Zákazy, príkazy, slony a ďalšie nezmysly postavené na hlavu.

Zákaz predbiehania pre vozidlá nad 7,5 t.  Začal to Staumacherland.(čítaj Nemecko). Staumacherland preto, lebo je tam stau (zápcha) takmer stále a zakomponoval som tam aj toho s tým veľkým nosom, čo jazdil a vyhrával F1. a vyhrával pre ten svoj nos. Otvoril si šilt prilby a jeho monopost mal lepší prítlak. Ono to začalo v podstate nevinne. Ale snáď na začiatok ešte to, že niekde (myslím Európu globálne) je to naozaj potrebné. A z osobnej skúsenosti viem, aké nepríjemné je brzdiť z rýchlosti 200 km/h na 90-tku. A potom zas na 200 a zas na 90. (200 km/h nočné nemecko, tak nech nikomu nevrie...). Z časti si za zavedenie zákazov môžeme my sami. Vodiči profesionáli. Teda ono za ne môžu skôr tí profíci, ktorí za volant kamiónu nepatria a spomínal som ich už s kôr v blogu:  http://curma.blog.sme.sk/c/218799/Sukromny-protest-alebo-ako-je-to-naozaj-II.html. Ale vyhovárať sa nechcem. Takže sa to pokúsim rozobrať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu

 Áno, myslím, že sa to začalo v Staumacherland-e. Celkom nevinne zopár lokálnymi zákazmi a väčšinou na úsekoch kde sme my (rozumej kamióny) boli naozaj na obtiaž. Boli to časovo obmedzené zákazy. Väčšinou na doby dopravnej špičky a tých niekoľko kilometrov za plachtou turka, alebo iného pojazdného predajcu nafty (80 km/h) sa dalo celkom vydržať. Až to ale došlo do štádia keď si túto značku môžu Nemci kľudne prehodiť s orlom v štátnom znaku. Ale stále sa jednalo o časovo obmedzené zákazy. Úseky so zákazom 06.00-22.00 sa striedali s úsekmi 07.00-19.00. pre skrátenie už len snáď poviem, že je to dnes takmer o permanentnom zákaze, a bez času. Ale k tomu sa vrátim.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Možno sa nebudem držať časovej osi zavádzania zákazov správne, ale spomeniem ďalšie štáty.

 Holandsko. Celkom mi holandské obmedzenia sedia a viem sa im prispôsobiť. Buď to je to bez zákazu (troj pruh), alebo je zákaz platný v čase 07-19 teda denný zákaz a ten milejší len na časy špičiek t.j 06-10 a 15-19. ale tak isto je to denný zákaz.

Belgicko. Asi 3 roky platný denný zákaz predbiehania v dobe od 06-19 na dvoj pruhovej diaľnici. Lokálne a ak to určujú dodatkové tabule sa ale predbiehať smie. Na troj prúdovej diaľnici sa smie stále. Teda nesmie sa keď prší alebo sneží ale k tomu sa tiež ešte vrátim.

SkryťVypnúť reklamu

Francúzko. Len lokálky ako Thionville, Metz, a úseky štýlu N10. Kto jazdí, vie o čom hovorím. Aj keď to, koťuhy, robia vychytrale. Začne to lokálkou s nápisom ZONE EXPERIMENTALE a s kilometrami, a časom na ktoré sa to vzťahuje, a skončí to tým, že dodatkové tabule zmiznú. Ale krajina a infraštruktúra fajn. Začínajú sa síce opičiť po Nemcoch, ale naozaj len na vybraných úsekoch, ktoré by som percentami vyjadril asi tak 5-10% z diaľničnej siete.

Slovensko. Toto ma dorazilo, lebo študovaní, čo toto vymysleli asi nedoštudovali, alebo, doštudovali za výraznej straníckej podpory blízkeho člena rodiny. Zbohom zdravý rozum. Diaľničná sieť ( teda ono je to bohovo honosný názov) žiadna celá nula nič, a k tomu zákony a dodatky a .... Kam sa podel ten zdravý slovenský rozum?

SkryťVypnúť reklamu

Ako toto ohodnotiť? Snažil som sa čo to naznačiť v závere blogu ktorý som už spomenul vyššie. Teraz to skúsim rozobrať.

PROBLÉM č.1: Obmedzovač rýchlosti. Asi od r. 1993 majú všetky kamióny namontovaný obmedzovač rýchlosti. Rýchlosť je elektronicky obmedzená na 90 km/h a málokto z civilov (plebs v osobákoch) to vie. Teda je rozdiel ešte u značiek. SCANIA 89,5 km/h, DAF 89 km/h ale ostatní 90km/h. Každý kamión sa v intervale dvoch rokov podrobuje „ciachovaniu tachografu" a tak je rýchlosť viac menej presná. +/- 1 km/h. Až na to, že prevažná väčšina z nás jazdi na zapnutý tempomat alebo s nohou na podlahe. Takže ak sa predbiehajú dva slony a jeden je rýchlejší o 1 km/h ako dlho to asi môže trvať? Dalo by sa to vypočítať ale je nedeľa ráno. Takže výsledok je: DLHO!!! Ešte raz. Ja vás plebs chápem, ale skúste aj vy nás. Veď ak s osobákom dobehnete niekoho pred sebou a čisto teoreticky vám to ide o 1 km/h rýchlejšie nepredbiehali by ste aj vy??? Už len kvôli tomu, že po predbehnutí máte „čistý výhľad", že vám to nehádže kamienky a bordel na okno atď.. A preto to robíme my. Ja osobne vidím problém v šoférovi toho predbiehaného kamiónu. Ak sem tam hodí očko do takého veľkého zrkadla, čo má vonku, tak určite vidí, že jeho slona dobieha iný slon. Ak ho dobieha, tak ten druhý slon je rýchlejší. (SLON rozumej kamión. Slovo krajšie a nemusím používať šift na dlhé ó). Takže pri predbiehaní stačí ubrať na chvíľočku nohu z plynu, alebo vypnúť tempomat. Ale väčšina to urobí, až keď má pri svojej kabíne moje nápravy návesu. PREČO??? Prečo to nejde rozumne už na začiatku? Pre vysvetlenie nezainteresovaným, mám nové pneu tak mi to ide asi 91 a predbieham dosť často. A často ma reakcia kolegu prekvapí. Teda tým, že to tlačí a nechá ma blokovať druhý pruh. A uberie až keď som takmer pred ním... MAGOR.

SkryťVypnúť reklamu

 PROBLÉM č.2 Rozdiel váh. Áno aj medzi nami slonmi je rozdiel. Jeden váži 40t lebo je naložený. Druhý váži 25 lebo vezie sušené opice, alebo čmeliaky. Alebo sklenenú vatu. A tiež je naložený. A tretí je prázdny a váži 14t. A v kopci je to bohový rozdiel. Prekvapil ma permanentný zákaz predbiehania v Staumacheland-e na A3 z Frankfurtu smerom na Kolín. Je tam asi 10 km úsek „hupačikov" (hore-dole) ktoré sú veľmi príjemné. Je tam nádherný nový troj pruh. Tak prečo permanentný zákaz? Ani o 3-tej ráno tam nie je silná premávka, nehovoriac o tom, že je to takmer rovinka, takže aj osobáky majú čistý výhľad a čas zaradiť sa do iného pruhu. A aj tak je tam. Predbieham a ignorujem. Prepáčte, ale je nezmysel, aby som išiel prázdnym slonom 45 km/h ak ten môj môže švihať 90-tkou. Toto by nebolo ani o ekonomike, ani o ekológii a ani o zdravom rozume. Ten zákaz končí až na úplnej rovine. Ak by som predbiehal tam, rozdielom rýchlosti 1 km/h tak mi predbiehací manéver zaberie asi pol dňa a zablokujem stredný pruh na dva týždne. V tých kopčekoch to trvá moment, akurát.... POLIZIA. Ale to sa ešte nestalo... Ete som za toto neplatil. A poklopem.

