vie sa zorientovať o stave tam a tu. Ako býva zvykom, v tejto krajine ide všetko na poslednú chvíľu, lebo mesto určilo na pripomienkovanie ľuďom Všeobecného záväzného nariadenia (VZN - čo je taký malý zákon pre mesto) pre parkovanie, nejakých pár dní na čítanie, pochopenie a napísanie nejakého zmysluplnejšieho názoru, doslova len pár chvíľ v čase neustáleho zhonu občana, čo má spústu iných starostí ku prežitiu, než zaoberať sa večnou témou. Lebo táto tu trápne odznieva nejaký ten rok a nič z toho. Pripomienkovanie k téme, čo ani hádam nezačalo, končí tento víkend. Klasický prístup, diktát.
V NR SR je konanie v skrátenom termíne chúlostivá vec a musí byť zdôvodniteľná a je nad tým dohľad, v merítku samospráv tu také pravidlá zdá sa nejestvujú a o nejakom dozore nad dianím inou zložkou riadenia tu nieto ani chýru, takže si obce robia čo sa poslancom prisnije a bačujú si, ako sa im a kedy zachce. Nuž zlý spôsob spolupráce s občanom, občanom, čo je hodený do víru popletených pravidiel a neustálych platieb. A všetko je vraj pre neho.
Zabudni.
Zverejnil som svoje:
https://blog.sme.sk/cuchran/spolocnost/nesystemove-zdrazovanie-v-kosickom-mhd
https://blog.sme.sk/cuchran/nezaradene/verejna-tema-v-kosiciach-asi-tema-cislo-jedna
https://blog.sme.sk/cuchran/spolocnost/vzn-o-parkovani-a-exekucia-v-kosiciach
http://cykloproblematika.blogspot.com/2016/01/strategia-dopravy-pre-ke-za-milon.html
pripomienky k ÚP Košíc 09.2018
pripomienky k VZN 157 o parkovaní v Košiciach 01.2019
pripomienky k zadaniu ÚP Košice 10.2016
otázniky, odpovede Košice, doprava, parkovanie 06.2016
Pripomienky k Návrhu na nové VZN o výkone správy pri osobitnom užívaní miestnych a účelových ciest 06.2021 v meste Košice, orientované k problematike ZŤP osôb (Zdravotne ťažko postihnutých osôb)
Pripomienky k Mlynský náhon Košice
Doprava KSK
Kto len trocha vnímal nedávne dianie v tomto zle sa vyvíjajúcom meste, tak si spomenie na rok 2018,
keď sa pripravoval územný plán (ÚP) tejto aglomerácie. Prečo spomínať tento závažný dokument? Lebo je libretom, notami pre urbanistickú budúcnosť mesta, pre riešenie koncepcie, rozmiestnenia a umiestnenia bývania, dopravy, výrobných zón, zelených eko pásiem, vodných plôch, koridorov, riešenia ekokolobehu pre navrátenie zdravého prostredia, lokalít pestovania, oddychu, športu, rekreácie, chovu a obstarávania stravy, umiestnenia skladov, prekladíšť, zdravotníckych zriadení, školských a predškolských, služieb, obchodu, administratívy, servisných zariadení, telekomunikácií, likvidácie odpadu, vymedzenia ochrany prírody, pamiatok, zariadení, energetických zariadení a ešte ďalej, skrátka toto musí byť jeden súzvuk orchestra, nie škrípot nezladených amatérskych sólo hudobníkov.
Lenže ÚP nedopadol dobre
a vlastne sublimoval v neznámom priestore a čase, odskočili od neho aj jeho tvorcovia a určite právom. Nič z toho sa nezachovalo a tak teraz mesto blúdiace v chaose nekoncepčnosti na radosť developerov, súhlasí zo všetkým. Ulice, sídliská sa zahusťujú, čo znamená, že pribúdajú obyvatelia bytoviek, stúpa doprava pre vybavenie ich služieb, pribúda doprava obyvateľov, takže logicky nastáva čas na riešenie logistických dopravných problémov.
Problematika dopravy dlhodobo neriešená a zahusťovaním ešte viac sproblematizovaná, by mala niekoľko riešení. Lenže...
