A jedným z prvých krokov tejto OO by mala byť aplikácia zákonníka práce na naše povolanie. Žiadna minimálna základná mzda bez ohľadu na odpracované hodiny. Žiadne víkendy zadarmo. Žiadne celoročné jazdenie. Žiadne vydieranie.
Aby som bol konkrétny uvediem príklad aplikácie zákonníka práce. Momentálne je to tak, že väčšina z vás jazdí za základnú mzdu a diétu. Niekto to má od kilometra, niekto od faktúry, niekto paušálne. Pokiaľ sa jedná o základnú mzdu, tam väčšina zamestnávateľov „vyhovuje". Platí toľko, koľko ukladá zákonník práce. Teda aspoň podľa inšpektorátu práce.
Dovolím si odcitovať z mailu, ktorý som obdržal ako odpoveď z inšpektorátu práce:
Z odpovede len odcitujem:
1./ Práca vodiča M K D je klasifikovaná v II. kvalifikačnej triede tam je určená základná mzda 369.24 eur. Žiadne iné platobné podmienky/kilometrovné, hodinová mzda, alebo percentá z tržby neprichádzajú do úvahy/ 78 % vodičov na SK má takú mzdu/
2./ Keď je vodič vonku a stojí na parkovisku či sobotu alebo nedeľu robí pauzu, oddych, spánok víkendovú pauzu, alebo čaká
na vyloženie, alebo naloženie stojí z dôvodov sviatku v krajine, alebo iných príčin /.teda je klasifikovaný ako vo výkone práce/
prináležia mu diéty v štátom stanovenej výške .Nemá nárok na žiadny iný príplatok.
3./Vodičovi M K D neprislúcha za prácu, alebo jazdu v noci žiadny príplatok iba diéty.
Takže vodič MKD spadá do platového ohodnotenia 2,1216 Eur/h
Ak to vynásobím 300h náleží mu 636,48 Eur mzda. Prečo je potom vyplácaný základom 369,24 Eur? A to som v 300 hodinách len 23 pracovných dní. ( 2x sobota) tých hodín môže byť podstatne viac.
Ako z citácie vyplýva 78% vodičov dostáva základ. 78% vodičov je vyplácaných sumou 1,2308Eur/h. (300h /základná mzda).
Týmto chcem upraviť môj blog publikovaný skôr, kde som vodiča kamiónu zaradil do zlej platovej triedy a objasniť ešte iné otázky.
A tu je náš problém.
99% vodičov:
-si nevie vypočítať svoju mzdu
-neovláda zákonník práce, alebo si myslí, že sa na jeho výkon povolania nevzťahuje
teda si nemôže nárokovať nič, lebo ani nevie, čo si má nárokovať.
Skúsim teda objasniť. Po lopate. Budem aplikovať veci, ktoré mám zakotvené v belgickej pracovnej zmluve. Bohužiaľ až tu som sa to naučil.
Pracovný čas je „denný výkon" každého z nás. Od doby začiatku práce, po jej ukončenie. Alebo ak chcete trošku odborne, tak je to čas medzi dvomi dobami denného odpočinku. V skutočnosti, je to 13-15h denne. To si môžete násobiť hodinovou sadzbou 2,1216 Eur/h. Nakoľko každý z nás robí aj „malé pauzy" tie ( v mojom prípade) sa tak isto započítavajú, aj keď len v trvaní 45 min, do výkonu práce. Takže ak niekto pracuje 13h a má v tom 3x 45 min pauzu, tak to môže započítať všetko a vynásobiť hodinovou sadzbou. Ak má pauzu 3x1h tak od celkovej doby práce odpočíta 3x15min. (45min je pauza podľa AETR, tých 15 min navyše -bohužiaľ).
V praxi a pri dodržiavaní zákonníka práce smie vodič pracovať len maximálne 40h v týždni. Ak pripočítam ešte povolené ročné nadčasy t.j.200h a vydelím 52 týždňami tak je výsledok , že vodič kamiónu smie odpracovať týždenne 43,8 h. Takže v skutočnosti a v praxi by to znamenalo, že každý z nás môže pracovať od pondelka do stredy. A vo štvrtok ešte cca 5h. !!!
Realita je taká, že jazdíme celoročne. Mesačne cca 300 a viac hodín práce. Zaplatených 174h. Kde sa stratí tých zvyšných 126h??? Mesačne???
126h je čas, na ktorý máte nárok v rámci náhradného voľna. MESAČNE!!! Ak to vydelím 8h pracovnej zmeny tak je to 15 dní!!! Po odpracovaní jedného mesiaca, má každý z vás nárok na 15 dní náhradného voľna. Chlapi v turnusových firmách ho aj čerpajú. Zhruba. 3 týždne na ceste, týždeň doma. Ale ak niekto nejazdí turnusovo a tieto hodiny nečerpá, NÁLEŽÍ MU ZA NICH NÁHRADA MZDY. V Belgicku sú to tzv. „čierne hodiny". Vyplácajú sa tak isto, akurát nie každá firma ich uvádza na výplatnej páske. Ak na páske nie sú, vyplácajú sa „trošku zvýhodnenou sadzbou dane". ALE VYPLÁCAJÚ SA. A vodič má na nich oprávnený nárok, lebo ich odpracoval. Nehovoriac o tom , že nadčasové hodiny, nečerpané v rámci náhradného voľna, by mali byť ohodnotené príplatkom 25% takže sadzbou 2,2652 Eur/h.
Nočná práca:
Definícia zákonníka práce:
Mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu
Podľa § 123 ods. 1 Zákonníka práce:
Zamestnancovi patrí za nočnú prácu popri dosiahnutej mzde za každú hodinu nočnej práce mzdové zvýhodnenie najmenej 20 % minimálneho mzdového nároku ustanoveného v § 120 ods. 4 v eurách za hodinu pre prvý stupeň, teda najmenej 0,3536 €.
V praxi ak je vodič kalkulovaný sadzbou 2,1216 Eur za hodinu a prináleží mu 20%, nočná hodinová práca by mala byť kalkulovaná sadzbou 2,5459 Eur/h.
Práca cez víkendy a sviatky:
Zákonník práce stanovuje príplatok za prácu cez víkendy a sviatky vo výške minimálne 50%.
V praxi a po prepočte je to 3,1824 Eur/h Netreba prehľadnúť slovíčko minimálne. Zo skúseností a od známych viem, že je bežne zaužívané 50% za prácu v sobotu a 100% príplatok za prácu v nedeľu a štátny sviatok.
K tomu všetkému nám patrí stravné, alebo ľudovo diéta. Väčšinou 45 Eur/deň. Zamestnávateľ má právo ju zvýšiť alebo znížiť o 25%. Takže reálne je to od 36-62,5 Eur/deň.
Keď som citoval vyššie uvedený mail od inšpektorátu práce, udivilo ma, že v našom stravnom je zahrnutý aj čas uvedený v bode 2 odpovede. Takže zákonník práce platí pre všetkých??? Alebo sa na vodičov kamiónov nevzťahuje? Ako to, že nám nepatria príplatky za prácu cez víkend, za prácu v noci...? Odkedy stravné zahrňuje aj čakanie na vykládku alebo nakládku? Je to predsa stravné a nie „čakacie"?
Toto by mal byť nosný bod našej OO. Dosiahnuť, aby každý zamestnanec v našej sfére dostal to, na čo má nárok. Takže skúste si prepočítať svoju mzdu!!! Zoberte do ruky vaše zošity, tachografové kotúče, prípadne výpisy z digitálneho tachografu. A vypočítajte si sami, čo vám patrí. A nenechajme sa okrádať, vydierať a zdierať.