 PROBLÉM č.3 Študovaný žolík v dopravnej firme. Teraz konkrétne a dúfam, že sa spomenuté firmy neurazia. Nie je zámerom poškodiť ich meno, ale to čo robia je SEBECKÉ. V poslednom čase je módnym trendom udierať na EKOLOGICKÚ strunu. Je to paradox pri cestnej doprave, ale čo už. Bez nás to nejde. Naspäť k téme. Existuje viac druhov slonov. Myslím typy podvozku. Teda dva základné NORMÁL s výškou na točni 100-110 cm a LOW DECK alebo MEGA s výškou 80 cm. Rozdiel je v objeme. U prvého je to cca 85-90 m³. Ten druhý, teda mega, sa používa na veľkoobjemové prepravy s objemom cca 110-120 m³ samozrejme, že je rozdiel aj v použitých diferenciáloch a pneumatikách. Ale hlavne v otáčkach motora. Normálne slony „točia" pri 90 km/h pri 80-tkách pneu asi 1200 ot/min, pri 70-tkách asi 1350-1400 ot/min. Mega „točí" pri 90-tke asi 1650 ot/min. A ono je to na hranici „eko otáčok". A vtedy príde do firmy „študovaní človek" a zistí, že ak megy budú jazdiť 80-85 km/h, tak budú mať nižšiu spotrebu a to je EKOLOGICKÉ!!! Ono je to pravda. To jedno auto ekologické bude. Akurát, že za ním sú ďalšie. V úseku zákazu je to tak 40-50 vagónikov, ktoré sa hýbu rýchlosťou asi 75-80 km/h. Prebiehať nemôžu a ich automatické prevodovky, alebo aj manuálne, už radia o stupeň až dva nižšie. Takže prvý slon je ekologický a stádo 5O kusov za ním vyprodukuje asi o 100 percent viac ako keby tam ten EKOLÓG NEZAVADZAL.

 Takže späť k časovým obmedzeniam. Výborná vec a súhlasím. Trebárs na dobu špičky ako v Holandsku. Denný nemá až tak logiku, lebo doprava má svoju hustotu v závislosti na dobe. Ale dokázal by som sa s tým zmieriť. Ale non stop je BLBOSŤ. Veď komu už vadím o 3-tej ráno na prázdnej diaľnici??? Koho blokujem??? Ono hlavný problém s časovými zákazmi vidím v dodatkových tabuliach. NIKTO ICH NEČÍTA. Aj v Holandsku sa stretnem s civilom, ktorého som pribrzdil tým, že predbieham. Vidí značku zákazu predbiehania a tak vytrubuje. Ale už nevidí, že v dobe kedy predbieham ten zákaz neplatí. A to si myslím, že bol kameň úrazu v Staumacherland-e. jeden časový zákaz striedali iné časové zákazy. A osobáky sa s tým nechceli stotožniť. Teda ich vodiči nečítali dodatkové tabule. A možno, že im aj stúpla nehodovosť. Ja neviem. Viem, že týmto prístupom a obmedzeniami počet slonov na cestách len rastie. Čím viac nás obmedzíte, tým viac nás bude. Rozhoduje totižto objem prepravy. Či sa to niekomu páči alebo nie.

 A ešte k belgickému dažďovému zákazu. Asi je zavedený tým, že výhľad za kamiónom v daždi je" tak trošku problematický". Súhlasím. 5 náprav a 12 kolies dokáže zdvihnúť množstvo vody. Ale už zas. Nie je slon ako slon. Závisí od výrobcu návesu ale na tom mojom sú momentálne prekryté všetky kolesá. Myslím tým, že každá pneumatika má svoj vlastný blatník a lapač nečistôt a na ráme na konci je ešte prachovka. ( vid foto). Takže sa za mnou jazdí celkom príjemne. Ale z výšky kamiónu vidím, že čo sa týka osobákov úplne sa upustilo od lapačov nečistôt, alebo tzv. zásterok. A na to, že ma osobák len 4 kolesá, zdvihne oveľa viac vody ako ja svojimi 12-timi. Ale to už je asi na inú tému.

 A na záver? Áno som najmúdrejší. A aj najkrajší, najlepší ... a SAMOZREJME AJ NAJSKROMNEJŠÍ.:-). Ale čo už so mnou.... Len si myslím, že by sa tvorcovia zákonov a študovaní, mohli ešte pred tvorbou porozprávať aj priamo s nami, šoférmi. S tými ktorých sa to týka. A možno by to nebolo O NÁS, BEZ NÁS. A možno by sa niečo naučili...

Rastislav Čurma

Rastislav Čurma

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  140
  •  | 
  • Páči sa:  871x

Bez ohľadu na to, koľko chýb urobíte a ako rýchlo dosiahnete cieľ, ste na kilometre ďaleko pred tými, ktorí neurobia absolútne nič. Myslím, teda som. Zoznam autorových rubrík:  doprava, nákladná a ináveselo i vážne z kabíny slonaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu