reklama

Ja som to hovoril, alebo zmení nehoda pri Nitrici niečo?

Sú tomu 3 roky, čo som písal o nehodách dopravcov opatrovateliek. O nehodách bez zodpovednosti týchto dopravcov. A Zmenilo sa niečo? Ani veľmi nie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Blogy z pred 3 rokov si môžete prečítať tu.
https://curma.blog.sme.sk/c/373764/pribuzni-pana-kalinaka-ozvite-sa.html
https://curma.blog.sme.sk/c/373062/komu-zverujeme-svoj-zivot.html

Boli písané pred 3 rokmi, ale sú viac ako trefné, aj teraz. Zvlášť po nehode pri Nitrici, kde zahynulo 7 opatrovateliek a vodič.

Kto je vinný? Oficiálne sa ešte nevie.
Jedna verzia hovorí to, druhá zas hento a takmer 4 mesiace po nehode sa vlastne nevie nič. 
Oficiálny záver vyšetrovania polície neuzrel zatiaľ svetlo sveta. Že to trvá dlho? Trvá. 

Zákon, ktorý upravuje podnikanie v preprave osôb je platný od 1.1.2014.
Rok na to, keď som písal vyššie "linknuté" blogy, sa za strany štátu nedialo nič.
Ani dnes sa nedeje.
Kontrolná činnosť zameraná na tento segment dopravy neexistuje a ak áno začína a končí len na potrebe kontrolóra niečo nájsť v kontrolovanej firme. Za to, že nenájde nič, predsa odmenu nedostane.
Kontrolovať môže ale len legálnu firmu. Tú nelegálnu - na kontrolu takejto nie je páka, nie sú ľudia a nie sú prostriedky.

Aj nehody opisované v predchádzajúcich blogoch, aj tá pri Nitrici má ale jedno spoločné.
Zodpovednosť NIKOHO. 

Štát sa necíti nijako zodpovedný za to, že prišiel so zákonom, ale nijako nekontroluje jeho dodržiavanie.
A ostatní len hádžu vinu na toho druhého.
A zrazu všetkým, mimo pozostalých po obetiach vyhovuje, že to pôjde do stratena.
Možno.

Na dôsledkoch sa akurát tak vybláznia právnici.
Právnici všetkých strán.
Prečo?

Ďalšie pokračovanie bude fikcia... fikcia rovná realite, ale bez opory v čomkoľvek.
Najprv právny stav.
Pán, ktorý sedel za volantom, nebol držiteľom koncesie na výkon taxislužby. To znamená, že auto nemalo komerčné poistenie na taxi (PZP ani HAVARIJNÉ POISTENIE, tobôž nie POISTENIE ZODPOVEDNOSTI DOPRAVCU). Všetko náležitosti, ktoré dopravca musí mať. 
Pán ktorý sedel za volantom jazdil podľa vyjadrenia príbuzných u rakúskeho dopravcu. Ten, podľa vyjadrenia príbuzných inkasoval peniaze a určoval mu cesty, teda defcto bol jeho zamestnávateľom..
Problémom je, že ak by to tak bolo, je možné, že jeho rakúsky "zamestnávateľ" by mal problém s rakúskymi úradmi. Obchádzanie sociálnych predpisov, vrátane rakúskeho zákonníka práce by mu zavarilo poriadne. Preto bude tvrdiť, že dopravcom (v zmysle zákona, ten, ktorý uzatvára prepravnú zmluvu prijatím objednávky) nebol.
Ak nebol dopravcom a len prenajímal auto, môže mať problém s rakúskou poisťovňou, nakoľko auto nemalo poistenie ako požičovňa. Alebo malo. Kto vie?

Ak bol teda dopravcom pán, ktorý sedel za volantom, obchádzal takto cielene slovenské platné zákony. Zákon 56/2012 Z.z. platí od 1.1.2014. On takto jazdil 5 rokov. Úmysel teda ide preukázať.
Auto, nakoľko malo rakúske evidenčné čísla, bolo svojím spôsobom neskontrolovateľné. 
Požičiam si auto v zahraničí a slovenskí policajti a všetky orgány mi môžu fúkať práškový cukor do zadku. pokiaľ sa na povestnom džbáne ucho nepretrhne. Tým rakúskym preukážem, že som slovenský subjekt, alebo to, čo sa mi práve hodí. V každom prípade ak dopravcom bol, mal by znášať zodpovednosť.

Kto by teda mal odškodňovať pozostalých po obetiach nehody pri Nitrici?

Ak nehoda nebola zavinená kamiónom, tak pravdepodobne nikto.

Pretože je tu ešte ďalší problém.
Na ČS Zeleneč došlo k výmene cestujúcich medzi dvomi autami.
Autom ktoré malo zrážku a ďalším autom. Pravdepodobne tiež nelegálnym dopravcom.
5 ľudí si presadlo, aby mali vodiči kratšiu cestu a cestujúci boli skôr doma.
Lenže tých 5 ľudí malo dopravné zmluvy (ak teda nejaké existovali a nájde sa dopravca, ktorý ich s nimi uzatvoril prijatím objednávky) s inou firmou. 
V mikrobuse z nehody sedelo teda 5 ľudí, ktorí si objednali inú firmu.
A 5 štastlivcov si prestúpilo.
Príde vám už toto ako riadny guláš?
No, právnici si prídu na svoje.
Pravdepodobne mandátne zmluvy medzi týmito dvomi firmami neexistovali.

A všetko kvôli čomu?
Všetko preto, že štát sa rozhodol zregulovať určitú časť dopravy.
A ja túto reguláciu schvaľujem. Neuznávam cestu čo najmenších regulácií, pretože na názornom príklade je vidieť, čo to spôsobuje.
Je vidieť aj na názornom prípade, že postavenie dopravcu je o zodpovednosti. A tá v tomto, ale aj v predchádzajúcich prípadoch, absentuje.
Problémom je neexistujúci kontrolný mechanizmus.
Každý, či legálny dopravca v taxislužbe, alebo aj ten nelegálny, chce dôjsť šťastne do cieľa svojej cesty.
Problém je, ak sa to nepodarí.

Nelegálny segment tlačí legálny segment do ilegality (obchádzanie zákonov či už prostredníctvom zlých pracovných zmlúv, zamestnávanie, vodiči, predpisy) a deformuje trh tlakom na cenu smerom dole. (cestujúci nevie, pre neho je smerodajná cena, aby bola čo najlacnejšia)
Niektoré spoločnosti prešli na registráciu v susednom štáte (cestujúci nevie, že firma má registráciu v zahraničí a uplatňovať prípadné nároky si bude musieť voči zahraničnému subjektu)
Sociálne siete so skupinami. kde sa nelegálny dopravcovi skývajú za falošné nicky, alebo inzerujú otvorene s vedomým si vlastnej beztrestnosti.
A štát, ktorý s reguláciou prišiel, absolútne nič nezaujíma.
Nezaujíma ho ekonomická trestná činnosť, nezaujíma ho ochrana toho zbytku podnikateľského sektoru, ktorý ešte funguje ako tak legálne, nezaujíma ho ochrana cestujúcich.
Pretože v realite nič nefunguje.

Prešli takmer 4 mesiace od nehody. V aute sedeli možno jediný živitelia rodín a nikoho nezaujíma, či dotyčná rodina nepríde napríklad o strechu nad hlavou pre nezaplatenú hypotéku. Nikoho netrápi nič.
štát urobil 2 dni kontrolnú činnosť, kde kontrolovali, prečo legálny dopravca, ktorý inak spĺňa všetko, nemá nálepku na dverách (pokuta). prečo auto, ktoré jazdí medzinárodnú prepravu nemá na streche taxi (aj keď za hranicami už to taxi nie je) - (pokuta).

To že na kontrolnom bode prešlo popri kontrolovanom legálnom prepravcovi 20 nelegálnych áut, už nikoho nezaujímalo. Zvlášť nie tie kontrolné orgány.

Ak ešte máte chuť, prikladám link na Reportérov. Vysielalo sa a od tej doby tak isto žiadna zmena. Aj keď odvysielaním sa mali diať veci... Skutok sa ale pravdepodobne nestal.
http://www.rtvs.sk/televizia/archiv/11713/62919

7 ľudí a vodič zahynuli. Kto je vinný?
nechám záver na čítajúcich.


 

Rastislav Čurma

Rastislav Čurma

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  138
  •  | 
  • Páči sa:  710x

Bez ohľadu na to, koľko chýb urobíte a ako rýchlo dosiahnete cieľ, ste na kilometre ďaleko pred tými, ktorí neurobia absolútne nič. Myslím, teda som. Zoznam autorových rubrík:  doprava, nákladná a ináveselo i vážne z kabíny slonaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu