Jazdím v Belgicku a systém odmeňovania sa mi celkom páči. Pracovná zmluva je na odpracovanú hodinu a prípadné príplatky za nadčasy a prácu cez víkend. Plus „spanie v aute" t.j, že nie som doma. Dá sa to chápať ako naša diéta.
Takže, ak by som to mal rozobrať viac, po novom by bol vodič platený ako každý iný zamestnanec. Riadne zaplatená každá hodina práce. Podľa zákonníka práce. Plus príplatky za prácu v noci, prípadne cez víkend. A stravné, dajme tomu len v zákonom stanovenej výške. V súčasnosti totižto má na výšku stravného vplyv aj zamestnávateľ. Môže ho zvýšiť, alebo znížiť o 25%. V praxi to znamená, že ak je stravné 45 Eur tak ho zamestnávateľ môže upraviť od 36 do 62. po novom by bolo fixné. A hlavne po litere zákona. Len by vodič dostal to, čo dostať má. A hlavne by prestal byť rukojemníkom a otrokom.
Ja neviem, či slovenský zákonník práce umožňuje nadčasy a v akej miere. Teoreticky to možné je po dohode so zamestnávateľom. V praxi to znamená, že väčšina pracuje nadčas bez toho, aby za to dostala náhradné voľno, alebo nedajbože peniažky. Skúsim to nejako načrtnúť: vodič medzinárodnej kamiónovej dopravy je de facto v práci 24h denne. Ako som už spomenul v predchádzajúcom blogu jeho pracovný čas za mesiac, môže teoreticky dosiahnuť až 325h mesačne. Sadzby hodinovej mzdy čerpám zo: http://www.porada.sk/t123484-minimalna-mzda-od-1-1-2010-a.html
Nebudem sa držať mesačného maxima. Pôjdem do teoretického reálu. T.j. 13h denný čas práce. 24 pracovných dní ( vrátane 2x sobota).
24x13= 312h/mesiac.
Pri sadzbe 1,768 Eur/hod mi vychádza 551 Eur mesačne základnej mzdy, toto je len príklad. Nakoľko sa na nete neviem dopátrať na platové tarify pracovníkov v doprave, budem vychádzať zo sadzieb a zaradenia, ktoré som našiel. Ako zdroj čerpám vyššie spomenutý článok a ešte ďalší, pre rozdelenie platových taríf ktoré odcitujem:
Pôvodca textu príspevku: Hronská Iveta
Minimálne platové tarify nemožno oddeľovať od minimálnych mzdových nárokov. Každá organizácia by mala mať svoj interný predpis, ktorý musí v prípade kontroly z IP predložiť, kde má vytvorené v zmysle zákonom stanovených 6 platových tried zaradenie svojich pracovníkov v zmysle charakteristiky náročnosti ich práce, ktoré sú v Prílohe Zákonníka práce. To však samozrejme neznamená, že zamestnanci musia mať minimálne mzdové tarify. Podľa prílohy Zákonníka práce je teda potrebné zaradiť pracovníkov v zmysle charakteru ich práce následovne:
Pracovné miesta sú podľa miery zložitosti, zodpovednosti a namáhavosti práce zamestnanca vymedzené týmito charakteristikami:
a) pracovné miesto zodpovedajúce prvému stupňu náročnosti práce charakterizuje výkon pomocných, prípravných alebo manipulačných prác podľa presných postupov a pokynov,
b) pracovné miesto zodpovedajúce druhému stupňu náročnosti práce charakterizuje výkon ucelených obslužných rutinných prác alebo odborných rutinných kontrolovateľných prác podľa daných postupov alebo prevádzkových režimov, alebo prác spojených s hmotnou zodpovednosťou; výkon jednoduchých remeselných prác; výkon opakovaných, kontrolovateľných prác administratívnych, hospodárskosprávnych, prevádzkovotechnických alebo ekonomických podľa pokynov alebo ustanovených postupov,
c) pracovné miesto zodpovedajúce tretiemu stupňu náročnosti práce charakterizuje výkon rôznorodých odborných alebo ucelených odborných prác alebo samostatné zabezpečovanie menej zložitých agend; samostatný výkon individuálnych tvorivých remeselných prác; riadenie alebo operatívne zabezpečovanie chodu zariadení alebo prevádzkových procesov spojené so zvýšenou duševnou námahou s prípadnou zodpovednosťou za zdravie a bezpečnosť iných osôb alebo za ťažko odstrániteľné škody,
d) pracovné miesto zodpovedajúce štvrtému stupňu náročnosti práce charakterizuje samostatné zabezpečovanie odborných agend alebo výkon čiastkových koncepčných, systémových a metodických prác spojený so zvýšenou duševnou námahou; riadenie, organizácia alebo koordinácia zložitých procesov alebo rozsiahleho súboru veľmi zložitých zariadení s prípadnou zodpovednosťou za životy a zdravie iných osôb,
e) pracovné miesto zodpovedajúce piatemu stupňu náročnosti práce charakterizuje výkon špecializovaných systémových, koncepčných, tvorivých alebo metodických prác s vysokou duševnou námahou; komplexné zabezpečovanie najzložitejších úsekov a agend s určovaním nových postupov v rámci systému; riadenie, organizácia a koordinácia veľmi zložitých procesov a systémov vrátane voľby a optimalizácie postupov a spôsobov riešenia,
f) pracovné miesto zodpovedajúce šiestemu stupňu náročnosti práce charakterizuje tvorivé riešenie úloh neobvyklým spôsobom s nešpecifikovanými výstupmi s vysokou mierou zodpovednosti za škody s najširšími spoločenskými dôsledkami; riadenie, organizácia a koordinácia najzložitejších systémov so zodpovednosťou za neodstrániteľné hmotné a morálne škody so značnými nárokmi na schopnosť riešiť zložité a konfliktné situácie spojené spravidla so všeobecným ohrozením najširšej skupiny osôb.
Ja osobne by som vodičov kamiónu zaradil do 6-tej skupiny definovanej ako „f". ale držme sa reálu a pri zemi. A šoféra kamiónu zaradíme do skupiny „c". Ak kuknem tabuľku hodinovej mzdy a urobím prepočet podľa sadzby, výsledok bude nasledovný:
312h x 2,4752= 772,2624 Eur mesačne
A toto už je iná káva a patrične ohodnotená práca. Ale v tomto ešte nie sú zahrnuté príplatky za nadčasy, prácu v sobotu a cez víkendy a sviatky. Pri tzv. „malej pauze" si vodič tak isto zaráta aj hodinovú mzdu:
Citujem:
Pracovná pohotovosť
Podľa § 96 ods. 3 Zákonníka práce:
Za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku, podľa odseku 2 patrí zamestnancovi mzda vo výške pomernej časti základnej zložky mzdy, najmenej však vo výške minimálneho mzdového nároku ustanoveného v § 120 ods. 4 v eurách za hodinu pre prvý stupeň náročnosti práce, teda najmenej vo výške 1,768 €.
Teda návod pre vodičov MKD:
Spočítajte si „výkon" za mesiac. Vynásobte to x 2,4752 a máte veeeeeľmi hrubú predstavu o tom, koľko by ste dostať mali. Plus stravné(diéty). Veľmi hrubú, pretože nám ešte patria príplatky za prácu v noci, cez víkendy a sviatky.
Je až zarážajúce, že Inšpektorát práce v tomto nekoná. Kontrolovať nás po cestách (kontrola dodržiavania AETR) to áno. Ale kontrolovať šéfov, to sa im už nechce. Alebo sa to stále ukecá???? Chcel by som vidieť jeden jediný protokol zo slovenskej dopravnej firmy. Nehovoriac už o tom, že ak vodič jazdí 11 mesiacov(mesiac dovolenka) odpracuje cca 3465h. zákonník práce mu ale umožňuje odpracovať len:
40x52+250= 2330h/ročne
(40h za týždeň x 52 týždňov+ 250 max nadčas ročne).
a to mi kľudne verte že takýchto vodičov, ktorý strávia v kabíne takmer celý rok je dosť. Sem tam na víkend domov, a šup na cestu.
Rád by som preto vyzval pracovníkov Inšpektorátu práce, aby svoju prácu konali dôkladnejšie a svedomito. (a bez úplatkov). A vodičom? Žiadajme si to, načo máme nárok.