Zelené mesto Košice
Táto fráza je niekde zabudovaná v nejakom dokumente vytvorenom v dobe keď tá myšlienka bola v móde a mala snahu priniesť mestu nejaký benefit, odmenu pre občanov a návštevníkov povedzme v podobe lepšieho zdravšieho, bezpečnejšieho, čistejšieho mesta s menšími zdravotnými problémami obyvateľov. Alebo sa len tak prezentovať a zase o ničom. Dokument je v súčasnosti pohodený niekde na periférií záujmu, tak ako obdobie mesta kultúry, športu, vlastne populizmu. Nie je zaujímavý v čase zahusťovania a bezbrehej výstavby. Môžeme rovno definovať, že zeleň je len zbytkovým produktom zastavovacieho zahusťovacieho urbanizmu, núteným zlom, keď sa tu manipuluje s podielom zelene v zastavanom území.
Dopravu je možno riešiť rozličným spôsobom,
či už hromadnou dopravou, individuálnou. Môžu tam byť prvky moderného zdieľania a vzájomnej spolupráce, alebo jednoducho nič, len tak chaotický voľný chod bez nejakého koordinovania.
Individuálna doprava je najmenej racionálne riešenie. Je nákladná pre užívateľov (ak nerátame to, že výdavky väčšinou spadajú do firemných nákladov) je namáhavá a únavná, zaťažuje dopravnú stavebnú infraštruktúru, potrebuje parkovanie, spústu energie, odstavenie, teda vo väčšine prípadov v noci, čo predstavuje, že sú obsadené plochy v miestach bývania a cez deň zas hromadný presun na pracoviská, kde sa obsadzujú ďalšie parkovacie plochy. Samozrejme tento každodenný cyklus potrebuje dvojnásobnú parkovaciu plochu. Logicky, že takéto dopravné prostriedky viac oddychujú než pracujú, čo je ekonomický vysoko neefektívne. To snáď prinútilo spolu s mobilnými aplikáciami vytvoriť systém vzájomnej pomoci - zdieľanie, spájanie sa kolegov za účelom vyťaženia vozidla idúceho tým istým smerom. A je aj zmyslom hromadnej dopravy.
Ak si predstavíme, že dôležitý dokument akým by VZN mal byť, tak by si zaslúžil aj dostatok pozornosti. V našom prípade je hanbou mesta, že sa ľuďom podhodí v týždennej lehote na posúdenie dokument, kde sa komplikovanie riešia zóny, administratíva, evidencie majiteľov áut spojené to všetko s osobnou lustráciou. Komplikovaný chaos prinesie nervozitu a neochotu majiteľov áut, návštevníkov mesta, čo by tu chcelo byť popri inom aj mestom kultúry. Mám pocit že návštevník mesta po prvom pokuse navštíviť intravilán mesta zároveň tento počin oľutuje. Dokument takto chápanej problematiky dopravy - len a len parkovanie mesta (zdroj príjmov) by mal byť na webe zavesený rok, dva či desať a vlastne navždy, lebo je to pravidlo a samozrejme by mala byť k tomu otvorená verejná diskusia.
Doprava nie je len parkovanie, ako sa to tu mesto snaží prezentovať.
A ako spomínam najzákladnejším predpokladom je sadnutie si k ÚP a vymedziť na základe plánov a prognóz základnú koncepciu, vytýčiť hlavné koridory, dopravné uzly odbremenenie od náporu individuálnej dopravy najmä v centrách, rozdeleniu dopravy na motoristickú a tú na rýchlostnú so svojimi pravidlami a obslužnú miestnu a oddelení motorovej vozidlovej od pešej a jednostopovej nemotoristickej dopravy. A poznať trendy v logistike individuálnej dopravy, zásobovaní, fungovaní skladov, rozvozu, čo sa momentálne silne mení najmä eshopovými obchodmi a doručením ku dverám a správaním sa človeka ako spotrebiteľa.
Trolejbusy,
zrejme ako neekologické odišli po vlastnej osi niekam, zrejme ako predvoj zeleného mesta a nik nevie aký bol hospodársky dopad odstávky vozového parku a napríklad
cyklotrasy,
sľubované prakticky všetkými poslancami mesta v predvolebných kortešačkách, vybledli tak, ako aj ich vodorovné pôvodné zelené značenie na chodníkoch. Dnes si na nich ani nik nespomenie ani nenájde na zničenom chodníku a v rozpočte nezostalo ani na kilo farby.
Je veľmi smutné, ako sa tu narába s občanom
Používam slovo narába, lebo je to tak, projekty zámery mesta, MČ sa prejednávajú na chodníkoch, utajujú sa, predkladajú sa po funuse a ľudia len s prekvapením vidia bager pod svojími balkónmi. Petície nefungujú a hoci sú paradoxne smerované k svojim zvoleným zástupcom, kde by mala byť fungovať spolupráca podrobné informácie o plánoch, zámeroch, dianí a nie sťažnosti, petície z dôvodov na strane samosprávy, je jasné, že je to celé na nič a na... Smutné... Úrady sú pomalé a nechápajúce, neodborné, ľudia neinformovaní a neustále flustrovaní jestvujúcim stavom.
Krajina tu neustále funguje na princípe plátania následkov a odstraňovaní príčin. Neustále sa pod deravú strechu podkladajú vedrá. Nik strechu neopraví, akurát pribúda počet vedier a ich obsluha, administratíva, evidencia vedier a riešia sa, či vedrá budú pozinkované, smaltované, najlepšie s národným maľovaným motívom, aby sa nezaprela krajina, kde sa to všetko bludné odohráva.
Hromadná doprava
už dávno kričí po konkurencii a určite nielen po mestskej, obecnej hromadnej. Ako ukazuje prax z krajskej kolesovej dopravy, či železničnej dopravy, prepravcov poštových služieb, monopoly sa dlho neudržia. Nemožnej pošte sa neoplatí mať širokú sieť pracovísk, rušia pracoviská, zato sa oplatí posielať občanov do susedných okrskov, obcí, miest, aby si ľudia podali šek, či zaplatili inkaso. Už sa ozývajú prvé lastovičky v podobe miestnych služieb v rámci obchodu, či obecného úradu a vznikli aj balíkomaty.
Mestská hromadná doprava vošla do štrajku a ponechala ľudí bez akýchkoľvek informácií na zastávkach, že ako sa mení poriadok a ako sú zaistené základné služby, sídliská sa vypli. Občan už pochop, ty si ten posledný o ktorého tu ide! Akiste vzrástli tržby taxi službám a možno sa táto spolupráca bude sľubne rozvíjať...
Doprava tu kolabuje
Preplnené dopravné prostriedky, ale aj prázdne vozne, preplnené parkoviská a aj poloprázdne, podľa situácie v hromadnom presune áut, riešenia cez platby, zmätky s automatmi, parkovanie na chodníkoch, chodci na cestách, bezduchí kolobežkári, cyklisti na chodníkoch, čo boli pôvodne chodníkmi, čo je odvodené od slova chodiť a nie jazdiť, kolízie, to je obraz aglomerácie krajskej metropoly. Mesto nemá komplexnú víziu urbanizmu, (viď ÚP) a dopadov v doprave a v ostatných spomínaných atribútoch.
Čuší sa o EEI
a nevedno kto komu čo a koľko dlhuje, ani kto koho prečúral.
Klepká sa kladivkami na základové kamene
nových továrni na utomobilové blaho a nejako nik nepovedal, odkiaľ budú ľudské zdroje, teda zamestnanci, kde budú bývať, či to bude kapacitne naplnené z existujúcich ľudí v okolí, nič sa nevraví o súvise s náporom dopravy a hádam aj dopyte po nájomných domov, vraj aj cenovo dostupných (ako pre koho) súvis s realitným trhom, finančnou situáciou.
Akiste najľahší spôsob riešenia rozpočtovej suchoty mesta je zaťažiť obyvateľov a návštevníkov mesta poplatkami. Ale mám pocit, že občan, návštevník, by si zaslúžil za poplatok aj nejakú protislužbu, napríklad parkovisko vybavené informáciami nielen týkajúce sa platieb, blízke služby a body záujmu, logické umiestnenie, miesta pre autá ZŤP ľudí s ich plným a nielen formálnym rešpektovaním, služby pre deti a batoľatá na prebalenie, parkoviská vybavene toaletami, infosystémami pre rozvoj turizmu v meste, s udržiavaním poriadku, čistoty, nielen primitívne ploty, zákazy, ale kus vľúdnej vety, pokyn, navedenie, kus človečiny čo nám zmizla, ale aj zeleň, záhony, stromy, detské lokality, zelené zóny a blízke športoviská.
Dá sa to zladiť, treba len čítať, pozorovať, vnímať život, mať odborný personál na každom poste, čo vie a rozumie, vie gazdovať a snáď by pre začiatok stalo za to stráviť čas čítaním týchto riadkov a ďalších linkovaných informácií, namiesto povrchného lietania po sociálnych sieťach.
Ďakujem za pozornosť. Materiál, link na tento blog je zasielaný na Magistrát mesta Košice na požadovanú adresu.
Autor je bývalý stavebný technik