keď výsledok nemusí byť bombastický a nebombastickosť dnes vyslovene nefrčí? Ak sa tvorca bude snažiť vytvoriť nový ikonický vešiak, zabije tým more času a výsledok je neistý, ale keď urobí vešiak ako krivku EKG, ninja hviezdice alebo ukrižovaného krista, pôjde to na dračku. Čiže tu máme fajnovo začarovaný kruh. Dizajnéri robia to, čo sa predáva, lebo musia z niečoho žiť a nechcú byť neúspešní, no a ľudia žijú rýchlo, v strese a pritom sa nudia natoľko, že ich vytrhne len fakt easy šoky vec. Kam to ale vedie? Čo bude nasledovať po ikonách moderny? Sofa v tvare vagíny?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na záver musím dodať, že situácia nie je beznádejná a aj na Slovensku stále žijú mladí talentovaní umelci a dizajnéri, ktorí majú plnú hlavu skvelých nápadov a dokonca mnohí z nich by ich vedeli aj zrealizovať. Takže jediné na čom to stojí, je priestor pre skutočnú tvorbu, lebo ak tento nevytvoríme alebo bude elitársky primalý, niektorí s tvorbou skončia a mnohí utečú.

Sylvia Ciulisová

Sylvia Ciulisová

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  126x

Vzdelanie zakončené titulom JUDr. spôsobuje, že mi nie sú ľahostajné veci verejné, ale už roky žijem slovenským ľudovým ornamentom a tradičnou kultúrou vôbec. www.slovakiagift.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáVeci verejnéDizajn a umenieIné úvahy

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

245 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu