Asi ako prvé napíšem to, že si nespomínam na podobnú obdobu niečoho, čo sa tvári ako diaľnica, je spoplatnené ako diaľnica, a pritom to diaľnica nie je. Aj keď nie som inžinier, ani nemám vzdelanie v doprave, na cestách žijem. Brázdim ich svojím slonom, a môžem zodpovedne prehlásiť, že jedine moje rodné Slovensko má ten dar upliesť z h.... bič. A spoplatniť nič.
Na začiatok uvediem tri príklady:
Taliansko
E45 cca 250km CESENA- ORTE.
Klasická diaľnica. Dva pruhy v každom smere. Síce miestami bez odstavného pásu, zákruty s možno prílišným polomerom zatáčania a prevýšenia, robia to, že si Taliansko nedovolí pýtať za túto cestu mýtne poplatky. Je pravdou, že táto cesta má iné rýchlostné limity, ako klasická spoplatnená diaľnica, ale tým sa tam nikto netrápi. Podobné kritéria, teda chýbajúce odstavné pruhy, prevýšenia a polomery zákrut nedovolí spoplatniť „diaľnice" ani v ďalších štátoch.
Pre ukážku ešte spomeniem:
Francúzsko:
A75 CLERMOND FERRAND- BEZIERS- cca 325km (spoplatnený len most MILLAU)
A20 VIERZON- BRIVE LA GARDE cca 300km ZADARMO
Španielsko:
Všetky diaľnice označené Axx sú BEZPLATNÉ. Spoplatnené sú len diaľnice označené AP (autostrada peaje) Treba si pozrieť mapy, je ich na vypisovanie príliš veľa.
Ja tu nechcem rozoberať tender na spoplatnenie Slovenských diaľnic. Ani to, že si každý mylne myslí, že kamióny zaplatia údržbu diaľnic a ešte aj výstavbu nových. Ak si to aj napriek tomu niekto myslí, odporúčam mu skúsiť najprv ambulantnú liečbu. A ani to, že za minulej vlády urobili z dvoch pruhov tri. Aj keď podľa mňa, sa dalo vyrobiť namiesto toho 10 pruhov pre bicykle.... alebo 20 pre kolobežky.
Zdvíha sa cena diaľničnej známky. A s ňou aj vlna kritiky. Dokonca som si dnes ráno na STV omylom pozrel MOTORMAGAZÍN, kde ma pobavila na konci súťažná otázka: Myslíte si, že je zdvihnutie ceny diaľničnej známky na 55 Eur správne? A možnosti na odpoveď boli
A/ áno
B/ nie.
Možno som to neodcitoval doslova, ale bola to SÚŤAŽNÁ OTÁZKA. Nie anketa. Pobavilo. A tvorcovia relácie by sa možno pri preberaní mzdy mali zamyslieť. Sebakriticky.
A ako to vidím ja.
1/ Celé Slovensko sa oháňa ochranou práv zákazníka. Ale žiadny z kompetentných úradov nenapadol spoplatnenie úseku TT-BA, aj keď táto cesta nespĺňa kritéria diaľnice. Takže ako zákazník platím za diaľnicu, ktorá diaľnicou nie je a byť nemôže. Divím sa, že sa toho nechytajú dopravcovia. A ani nikto iný, lebo na Slovensku je to tak...
2/Znížením rýchlosti na 110km/h sa NERIEŠI ABSOLÚTNE NIČ!!! Absencia odstavného pruhu, zákaz predbiehania pre kamióny a premávka robia z tohto úseku cesty lievik smrti. Už na to doplatilo niekoľko ľudí životom. A byť ich blízky príbuzný, aj keď by to bol beh na dlhé lakte, asi by som sa nezdržal a zažaloval správcu cesty, štát a .....
3/ Je zaujímavé, ako sa nikomu zo „širokej verejnosti" (rozumej vodičov na autách s diaľničnou známkou) nepáči zdvihnutie ceny diaľničnej známky. Ale nikto z nich sa nezastal kamiónovej dopravy, keď pri spustení mýta dopravcovia platili aj za to, čo nevyužívali. Ale odrazu je treba zaplatiť zopár šušňov viac, tak sa to nikomu nepáči. MÝTO NA VÁS.
4/ A aj keď sa to nezdá, riešenie by sa našlo aj pri existujúcej situácii. Napríklad takto je riešený príjazd do ROTTERDAMU. Pravý pruh by som vyhradil LEN PRE kamiónovú dopravu, autobusy a taxi. A stredný a ľavý pruh nechal pre autá do 7,5t. Hneď by došlo k tomu, že kamióny, ktoré „najviac brzdia", by odrazu brzdiť prestali. Pri Trnave vybudovať záchytné parkoviská s kyvadlovou autobusovou dopravou do centra Bratislavy. A hlavne naučiť ľudí túto možnosť využívať.
5/. A čo sa týka kamiónov obchádzajúcich spoplatnené úseky diaľnic? Spomeniem riešenia z Luxemburgu, Francúzska, Nemecka.... Je to značka „ZÁKAZ TRANZIT 7,5T. Kamión smie na nespoplatnený úsek len ak má na tomto úseku nakládku, vykládku....