Peniaze nám ležia na cestách

Peniaze naozaj ležia alebo jazdia po cestách, ale od vlády nie je ani len ochota, ich zdvihnúť

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Na čo narážam?
Na 8 zbytočných obetí nehody pri Nitrici. Že ani táto tragická nehoda nepohla kompetentnými. Teraz naháňajú peniaze a berú od tých, od ktorých by nemali.
Nehodu pri Nitrici mal nelegálny dopravca. A fungoval tak, pretože mohol. Roky (!) po vstupe Zákona č.56/2012 do platnosti. A čo sa vlastne zmenilo za tých 11 rokov od prijatia zákona?
ABSOLÚTNE NIČ.
Výsledok? Čím ďalej tým viac dopravy sa presúva do šedej zóny. A bude horšie.

Polícia zdecimovaná, kontrolná činnosť takmer žiadna. Ako to viem? Jednoducho.
10 rokov som budoval firmu na určitom trhu. A 10 rokov štát umožňoval rásť šedej zóne, ktorá nakoniec spôsobila, že som to vzdal. Vzdal na tom trhu a v tom segmente dopravy.

Pôsobím v inom segmente a tiež sa to začína kaziť. Ako inak si vysvetliť vetu riaditeľa školy, že chce dopravu detí autobusom bez bločku? Na trh nám vstupujú zahraniční dopravcovia a robia si tu čo chcú. Odpoveďou štátu je že zaťaží a zlikviduje ešte aj tie úbohé zbytky tých, ktorí sa nechcú zlomiť a snažia sa dodržiavať zákony? Namiesto toho, aby zlikvidoval šedú zónu.

Ako na to? Jednoducho.
Stačí použiť náš mýtny systém ako kontrolný orgán a zároveň daňový úrad v jednom. A aj v Skytoll-e sa potešia.

Šedá zóna ekonomiky je o tom, že na trhu pôsobia "spoločnosti", ktoré nemusia nič a deformujú ho.
Napríklad nejaký pán si kúpi odťahovku a poď ho podnikať. Za susedskú cenu. Nepotrebuje nič, Ani len zaplatiť PZP. Ako to viem? jedna taká sa preslávila na diaľnici a upozornil na ňu Marián Urge z Pomoci motoristom. Vtedy sa aj prevalilo, že Polícia SR ani len nevie skontrolovať platnosť/neplatnosť PZP. Druhá taká nakladala pred mojim domom toť nedávno. A čo na to obvodné oddelenie policajného zboru? Skutok sa nestal. Toto je tá šedá zóna..

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovenský dopravca napríklad v taxislužbe (aj preprava opatrovateliek) musí všetko. Teda aspoň by mal.
Mal by mať koncesiu na podnikanie, platí si drahé poistenia PZP, poistenia zodpovednosti, zamestnáva ľudí, platí odvody, živí slovenské servisy, platí dane, na STK musí každý rok.... A teraz si predstavte, že hneď vo vedľajšom pruhu ide iný (nazvime ho Gandalf šedý). Ten nemusí platiť nič, pretože ho vlastne nemá kto skontrolovať, a mimo nelegálneho podnikania sa vlastne ničoho nedopúšťa. PZP mu stačí klasické, alebo ho neplatí vôbec. Na STK mu stačí ísť raz za 4/2 roky. Žiadne odvody a dane, žiadne poistenie zodpovednosti, žiadne úrady a zamestnávanie. Stačí si otvoriť profil na FB, napísať že ste dopravca a poď ho podnikať.

Takto to funguje aj v preprave dodávkami, preprave áut, odťahovej službe. BOLT a UBER tiež nie sú dopravcovia. Oni sú platforma. A ako platforma si zoberú 25% z toho čo zarobí chudák vodič a nechajú ho zaplatiť ešte DPH a daň a odvody. Oni dopravca nie sú. Lebo niekto v našom štáte sa rozhodol, že to je kóšer. Že ak niekto jazdí ako taxi, platí sa v ňom za prepravu ľudí, tak to NIE JE TAXI. Aspoň Bolt a Uber nie. A zisk platformy sa môže vyniesť za hranice.
A štát za 11 rokov neurobil absolútne nič. Nič pre ochranu svojich dopravcov, nič pre ochranu cestujúcich. Pozostalí po nehode pri Nitrici zostali bez odškodnenia.
A pre niektorých "dopravcov", našich aj zahraničných je toto eldorádo. A dokonalá ukážka neschopnosti štátu.

SkryťVypnúť reklamu


Ako na tento problém ktorý prerástol už do obludných rozmerov?
Jednoducho. Ako som už spomenul, stačí využiť náš existujúci mýtny systém. (teraz odignorujme, že je to čierna diera).

Satelitný mýtny systém sa totiž dá použiť, aj ako určitá forma monitoringu.
Predstavte si, že autá používané na podnikanie, a je jedno či je to taxi, dodávka alebo odťahovka budú musieť mať namontovanú palubnú jednotku mýtneho systému. Naše aj zahraničné. Všetky, ktoré vstúpia na územie Slovenska. Štát si túto povinnosť vynútiť môže zavedením pravidiel a úpravou jedného odseku Zákona č. 474/2013. A povinnosťou spoplatnenia celej cestnej siete pre tento druh dopravy. Stačí aj symbolicky. Napríklad 0,01 euro za prejdený kilometer.

Teda autá sa hýbu, jazdia a zrazu má štát prehľad o tom, kadiaľ a koľko. Pri kontrolách stačí zastaviť auto a skontrolovať či palubnú jednotku má. Ak ju nemá, pokuta. Napríklad 1650 euro.
Vezie ľudí a nemá mýtnu jednotku? Vezie ich už 3x za týždeň? Problém. Evidentne podniká a neplatí.
Vezie tovar a nemá mýtnu jednotku? Dá sa pozrieť ako často ho vozí. Jazdí po slovenských cestách a pritom má ukrajinské alebo poľské evidenčné čísla? Je viacej na Slovensku ako v domovskom štáte? Preváža pritom ľudí, alebo náklad? Podniká a robí to na cudzom trhu. Pri jedinej pokute by Gandalfa prestalo baviť hrať sa na dopravcu. (V takom Rakúsku by sa z pokuty nespamätali ani jeho vnuci)

SkryťVypnúť reklamu

Ozaj Rakúsko. U nás sú také zákony, a máme s nimi takú dohodu, že ak vezie slovenské auto opatrovateľky do Rakúska a chce ich aj doviezť naspäť, potrebuje povolenie. Stojí to bez mála 350 euro ročne. Rakúske auto, ktoré ide pre klienta na Slovensku NEPLATÍ NIČ. My nepotrebujeme rakúske peniaze. Takto sme sa s nimi dohodli v roku 2013. Hlúpe? Určite.
V Nemecku slovenský dopravca platí osobo kilometre. Tiež pekné peniaze. na základe zákona z roku 1975 (myslím). U nás žiadne osobo kilometre cudzí dopravcovia neplatia. My nepotrebujeme peniaze. My si vieme "podojiť" vlastných ľudí..


Príďte sa pozrieť niekedy na malé hraničné prechody z Maďarska na Slovensko vo východnom cípe. Prechody ako Príbeník, Malý Horeš, Veľký Kamenec, Streda nad Bodrogom. Čo na tom, že sú tie prechody do 3,5 tony.. Kľudne po nich jazdia rumunské, moldavské a ukrajinské dodávky a nákladné autá. A sem tam aj kamión. Aj tak ich nemáme ako a čím zvážiť. Čo na tom, že cez prechody určené do 3,5 tony jazdia 7,5 tonové autá a autobusy..
To je moldavský mikrobus, ukrajinský mikrobus, 20x ukrajinský mikrobus, rumunská dodávka, moldavský mikrobus, 10x rumunská dodávka..
Štát ani len netuší, ako sa u nás podniká zahraničným dopravcom. A nielen tranzitujú.
Pre štát je lakmusovým papierikom štatistika z hraničného prechodu Vyšné Nemecké/Užhorod.
To že ukrajinské dodávky, mikrobusy a midibusy jazdia z Maďarska na územie Slovenska ho tak povediac ani nezaujíma. Hliadka z obvodného oddelenia to nevyrieši, lebo ju sem tam už ani nevedia postaviť do služby.

SkryťVypnúť reklamu

Takže späť k riešeniam. Povinnosť inštalácie mýtnej jednotky v autách určených na podnikanie by riešilo štatistiku, výber mýta/diaľničného poplatku a možno aj výber cestnej dane.

Samozrejme tieto autá by už neplatili diaľničnú známku.

Príklad?
Zoberme si ako vzor nejaké klasické osobné auto. Cestná daň a na takéto vozidlo sa pohybuje niekde na úrovni cca 150 euro. K tomu pripočítajme dajme tomu, že to auto najazdí po slovenských cestách 5000 km za rok. Ak by napríklad bola sadzba za prejdený kilometer 0,05 euro/km tak auto by na mýtnom systéme zaplatilo 250 euro. Spoločnosť vlastniaca auto, by si z tejto sumy odpočítala 150 euro ako cestnú daň a 90 euro za ročnú diaľničnú známku.
250 -150-90=10.
Vznikol by jej preplatok 10 euro a ten by si uplatnila pri znížení z dane z príjmu. WIN WIN.
Najazdí auto 10 000 km? Tak zo sumy 500 euro zaplatenej na mýte sa odpočíta 90 euro za diaľničnú známku, 150 euro za cestnú daň a zbytok preplatku si majiteľ vozidla uplatní pri dani z príjmu. Je v "mínuse" na dani? Požiada o preplatok.

Štát by si vlastne "vyberal" cestnú daň priebežne. A od každého, kto používa auto na podnikanie.
A zároveň by získaval aj štatistický prehľad o využívaní ciest, o podnikaní cudzích štátnych príslušníkov na našom území a veľa iného. Dopravcovia zo zahraničia by si mohli žiadať aj o vrátenie zaplatenia cestnej dane, ak splnia podmienky prístupu na náš trh. Zároveň by to mohlo pomôcť pri vymáhaní prípadných pokút od zahraničných dopravcov. Registrácia v mýtnom systéme identifikuje majiteľa vozidla.

Všetko sa dá a čokoľvek je lepšie, ako toto eldorádo, ktoré vládne na našich cestách.

Kto by to kontroloval? Čo vlastne robí ten nový Mýtny úrad pod NDS, ktorý založil minister Doležal? Robí niečo?

Toto je jedna z možných ciest, ako pozbierať peniaze ležiace na cestách. Ako ochrániť tie zbytky slovenskej dopravy, ktoré prežili a živoria.
Toto by mohla byť jedna z možných ciest ako vyriešiť problémy s nelegálnymi dopravcami. Či už v taxislužbe, preprave tovaru, odťahovej službe alebo preprave ľudí.

Rastislav Čurma

Rastislav Čurma

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  140
  •  | 
  • Páči sa:  871x

Bez ohľadu na to, koľko chýb urobíte a ako rýchlo dosiahnete cieľ, ste na kilometre ďaleko pred tými, ktorí neurobia absolútne nič. Myslím, teda som. Zoznam autorových rubrík:  doprava, nákladná a ináveselo i vážne z kabíny slonaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

763 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

89 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

308 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu