O odborníkoch na Ministerstve dopravy.

O paškvile v podobe zákona č.56/2012 Z.z., ktorým vlastne zaniká osobná preprava na Slovensku som už písal. Že niekto dokáže zosmoliť niečo tak nedokonalé, snáď ani nemá zmysel komentovať. Niekde v kontexte dokážem pochopiť aj jeho účel.  Účelom bolo zvýšiť nároky na poskytovateľa osobnej dopravy. To aj dokážem pochopiť. Ale nič iné tento zákon ani neprináša a je svojim spôsobom likvidačný. Vysvetlím jednoducho:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

1. Všetci ste TAXI.

Vyššie spomínaný zákon vlastne ruší živnosť osobná preprava a všetkých poskytovateľov mení na TAXISLUŽBU. Od 4. decembra 2013. Ak teda máte auto do 9 miest vrátane vodiča, ste TAXI. Nad 9 miest ste autobusová preprava. Realita? Časť prepravcov jednoducho skončí.

2. Odborná spôsobilosť.

Týmto zákonom sa naozaj zavádza zvýšený nárok na prevádzkovateľa taxislužby (z časti určený aj nariadeniami ES 1071, 1072 a 1073). A dokážem to akceptovať. Naozaj by nemal mať hocikto možnosť naložiť 9 ľudí a prepravovať ich z bodu A do bodu B. Mali by byť stanovené kvalifikačné a iné parametre. Realita? Tí čo neskončia, to vyriešia koncesiou na výkon taxislužby. Niektorí legálne a niektorí po známosti. Zmena? Takmer žiadna. Po 4. decembri tí čo neskončia, budú jazdiť na tých istých linkách a na vozidle budú mať napísané TAXI (mali by mať). Nemusia mať taxameter, takže tak či tak môžu točiť čierne peniaze. Žiadne bločky do bločkovej lotérie. Faktúra. A v realite,možno ani tá nie. Stúpnu teoreticky nároky na vodiča. Povinnosť lekárskych prehliadok, psychotestov... a mať preukaz vodiča taxislužby. Plastiková kartička na ktorej sa niekto nabalí... (50euro).

3. Pole pôsobnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A začína zábava. Koncesiu vydáva úrad dopravy v sídle firmy (dopravcu). Takže ak som z Kráľovského Chlmca, žiadam košický úrad o koncesiu na Košický kraj. Nemôžem urobiť to, že beriem klienta z napr. z Prešova.
Neexistuje možnosť rozšírenia poľa pôsobností alebo "prikúpenia" nejakého iného kraja. O zahraničí ani nehovorím. A tu začína kameň úrazu.

Zákon 56/2012 platí od 1. marca 2012. A doteraz sa nikto na ministerstve nedostal k tomu, aby v ňom odstránil nedostatky. Kde sú? Ďalšie riadky budem písať v kontexte dopravcov, ktorý prepravujú opatrovateľky, prípadne iných pracovníkov do a zo zahraničia, prípadne v rámci republiky.

Multilicencia

SkryťVypnúť reklamu

Predstavte si, že bývate vo Hviezdoslavove. Teda spadáte pod trnavský VUC. Do centra Bratislavy to máte 25km. Ale nemôžete tam zobrať klienta a prepraviť ho trebárs do Košíc, pretože vašu koncesiu vám vydal Trnavský Úrad dopravy. Teda môžete zobrať klienta len z Trnavského Kraja. Dobré nie?

A pri zahraničnej preprave je to ešte väčšia sranda. Napríklad s Rakúskom alebo s Českou republikou existujú bilaterálne dohody. Teda v Rakúsku to ešte ide. Zažiadate si na Rakúskom BMVIT o povolenie a môžete prepraviť klienta tam, aj nabrať klienta späť. Musíte si len dať pozor, aby ste nenaberali klienta z iného kraja. Teda ste dopravca napríklad z Rožňavy? Opatrovateľku z Rimavskej Soboty už zobrať nemôžete(BB kraj). Ani ju tam doviesť. Že je to po ceste a proti logike? Ale je to tak. Perličkou na torte je, že slovenský dopravca môže rakúsku stranu požiadať o povolenie a tá mu ho vydá. S platnosťou na celé územie Rakúska. Recipročne by teda malo platiť, že aj rakúsky dopravca by mal možnosť požiadať o toto povolenie. Dostane ho na celé územie Slovenska? Ak áno, tak je to povolenie diskriminačné voči slovenským dopravcom, ktorý nemôžu prepraviť cestujúceho mimo svojho kraja. Ak nie... radšej nebudem špekulovať.

Ešte väčšia sranda je to s inými štátmi EU. Žiadne bilaterálne dohody. Respektíve také, ktoré nezahŕňajú problematiku taxi, alebo dopravu mikrobusom do 9 miest.

Na Slovenskom ministerstve vás napríklad pri prepravách do Nemecka odkážu priamo na referát LA25 Ministerstva dopravy v Bonne. Tam si vybavte povolenie. Dobrá konina. Porozprával som sa s dotyčným pánom. Odkázal ma na Ministerstvo dopravy SR, kde si mám toto povolenie žiadať. Logické. Aj pred vstupom EU jazdila napríklad nákladná doprava na povolenia toho ktorého štátu. A dopravca si ich nežiadal v tom ktorom štáte, ale u nás doma a dostal ho prostredníctvom združenia Česmad. Takže to, aby som si ako slovenský dopravca sám žiadal povolenie v zahraničí je konina až to bolí.

SkryťVypnúť reklamu

Už aj podľa toho, že v časti VEREJNÁ SPRÁVA v § 40 časti 1 uvedeného zákona je uvedené:
Ministerstvo:
b) vydáva povolenia na medzinárodnú pravidelnú dopravu;50) zoznam vydaných povolení a licencií Spoločenstva zverejňuje na svojom webovom sídle,

Už sa akosi pozabudlo na to, že existuje aj iná ako pravidelná doprava.

e) prideľuje orgánom iných štátov prepravné povolenia umožňujúce ich dopravcom uskutočňovať prepravy na územie, z územia alebo cez územie Slovenskej republiky a rozhoduje, v ktorých prípadoch možno prepravu na územie, z územia alebo cez územie Slovenskej republiky uskutočniť bez prepravného povolenia,

SkryťVypnúť reklamu

a

f) odovzdáva prepravné povolenia pridelené príslušnými orgánmi iných štátov alebo medzinárodnou organizáciou vnútroštátnym dopravcom umožňujúce im uskutočniť prepravu na ich územie; ak ide o jednorazové prepravné povolenia, môže tým poveriť okresný úrad v sídle kraja,

Takže v našom zákone je priamo zmienka o tom, že prepravné povolenie si mám žiadať na našom ministerstve!!! A je hanebné, že tieto povolenia naše ministerstvo NEZABEZPEĆUJE!!!
Takže naše Ministerstvo dopravy vydalo zákon. Ale akosi pozabudlo, že má v jednotlivých štátoch požiadať o vydanie povolení.
Ešte lepšie by bolo, ak by naše ministerstvo, trebárs aj v spojení s inými ministerstvami v rámci V4 požiadalo o vydanie akýchsi eurolicencií. Pretože z východu na západ EU sa cestuje za prácou. Toto EU sama od seba neurobí, pretože Belgičanov dochádzajúcich za prácou na Slovensko až toľko nie je. Ani Holanďanov, Dánov, Angličanov, Nemcov...

Pri poslednom telefonickom rozhovore s pracovníkom Ministerstva dopravy mi bolo dokonca odporúčané, aby som sa obrátil na Ministerstvo zahraničných vecí SR a žiadal o vyriešenie tohto problému cestou bilaterálnych dohôd.(?) Ak zoberiem do úvahy fakt, že napríklad dohoda medzi ČSSR(!) a Belgickým kráľovstvom je z roku 1969 (!) a nikomu nechýbala jej novelizácia, respektíve úprava, čo k tomu dodať.? Nehovoriac o fakte, že daná bilaterálna dohoda nepokrýva problematiku prepravy 9-miestym autom
Je jednoduchšie odkázať ma na iný rezort, akoby si rezort, z ktorého daný zákon vyšiel mal splniť svoje povinnosti, ktoré si sám stanovil.

Ako to teda dopadne? Dopravcovia prepravujúci opatrovateľky do Rakúska si podávajú kľučku na rakúskom ministerstve. A dostávajú povolenia (cca 150 euro na 6 mesiacov). A tí iní dopravcovia, ktorí prepravujú ľudí do celej EU? Nech sa deje vôľa božia! Alebo nech ľudia cestujú autobusmi, na ktoré je tento zákon priam ušitý. Akurát sa pozabudlo na fakt, že napríklad tých opatrovateliek je niekoľko desiatok tisíc a utobusová preprava je nedostačujúca a jej grafikon nevyhovujúci. A iných pracovníkov v celej EU niekoľko stotisíc. Ale čo už. Hlavné je, že donesú nejaké peniažky domov na Slovensko. Ako sa dopravia za prácou a domov, to už Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja nezaujíma.

Rastislav Čurma

Rastislav Čurma

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  140
  •  | 
  • Páči sa:  871x

Bez ohľadu na to, koľko chýb urobíte a ako rýchlo dosiahnete cieľ, ste na kilometre ďaleko pred tými, ktorí neurobia absolútne nič. Myslím, teda som. Zoznam autorových rubrík:  doprava, nákladná a ináveselo i vážne z kabíny slonaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

216 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 16x
  • Prečítané: 823x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 118x
  • Prečítané: 2 894x
  • 4
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 6x
  • Prečítané: 369x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 17x
  • Prečítané: 996x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 43x
  • Prečítané: 2 234x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 105x
  • Prečítané: 2 105x
  • 2

Hlavné správy zo SME.sk

Predávať, držať či už nakupovať? Trump rozpútal paniku, môže prísť ešte oveľa tvrdší pád

Jozef Tvardzík

Predávať, držať či už nakupovať? Trump rozpútal paniku, môže prísť ešte oveľa tvrdší pád

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.

  • 53m
Dankovi sa nedá vyhovieť (komentár)

Peter Tkačenko

Dankovi sa nedá vyhovieť (komentár)

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.

  • 3h
Čierny pondelok? Vyparili sa rekordné bilióny dolárov, trhy padajú ako v časoch covidu
Fico bol na Slavíne úplne správne (píše Samo Marec)

Samuel Marec

Fico bol na Slavíne úplne správne (píše Samo Marec)

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?

  • 6. apr
reklama
SkryťZatvoriť reklamu